Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX700A

Meer
23 jun 2013 05:23 #33156 door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX700A-Geluids impressie.
Hoi Cees,

Je hebt een punt en dat van de pannenkoek geloof ik meteen.
Maar het verschil in geluid tussen begin en midden/eind dertiger jaren is toch wel giga.
Oftewel de overgang naar de dynamische speaker.

Een 695A was toch niet een heel luxe radio.
En die speelt op de middengolf net zo goed als een veel later en ook luxer toestel.
De mogelijkheden zijn wel wat beperkter.

Groet Frank

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 jun 2013 00:04 #33147 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX700A-Geluids impressie.
Frank,
De zuinige mensen van toen hebben nog heel lang met hun eerste radio b.v anno 1928 gedaan.
Dus voor hun wat de BX700A met FM er op best wel een openbaring.
En ja, de duurdere typen radio's uit de tweede helft van de jaren '30, die klinken óók al
een stuk beter dan een Pannekoek. Maar daar hadden veel mensen in die crises tijd vaak nog
niet het geld voor en dus moesten die mensen het nog met hun toen ook al oude Pannekoek
geluid doen. Niet iedereen had toen het geld voor een radio uit de Symphonische serie.
Geld nu hetzelfde voor de Flat screen TV's, veel mensen kijken ook nu nog naar de oude
beeldbuis TV's. Ook nu weer leven helaas veel mensen die het zuinig aan moeten doen.
Vr gr Cees.

Meer
22 jun 2013 06:29 #33102 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic BX700A-Geluids impressie.
Ik heb zelf dus de FX804 staan. Die heeft twee luidsprekers in gesloten kast (acoustische box). Volgens Philips zou het geluid toen "een openbaring" zijn. Naar huidige maatstaven valt het een beetje tegen. Inderdaad loopt het hoog niet al te ver door. Het geluid klinkt een beetje "opgesloten", alsof het niet weg kan.
Inderdaad valt de ontvangst op FM wat tegen. Het vreemde is dat als je de 1e EF42 er uit trekt je nauwelijks verschil in ontvangst hebt. De capaciteit van de buisvoeten is kennelijk zodanig dat er toch genoeg signaal doorlekt. Ik had het toestel op de kabel aangesloten.

Bij de Foster-Seeley detector heb je inderdaad een amplitudebegrenzer nodig omdat die ook gevoelig is voor AM. De ratiodetector heeft die in principe niet nodig, hoewel dat wel vaak toegepast wordt.

Verder best een mooi en fraai gebouwd toestel, waarin Philips alle kennis heeft gestopt die voorhanden was.

Overigens heb ik zelf ook het toestel dat Henk liet zien van RM.org, alleen is de mijne een Siera. er zit zo te zien hetzelfde chassis in, maar dan met een FM die loopt tot 100 MHz.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
21 jun 2013 23:55 #33100 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic BX700A-Geluids impressie.
Frank

Dat was een 695A of een gelijkend toestel.

Deze heb ik wel staan en klinkt in een woord goed.

Bert.

Mvg.
Bert

Meer
21 jun 2013 23:43 #33098 door Franc
Beantwoord door Franc in topic BX700A-Geluids impressie.
Hoi Cees,

Jouw verhaal komt over als zou dat de eerste radio zijn die goed speelde.
Ik heb dan wel geen pannenkoek staan maar heb wel eens een radio uit eind jaren 30 horen spelen met een fantastisch geluid op de middengolf.
En misschien wel zeker zo goed als deze radio zou kunnen.
Verder is het wel een heel indrukwekkende radio met die aparte AM en FM ontvanger op het chassis.

Ik heb hem ook staan in ongerestaureerde staat maar de radio uit eind jaren 30 helaas niet.
Dat was een 695A of een gelijkend toestel.

Groet Frank

Meer
21 jun 2013 23:21 #33096 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX700A-Geluids impressie.
Henk K,
Leuk om die radio te horen spelen.
Was voor die tijd zeker een bijzondere radio.
We moeten wel bedenken dat de mensen die toen een nieuwe radio wilden kopen vaak nog het geluid van een oude ontvanger met een "Pannekoek" naald speaker gewend waren waar slechts
een "verkouden neus" geluid uit kwam.
Dan was dit toch wel een hele grote verbetering.
Wij zijn nu 63 jaar verder wat dat betreft erg verwend.
Een bijzondere radio dus, waar mee een nieuw tijdperk begon.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena