Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX700A

Meer
23 jun 2013 12:50 #33181 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic BX700A
Ik heb zelf ook de B5X63a, maar ik vind het hoog prima en goed te regelen. In feite is de eindtrap exact hetzelfde
als in de B5X61a waarin de EL84 en UL41 zijn toegepast. De EL86 heeft dezelfde eigenschappen als de UL41.
Ook de luidsprekers zijn hetzelfde, daar kan het dus ook niet aan liggen.
Zonder beledigend over te komen Huub, maar het valt wel op dat je problemen hebt met de hoge tonen.
Op de NGG draaidagen had je al veel kritiek op de hoogweergave van de platenspeler van Hennie en ook mijn
platenspeler vond je te hoog klinken. En dan dat snijden van de hogetonenconus uit een 9710M......
Alles lijkt op een soort gehoorbeschadiging waarbij hoge tonen als irritant worden ervaren.
Nu heb ik zelf de ervaring dat oudere mensen de neiging hebben de hoge tonen weg te draaien omdat ze
die irritant vinden. Tja en daar kan een apparaat niets aan doen.....
Nogmaals: Niet beledigend bedoeld.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jun 2013 12:13 #33178 door Huub
Beantwoord door Huub in topic BX700A
Kees De radio biamply B5X 63A otl die vind ik
In zijn Met alles Te hoog tegen scherp aan
ook voor pickup .geen mooie klinkende radio
Dan is het ouderen model OTL met de el 84 en ul41
eind buizen Heel goed met deze speel ik ook
Mijn platen met plezier . huub

Meer
23 jun 2013 10:01 #33166 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic BX700A
Hallo Rene en anderen,

Rene Daemen schreef : Hallo Theo

Dit is best mogelijk zelf dat ondervonden met plaat weergave bij de B5X63A
als je de PU toets en De FM toets tegelijk indrukte
was de weergave beter
waar dat aan ligt?
GRt René Daemen

Hetzelfde heb ik ook bij vele andere Philpis radio's. Bij de B5X63A wordt bij FM weergave de condensator van 68 nF (C64) onderbroken. Hierdoor is er geen kortsuiting meer van de hoge tonen. Het voordeel is dat de ruis bij AM weergave wordt verminderd.

Bij vele andere modellen, zoals de kleine Philetta series en de echte Bi-ampli radio's wordt de condensator over de uitgangstrafo onderbroken.

Bij de latere modellen werd er in het tegenkoppel circuit omgeschakeld. Bij AM wordt het mid-hoog wat opgehaald terwijl tevens de ruis bij de hoogste frequenties werd onderdrukt. AM weergave klinkt dan wat duidelijker, maar vaak ook wat te scherp.

groetjes,
Kees
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
23 jun 2013 08:55 #33160 door admin
Beantwoord door admin in topic BX700A

radiowizzard schreef : Hallo allemaal

Ook ik heb een BX700.Na deze gereviseerd te hebben,was de AM-ontvangst weer super.Alleen de FM-ontvangst
liet zeer veel te wensen over,zelfs met een keihard kabelsignaal matige ontvangst van slechts een paar zenders.Wie het me heeft verteld weet ik niet meer ,maar je moet voor FM tevens de AM-bereikenschakelaar op een bepaalde korte golf zetten en er gaat een wereld voor je open.Goede tot zeer goede ontvangst van alle op de kabel aangeboden zenders.In het schema is dankzij de fabuleuze tekenwijze van golflengte-schakelaars dit niet terug te vinden.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

groeten
Theo

Dank je wel Theo, dat klopt, de bandspreiding die je bedoeld werkt ook op de FM-band.

Henk

Henk van 't Kruis

Meer
23 jun 2013 08:15 #33159 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic BX700A
Hallo Theo

Dit is best mogelijk zelf dat ondervonden met plaat weergave bij de B5X63A
als je de PU toets en De FM toets tegelijk indrukte
was de weergave beter
waar dat aan ligt?
GRt René Daemen

René Daemen

Meer
23 jun 2013 07:24 #33158 door radiowizzard
Beantwoord door radiowizzard in topic BX700A
Hallo allemaal

Ook ik heb een BX700.Na deze gereviseerd te hebben,was de AM-ontvangst weer super.Alleen de FM-ontvangst
liet zeer veel te wensen over,zelfs met een keihard kabelsignaal matige ontvangst van slechts een paar zenders.Wie het me heeft verteld weet ik niet meer ,maar je moet voor FM tevens de AM-bereikenschakelaar op een bepaalde korte golf zetten en er gaat een wereld voor je open.Goede tot zeer goede ontvangst van alle op de kabel aangeboden zenders.In het schema is dankzij de fabuleuze tekenwijze van golflengte-schakelaars dit niet terug te vinden.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

groeten
Theo
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, admin

Gemaakt door Kunena