Radio's van 1950 tot 1970
BX700A
21 jun 2013 13:25 - 21 jun 2013 13:27 #33074
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Familie uit Duitsland ?
www.radiomuseum.org/r/philips_capella_51_bd712a_bd_712.html
Op Ebay Duitsland te koop aangeboden voor 279 euro.
Bert.
www.radiomuseum.org/r/philips_capella_51_bd712a_bd_712.html
Op Ebay Duitsland te koop aangeboden voor 279 euro.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jun 2013 13:27 door Bert Kn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jun 2013 13:18 #33072
door Emile van de Kerkhof
Beantwoord door Emile van de Kerkhof in topic BX700A
Heren,
Helaas is de 9758 dikwijls door en door versleten. Wanneer de conusrand wat ouder wordt is deze al snel "te slap" en gaat deze al flapperen bij lagere frequenties.
Een ander punt is de toegepaste discriminator "Foster & Seeley". Deze is jammergenoeg behoorlijk gevoelig voor de signaalhoogte. Vervorming treedt zeer snel op, een "super" AGC zou nodig zijn. Zeker nu in 2013.
Toch vind ik de BX700A een technisch hoogstandje voor die tijd. Ik heb hem zelf ook. Het toestel is inderdaad de eerste Philips met FM. Het duurde toch een paar jaar voordat FM op een toestel standaard aanwezig was...
Misschien wil Henk eens proberen een externe luidspreker te gebruiken (als het toestel klaar is).
Let maar niet op de FM, liefst AM.
Met vriendelijke groet,
Emile
Helaas is de 9758 dikwijls door en door versleten. Wanneer de conusrand wat ouder wordt is deze al snel "te slap" en gaat deze al flapperen bij lagere frequenties.
Een ander punt is de toegepaste discriminator "Foster & Seeley". Deze is jammergenoeg behoorlijk gevoelig voor de signaalhoogte. Vervorming treedt zeer snel op, een "super" AGC zou nodig zijn. Zeker nu in 2013.
Toch vind ik de BX700A een technisch hoogstandje voor die tijd. Ik heb hem zelf ook. Het toestel is inderdaad de eerste Philips met FM. Het duurde toch een paar jaar voordat FM op een toestel standaard aanwezig was...
Misschien wil Henk eens proberen een externe luidspreker te gebruiken (als het toestel klaar is).
Let maar niet op de FM, liefst AM.
Met vriendelijke groet,
Emile
21 jun 2013 12:48 - 21 jun 2013 12:50 #33070
door Huub
Zoo als ik lees van henk dan
Zit er deze oude luitsprekers in De 9758 .
Deze hebben geen mooie base de luitsprekers zijn ook
Met een Diepe korf gemaakt . wat vlakkeren luitsprekers
daar is ook het midde gebied beter . 9710 bvb
Echt die oude spiekers bezitten een boemel doffe basse
Of dat nou aan de papier soort legt maar ook de dieperen kooi
Voor de conus . Huub
Zit er deze oude luitsprekers in De 9758 .
Deze hebben geen mooie base de luitsprekers zijn ook
Met een Diepe korf gemaakt . wat vlakkeren luitsprekers
daar is ook het midde gebied beter . 9710 bvb
Echt die oude spiekers bezitten een boemel doffe basse
Of dat nou aan de papier soort legt maar ook de dieperen kooi
Voor de conus . Huub
Laatst bewerkt 21 jun 2013 12:50 door Huub.
21 jun 2013 12:38 #33069
door Nico H
Nico H
Hoi,
Zelf heb ik dit mooie toestel enige tijd gehad. Ik heb er een tweeslachtig gevoel aan overgehouden. Omdat mijn BX700 in niet zo'n beste conditie verkeerde, heeft deze een totaalrestauratie ondergaan. Kast volledig opgeknapt, het chassis voorzien van nieuwe mosterdc's, nieuwe originele potmeters (waren totaal verziekt met kontakt 60), en nieuwe Philips buizen.
Het resultaat viel mij persoonlijk wat tegen. Het versterkerdeel kan weliswaar erg hard, maar van subtiliteit is weinig sprake. Het geluid kwam op mij nogal "lomp" en boemerig over. Het is vooral een radio die snel staat te bulderen, met een hard "midden" gebied. Indrukwekkend voor de gemiddelde huisvader destijds, maar beslist niet mijn smaak. Ze kan ook vrij veel middenbas produceren, helaas wordt het beetje laag wat eronder zit, hierdoor snel gemaskeerd. Ook het hoog laat nogal te wensen over, en valt snel af. Wel is het zo dat je meen ik een onlogische handeling moest verrichten, iets met de bandschakelaar om wel meer hoog te krijgen. Al met al een toestel wat eigenlijk versterkertechnisch wat gemodificeerd zou mogen worden om wel prettig te spelen. Dat moet mogelijk zijn. Vermogen heeft de versterker genoeg, maar de keuze's die Philips in de volume en toonregeling heeft gemaakt destijds, waren verre van ideaal.
Ik heb de radio nog lang gehouden vanwege de mooie kast, en de aparte schaal. Toch is ze nooit mijn lieveling geworden, en dus uiteindelijk verkocht. Verwacht er liever geen hoogstandjes van. De FM presteert middelmatig...
Groet,
Nico den Haak.
Zelf heb ik dit mooie toestel enige tijd gehad. Ik heb er een tweeslachtig gevoel aan overgehouden. Omdat mijn BX700 in niet zo'n beste conditie verkeerde, heeft deze een totaalrestauratie ondergaan. Kast volledig opgeknapt, het chassis voorzien van nieuwe mosterdc's, nieuwe originele potmeters (waren totaal verziekt met kontakt 60), en nieuwe Philips buizen.
Het resultaat viel mij persoonlijk wat tegen. Het versterkerdeel kan weliswaar erg hard, maar van subtiliteit is weinig sprake. Het geluid kwam op mij nogal "lomp" en boemerig over. Het is vooral een radio die snel staat te bulderen, met een hard "midden" gebied. Indrukwekkend voor de gemiddelde huisvader destijds, maar beslist niet mijn smaak. Ze kan ook vrij veel middenbas produceren, helaas wordt het beetje laag wat eronder zit, hierdoor snel gemaskeerd. Ook het hoog laat nogal te wensen over, en valt snel af. Wel is het zo dat je meen ik een onlogische handeling moest verrichten, iets met de bandschakelaar om wel meer hoog te krijgen. Al met al een toestel wat eigenlijk versterkertechnisch wat gemodificeerd zou mogen worden om wel prettig te spelen. Dat moet mogelijk zijn. Vermogen heeft de versterker genoeg, maar de keuze's die Philips in de volume en toonregeling heeft gemaakt destijds, waren verre van ideaal.
Ik heb de radio nog lang gehouden vanwege de mooie kast, en de aparte schaal. Toch is ze nooit mijn lieveling geworden, en dus uiteindelijk verkocht. Verwacht er liever geen hoogstandjes van. De FM presteert middelmatig...
Groet,
Nico den Haak.
Nico H
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis
20 jun 2013 23:12 #33049
door MauriceH
Henk.
Is zeker een mooi toestel, heb hem ook al decenia staan.
Hoezo daarna geen FM modellen meer omdat FM hier te lande erg laat op gang is gekomen.
Dus de consument koopt geen extra duur toestel als er niets te ontvangen is.
Er zit immers 2 complete tuners in, vandaar de vele buizen.
En zo zijn er veel ontwikkelingen geweest die er eerst waren en pas jaren later eens echt uitgevoerd.
Fm zelf bestaat al sinds jaren 20.
Er is veel over te vinden hoezo en waarom van technische zaken.
FM is alleen zinvol met veel ondersteunende zenders, dacht om de 50km met FM zo'n beetje hier ten lande.
Dat is nogal kostbaar tov AM zenders.
En als de kwaliteit niet echt vele malen beter is destijds dan blijf je AM uitzenden.
Ook zie je dat de ombouwsets bv voor de BX410A, BX511A etc die komplete touwwerk aanwezig hebben om de module 7768-12 in te bouwen.
Ook maar zeer magertjes werden verkocht.
Zie de aantallen toestellen die nu een dergelijke ombouw hebben.
84.86.9.180/Collectie/Radio/bx410a-fm.htm
Mijn BX700A heeft nr: E 47587 E
Is zeker een mooi toestel, heb hem ook al decenia staan.
Hoezo daarna geen FM modellen meer omdat FM hier te lande erg laat op gang is gekomen.
Dus de consument koopt geen extra duur toestel als er niets te ontvangen is.
Er zit immers 2 complete tuners in, vandaar de vele buizen.
En zo zijn er veel ontwikkelingen geweest die er eerst waren en pas jaren later eens echt uitgevoerd.
Fm zelf bestaat al sinds jaren 20.
Er is veel over te vinden hoezo en waarom van technische zaken.
FM is alleen zinvol met veel ondersteunende zenders, dacht om de 50km met FM zo'n beetje hier ten lande.
Dat is nogal kostbaar tov AM zenders.
En als de kwaliteit niet echt vele malen beter is destijds dan blijf je AM uitzenden.
Ook zie je dat de ombouwsets bv voor de BX410A, BX511A etc die komplete touwwerk aanwezig hebben om de module 7768-12 in te bouwen.
Ook maar zeer magertjes werden verkocht.
Zie de aantallen toestellen die nu een dergelijke ombouw hebben.
84.86.9.180/Collectie/Radio/bx410a-fm.htm
Mijn BX700A heeft nr: E 47587 E
20 jun 2013 21:00 #33047
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic BX700A
De FX 804 is het meubel met de BX 700
wisselaar philips 2508 eerste 3 snelheden wisselaar
Grt René Daemen
wisselaar philips 2508 eerste 3 snelheden wisselaar
Grt René Daemen
René Daemen