Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX700A

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
21 jun 2013 21:27 #33091 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX700A-Geluids impressie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

21 jun 2013 19:29 #33085 door Emile van de Kerkhof
Beantwoord door Emile van de Kerkhof in topic BX700A
Dag Henk,

Geweldig!
Inderdaad een experimenteel toestel en daarom in mijn optiek historisch bijzonder interessant. Mijn respect voor de ontwerpers, zij hadden nog geen computers.....(en FM ontvangst MOEST er toen komen, 1949/1950).

Proficiat.

Met vriendelijke groet,
Emile
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
21 jun 2013 19:09 #33084 door thijs
Beantwoord door thijs in topic BX700A
Goedenavond Henk,

Fijn dat de repatie goed vorderd.

De BX700A is bouwtechnisch alsook qua kwaliteit van de onderdelen een hoogwaardig toestel. Dat buiten kijf.
De 9758/05 (met klankverstrooier) op zich, die in dit toestel toegepast is, is toch een goede speaker. Alleen jammer dat Philips en dat is een gemiste kans vind ik, geen hogetonen luidspreker in dit toestel toegepast heeft.
Verder blijft het een mooi Philips product met z'n 15 buizen.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
21 jun 2013 18:33 #33082 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX700A bevindingen
Leuke reacties, dank daarvoor.
De BX700A speelt weer. Er is nog wel werk aan te verrichtten, machaniek e.d. ook het afstem loopwiel zit onder een soort drab. ik denk uit gehard vet. In 2e instantie de radio getest met een simpel ectern speakerkastje. Dit was zeer onbevredigend. Ook was er een voedingsbrom hoorbaar, hier moet ik nog wat aan de elco's doen die overigens in de loop van de test minder werd. Vervanging van 2 x EAF42, 4xEL42, 2xEB41 en de eindbuizen EL41. Ik heb ze vervangen door geheel nieuwe (NOS). Dit loste al een hoop rare verschijnselen op en de diverse stromen en spanningen kwamen aardig binnen de specificatie. De oude buizen nog even gemeten en geen enkele viel binnen de aangegeven waardes van de Funke tester..

De 9758-05 speaker gaf een geheel ander resultaat en veel van jullie opmerkingen kloppen. De speaker is zo ie zo aan een revisie toe, flappert alle kanten uit. een versie 9710A gaf weer een geheel ander beeld, veel beter en je kon de eindtrap behoorlijk opjagen. Het aansluiten van de Bombardon met 9710 testkast was het helemaal. . De toonregeling is inderdaad niet het sterkste punt van de radio. Philips ging er ook niet vanuit dat het heel veel verder zou lopen dan 10Khz.
De ontvangst is met een goede antenne op de MG\LG e.d. goed te noemen. De ontvangst van de FM is volgens mij echt iets van, het is nog in ontwikkeling. In de NVHR schematheek staat bij de door Thijs genoemde Grundig 495W ( met dank aan leo Smits) een aardige bijdrage over de introductie en techniek tijdens de 1e Duitse radiotentoonstelling na WOII. Hier wordt ook duidelijk aangegeven dat Grundig op een ander spoor voor de FM zat.

Grundig 495W

Deze tentoonstelling maakt het ook duidelijk waarom Philips ook met een FM radio moest komen. op de beurs kon je echt niet komen zonder deze nieuwe techniek, de ultra korte Golf.
Voor Grundig was de UKG practijk een noodzaak, omdat het bouwen van zenders en ontvangers op de bekende golflengten was verboden, te lezen in Radio bulletin van November 1950, blz 333 en verder.

Radio Bulletin 1950

Samengevat vind ik het een fraaie radio met duidelijk wat beperkingen en experimentele zaken die kenmerkend zijn voor de toepassing aan het begin van het FM tijdperk.

Henk

Meer
21 jun 2013 15:47 #33080 door thijs
Beantwoord door thijs in topic BX700A
Goedemiddag,

Ik heb zelf wel drie Philips BX700A gehad en telkens na revisie weer weggedaan.Waarom, omdat het toestel mij erg tegen viel.
Het is net wat Nico den H schrijft het toestel valt behoorlijk tegen qua geluid maar ook op de FM
Technisch mag het dan een interessant toestel zijn maar dat wil nog niet zeggen dat ook z'n uitwerking vindt in de ontvangst en het geluid.
Diepe bassen komen er niet uit. Misschien is dat de oorzaak van de gleuf bovenin waar de afstemwijzer in loopt waardoor een accoustische kortsluiting ontstaat.
Op de FM met een goede antenne is weinig te ontvangen. De AM is goed.
In een directe vergelijking met een Grundig 495W komt de Philips BX700A echt niet mee.
Beiden zijn echter van hetzelfde jaar.

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Meer
21 jun 2013 14:35 - 21 jun 2013 14:36 #33079 door Huub
Beantwoord door Huub in topic BX700A
Er staat luitspreker met Hogen tonen Kegel
Het zal wel zoo zijn als de 9758 .Klank verstrooier
De bekende Bakoliet kegel met schroefje in de midde
De ouden centreringen zijn ook niet soepel
En de centreringen Met plaatjes met schroefjes op de korf zijkant hoor je rammelen
En breken met veel basse af . Het besten is de moderne harmonica plaat
Linnen centrering rondom. Huub
Laatst bewerkt 21 jun 2013 14:36 door Huub.

Gemaakt door Kunena