Radio's van 1950 tot 1970
Meningen betreffende sleutelgat effect
16 jun 2013 11:21 #32890
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Henk schreef
Henk dat ben ik met je eens.
Wat mij betreft mag het slot er op hetgeen niet wil zeggen dat het moet de keuze is aan jou.
Wat mij betreft heeft iedereen nu wel zo een beetje zijn mening gegeven op en over dit onderwerp.
Henk dat ben ik met je eens.
Wat mij betreft mag het slot er op hetgeen niet wil zeggen dat het moet de keuze is aan jou.
Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Minder
Meer
16 jun 2013 10:45 #32888
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Hallo,
de eerste les bij natuurkunde over geluid, nu zo'n 30 jaar terug, gegeven door een audio liefhebber leerde deze beste man ons dat de ideale geluidsbron een puntvormige bron is. Bij mono dus een bron en bij stereo dus twee :thumbsup: . Maar over smaak valt niet te twisten over natuurkunde gelukkig wel yes.gif .
Groeten Willem
de eerste les bij natuurkunde over geluid, nu zo'n 30 jaar terug, gegeven door een audio liefhebber leerde deze beste man ons dat de ideale geluidsbron een puntvormige bron is. Bij mono dus een bron en bij stereo dus twee :thumbsup: . Maar over smaak valt niet te twisten over natuurkunde gelukkig wel yes.gif .
Groeten Willem
Onderwerp is gesloten.
16 jun 2013 07:20 - 16 jun 2013 07:22 #32882
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Als je twee meter van de radio het zit te beluisteren
Dan heeft men ook geen sluitel gat meer
Het is meestal in grote ruimtens meerkbaar met een luitspreker
Maar met goede mono ben ik ook wel tevreden .
En het maakt uit of men overhard de radio beluistert
De juiste sterkte maakt ook uit het kan op het oortje af prallen
En dan is de geluids Bundeling treffent als sluitel gat
Huub
Dan heeft men ook geen sluitel gat meer
Het is meestal in grote ruimtens meerkbaar met een luitspreker
Maar met goede mono ben ik ook wel tevreden .
En het maakt uit of men overhard de radio beluistert
De juiste sterkte maakt ook uit het kan op het oortje af prallen
En dan is de geluids Bundeling treffent als sluitel gat
Huub
Laatst bewerkt 16 jun 2013 07:22 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
16 jun 2013 04:37 #32881
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Ik heb het allemaal nog eens goed nagelezen. Het bericht van Martin kon en kan wat verwarrend overkomen. Als we het echter lezen als een satirische opmerking op de getypte bijlage die Rene plaatste is het grappig, alleen erg off-topic.
Wat mij betreft heeft iedereen nu wel zo een beetje zijn mening gegeven op en over dit onderwerp.
Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
16 jun 2013 00:30 - 16 jun 2013 00:53 #32880
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Beste allemaal.
Wat Philips en andere merken ook verzonnen en technisch omschreven hebben om het zogenaamde sleutelgat effect of gat in de muur probleem op te lossen verzonnen hebben lap ik eerlijk gezegd aan mijn laars.
De optimale opstelling van een simpele radio met een luidspreker in de ruimte die je hebt kan in mijn visie al die lul praatjes oplossen en het geluid komt dan van alle kanten.
Wellicht een boute opmerking maar zo is het zoals ik het tot nu toe ervaren heb.
Zo hebben we ook al eerder de discussie gehad waarin ik aangaf dat ik de aansluiting van de hoge tonen ten opzichte van de lage tonen bij de HQ sets minder vind hetgeen ik met alle opstellingen van die sets heb uitgeprobeerd waarbij ik wil benadrukken dat de B7X73A set een zeer goede geluidskwaliteit heeft maar ook die aansluiting tussen laag en hoog wat mij betreft mist.
Bert.
Wat Philips en andere merken ook verzonnen en technisch omschreven hebben om het zogenaamde sleutelgat effect of gat in de muur probleem op te lossen verzonnen hebben lap ik eerlijk gezegd aan mijn laars.
De optimale opstelling van een simpele radio met een luidspreker in de ruimte die je hebt kan in mijn visie al die lul praatjes oplossen en het geluid komt dan van alle kanten.
Wellicht een boute opmerking maar zo is het zoals ik het tot nu toe ervaren heb.
Zo hebben we ook al eerder de discussie gehad waarin ik aangaf dat ik de aansluiting van de hoge tonen ten opzichte van de lage tonen bij de HQ sets minder vind hetgeen ik met alle opstellingen van die sets heb uitgeprobeerd waarbij ik wil benadrukken dat de B7X73A set een zeer goede geluidskwaliteit heeft maar ook die aansluiting tussen laag en hoog wat mij betreft mist.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 16 jun 2013 00:53 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
15 jun 2013 23:35 #32877
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Henk,K
Daar zullen de meningen voorlopig nog wel verschillend over zijn.
In de '50 ger jaren tijd toen stereo er nog aan moest komen en er dus
hoofdzakelijk nog mono opnamen waren, was het een (tijdelijke) oplossing om
het geluid van verschillende hoeken (richtingen) L Spr te laten komen.
Een goedkopere oplossing was één radio met verschillende (soms wel 5) L Spr er in.
Die het geluid uit verschillende hoeken of richtingen uitstralen.
Ook daarmee elimineer je het "gat in de muur" of te wel het "sleutelgat effect".
Philips heeft dit probleem zelfs al met één speaker geprobeerd enig sinds op te
lossen door al voor de oorlog de speakers van de duurdere radio's te voorzien
van een bakelieten klank verstrooier. B.v de 750A.
Vr gr Cees.
Daar zullen de meningen voorlopig nog wel verschillend over zijn.
In de '50 ger jaren tijd toen stereo er nog aan moest komen en er dus
hoofdzakelijk nog mono opnamen waren, was het een (tijdelijke) oplossing om
het geluid van verschillende hoeken (richtingen) L Spr te laten komen.
Een goedkopere oplossing was één radio met verschillende (soms wel 5) L Spr er in.
Die het geluid uit verschillende hoeken of richtingen uitstralen.
Ook daarmee elimineer je het "gat in de muur" of te wel het "sleutelgat effect".
Philips heeft dit probleem zelfs al met één speaker geprobeerd enig sinds op te
lossen door al voor de oorlog de speakers van de duurdere radio's te voorzien
van een bakelieten klank verstrooier. B.v de 750A.
Vr gr Cees.
Onderwerp is gesloten.