Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Meningen betreffende sleutelgat effect

Meer
26 mei 2013 22:48 - 26 mei 2013 22:50 #32304 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
De muzikanten moeten dus uit het "sleutelgat"treden en er niet "in"blijven zitten.
Dat word allereerst bepaald door de opname technicus. Goede getrainde oren en gevoel.
Sommige goede plaat opnamen klinken zelfs nog goed als ze worden afgespeeld met een
koffer Pick Up. Andere "pet"opnamen klinken op de beste installatie nog steeds "pet".
Het gaat er dus om; hoe "goed"doen de opname techneuten hun werk.
Tegenwoordig klinken sommige CD's egaal keihard, met heel veel nadruk op de boem bassen.
Zonder enige dynamiek. Afschuwelijk! De muzikanten worden dan als het ware uit de loop
van een mitrailleur geschoten. Techneuten die zo iets afschuwelijks maken?
Nee, dat zijn overjarige pubers! Dat soort zit ook in de radio studio's de muziek te
verknallen. Het moet vooral erg bonken en sissen.Die moeten maar zo snel als mogelijk
achter een gesloten "sleutelgat"worden gezet.
Onze oude FM buizenradio's weten daar helemaal geen raad mee.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 26 mei 2013 22:50 door Cees. Reden: woord vergeten
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
26 mei 2013 14:56 - 26 mei 2013 14:59 #32287 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Antoine , die emotie in opnames heb ik tot nu toe veel geluk mee gehad omdat het meeste opnamewerk wat ik doe live is . Ik doe elk jaar 2 x 3 sessies piano / vocaal . We doen dan na het concert retakes om de ergste fouten en evt rachels eruit te kunnen monteren . Als je dat niet zo kort mogelijk knipt kun je inderdaad het gebrek aan emotie duidelijk horen , het is direct een stuk vlakker . Je kunt in een studio ook nooit de live sfeer krijgen , bij popmuziek mis je de interactie met het publiek , bij klassiek de "drive" om het publiek nèt dat stukje meer te geven . Ik heb hier live orgelopnames waar de organist er alles aan doet om z'n publiek te vermaken , en ja , dan gaat er wel eens een nootje naast . Ik persoonlijk heb hier gelukkig geen last van , zit vaak op het puntje van de stoel te hergenieten want er gebeurt wat !!! Het verschil wordt door de muzikant ook gemaakt omdat een CD opname reproduceerbaar is , maw alles moet "perfect" . En dat veroorzaakt dus inderdaad een remming bij de muzikant , géén risico's .
Laatst bewerkt 26 mei 2013 14:59 door Tonmeister Henk.
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 mei 2013 12:35 #32282 door Bert Kn

Henk-forum beheer schreef
Slapen jullie s'nachts niet? Of zijn topics over geluid en de beleving hiervan, de oorzaak van slapeloosheid

Ja Henk dat heb je met zo'n gast die met de VUT is. :P

Bert.

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 mei 2013 10:37 #32278 door Ben Dijkman
Je slaat i.d.d. de spijker op z'n kop.

Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 mei 2013 08:01 #32276 door antoine
Enkele opmerkingen:
-In het ganse audio-gebeuren is er één zwak punt (bestaat al vanaf het prille begin): de omzetting van een lucht-trilling of mechanische trilling naar een elektrisch signaal en vice versa. Dus: microfoon, luidspreker en pick-up. Dit zijn de zwakke broertjes in audio, ondanks alle inspanningen blijven ze ondermaats, zeker in vergelijking met bvb versterkers.
-Als je thuiskomt na een a-capella koorconcert of een concert met acoustische instrumenten (luit, guitaar, orgel, sax etc) en je draait dezelfde muziek op je installatie, dan merk je de beperktheid van de weergave, zelfs bij zeer goede weergave.
-Opname: spijtig genoeg zijn veel opname technici te weinig muzikant. Wat er op muzikaal gebied gebeurt ontgaat de meeste technici. De vraag is dan ook: 'Hoe neem ik emotie op?'. Met emotie bedoel ik niet het onderuitzakken met een glaasje wijn, het is de chemie die ontstaat door het samenspel van de verschillende muzikanten.
Stof genoeg dus voor discussie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: verbeek, Bert Kn
Onderwerp is gesloten.
Meer
26 mei 2013 04:36 #32266 door admin
Slapen jullie s'nachts niet? Of zijn topics over geluid en de beleving hiervan, de oorzaak van slapeloosheid. Pittig onderwerp en bijbehorende discussie. Wel oppassen dat we er geen personen bij gaan betrekken die niet aan de discussie kunnen meedoen of lekker liggen te : bedtime .

Henk

Forumbeheer

Henk van 't Kruis
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena