Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX700A

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
25 jun 2013 18:29 #33372 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX700A - Volume regelaar
De volume regelaar bestaat uit 2 identieke potmeters op 1 as.. de kraakte behoorlijk en liepen erg zwaar.
Ik heb ze vervangen en het geheel goed gesmeerd. Loopt nog steeds redelijk zwaar. Dit wordt ook veroorzaakt door het niet geheel in lijn staan van de 2 potmeters.

De radio speelt nu goed. De eindtrap bromt nog iets bij volledig opgedraaid volume. Geen voedingsbrom. ergens in de signaal overdracht.

wel valt me op dat, zowel op FM als MG en een ruis in het signaal aanwezig is die hinderlijk is. Verhoging of verlaging van het antenne signaal heeft geen invloed. Omdat diverse buizen omgeschakeld worden op FM en MG zal het hiervoor moeten zitten zitten of in 1 van de MF kringen. Op de PU ingang is het niet aanwezig. Ook zonder generator op de antenne ingang zie ik al ruis, door de hele radio heen.
Als laatste de ruis wordt niet mee versterkt, dus meer volume geeft niet meer ruis.

Suggesties hoor ik graag.

BX700A foto's

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jun 2013 10:26 #33345 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic BX700A
Zo een gleuf voor de doorvoer van de zender aanwijzer is helaas een noodzakelijk compromis bij vele radio kasten. Bedenk echter ook dat langs de achterzijde (met een slappe, bijna altijd geperforeerde achterwand) er een relatief korte akoestische kortsluitweg is. Deze akoestische kortsluiting zal wellicht van grotere invloed zijn dan die via de gleuf voor de afstemwijzer.

Verstevigen van de luidspreker plank zelf zal, denk ik, wel goed uitpakken om resonanties te dempen.

Verder wil ik de opmerking van Bert onderschrijven: "Ondanks de goede en minder goede eigenschappen betreffende deze radio welke ik in de berichten heb voorbij zien komen toch wel een radio met potentie en geschiedenis en qua vormgeving in mijn ogen ook nog eens mooi."

mvg, Pieter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
24 jun 2013 22:16 - 24 jun 2013 22:17 #33329 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX700A
Henk,
Apart zo'n speaker met karton met schroefjes over het center van de conus.
Maar wat Huub bedoeld is een zwart rondje dat in het midden vóór de speaker, tegen de binnen kant van het doek gelijmd zit.
Dat rondje zou als klank verstrooier voor de hoge tonen moeten dienen, maar het geluid word daar beslist niet beter van. Zonder dat rondje klinkt het zelfs beter.
En ja, Huub heeft wel een punt dat sommige zelfs duurdere Philips radio's wat scherp klinken,
maar daar aan tegen de wat simpeler OTL radio's van Philips met maar één speaker vaak minder scherp en aangenamer klinken. Zou je als een misser kunnen beschouwen want het zou juist andersom moeten zijn. Duurder met meer speakers beter en goedkoper met maar één speaker minder.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 24 jun 2013 22:17 door Cees. Reden: spel fout correctie

Meer
24 jun 2013 21:20 #33324 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic BX700A
Ondanks de goede en minder goede eigenschappen betreffende deze radio welke ik in de berichten heb voorbij zien komen toch wel een radio met potentie en geschiedenis en qua vormgeving in mijn ogen ook nog eens mooi.

Bert.

Mvg.
Bert

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
24 jun 2013 19:51 #33313 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX700A
Heren bedankt, ik ga er wat mee experimenteren, heb alles nu uit elkaar.

Kast is ook onder behandeling en bezig met schoonmaken van de mechanieken en schakelaars. ook is 1 van de volume potmeters verrot. Deze moet ook vervangen worden. Dankzij een opgekocht voorraadje van J. Post
heb ik ze nieuw NOS liggen.

Meer
24 jun 2013 19:26 #33310 door Huub
Beantwoord door Huub in topic BX700A
Henk als er nog ruimte is voor een verstevigings balkje totaal
Boven de luitspreker dat stevigt het bord wat op .
Mischien is de trilling beter met lijm en hout schroeven
Huub

Gemaakt door Kunena