Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Meningen betreffende sleutelgat effect

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
27 mei 2013 23:51 - 27 mei 2013 23:54 #32338 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Meningen betreffende sleutelgat effect

Cees schreef : En dan begrijp ik wel dat sommigen van hen onder hun eigen beheer hun opnames maken.

Dat is voor mij zeer gunstig , zo houd ik tenminste werk bigfun

Weten ze zeker dat ze geen "sleutelgat" muziek opnames krijgen

Dit hoeft niet waar te zijn , maar net wie binnen dat beheer de opname doet :P

Groet , Henk

Laatst bewerkt 27 mei 2013 23:54 door Tonmeister Henk.
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 mei 2013 23:28 - 27 mei 2013 23:31 #32336 door Bert Kn

Henk schreef
Daarom zal een goede oude mono opname hierop ook vaak stukken beter klinken

Henk bedankt voor de bijdrage.
Nu snap ik ook waarom ik een aantal mono platen op Philips minigroove en Decca minigroove beter vind klinken als de nieuwere stereo platen.

Mg.
Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 27 mei 2013 23:31 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 mei 2013 23:04 #32334 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Inderdaad Henk, Veel stereo platen zijn niet te pruimen als je die mono afspeelt.
Er vallen hele instrumenten weg in het niets. Duidelijk hoorbaar uit fase opgenomen dus.
Er word kennelijk jammer genoeg heel wat af geklooid tijdens veel opnames.
Men denkt dan zeker: "Het domme publiek hoort dat toch niet".
Zonde van het werk en inspanningen die muzikanten en artiesten doen.
En dan begrijp ik wel dat sommigen van hen onder hun eigen beheer hun opnames maken.
Weten ze zeker dat ze geen "sleutelgat" muziek opnames krijgen.
Vr gr Cees.
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
27 mei 2013 22:09 #32332 door Tonmeister Henk
Bert , wat betreft de problemen die je vaak leest over het afspelen van stereo opnamen op bijv een HQ set
zit een deel hiervan inderdaad in de opname . Daarom zal een goede oude mono opname hierop ook vaak stukken beter klinken . Als je een beetje op de hoogte bent met fase problemen is dat ook wel te begrijpen . Je hebt bij stereo al gauw te maken met fase verschil , daarvoor heeft men de correlatiemeter uitgevonden . Bij bv de omroep is dit belangrijk omdat een opname op een mono ontvanger ook goed moet klinken . Ik controleer dit de laatste tijd eenvoudig door de handel op mono te schakelen : valt er een deel van het geluid weg dan staat er iets niet goed in fase . Ga het zelf maar eens met verschillende opnames proberen , je komt er geheid een of meer tegen waar vooral een stuk hoog/mid verdwijnt . We kunnen hier later nog wel eens dieper op in gaan , moet nu voor zaterdag nog 200 cd flappies snijden , vouwen en in de doosjes wurmen , niet echt m'n favoriete hobby !
Onderwerp is gesloten.
Meer
27 mei 2013 19:00 #32323 door Bert Kn

Henk schreef
Al is het zo langzamerhand off topic

Henk een beetje wel maar aan de andere kant draagt het opnemen in mijn ogen wel bij aan hoe het uiteindelijk gaat klinken en zijn er voor mijn gevoel toch wel raakvlakken.
Ik heb de discussie gevolgd en dan is het erg interessant om te weten hoe de kenners ik doel dan de muzikanten (uitvoerende) en opname makers het een en ander zien.
Zelf kan ik geen nood lezen en heb ik totaal geen verstand van opname techniek.
Maar bezoek wel regelmatig een concert live bij een uitvoering is voor mij dan nog altijd mooier de echte beleving dan wat er uit onze spullen komt hoe goed die ook zijn.
Bert.

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
27 mei 2013 17:45 #32319 door Tonmeister Henk
Al is het zo langzamerhand off topic nog een opmerking . In 1979 heb ik de toenmalige organist van de Grote Kerk alhier ( Piet Post ) gevraagd of ik het laatste concert in de serie mocht opnemen . Heb toen een gesprek met hem gehad over een plaatopname die hij in de St Bavo in Haarlem had gehad . Hij zei toen letterlijk : dit doe ik nooit weer , dit ben ik niet . Hij voelde zich toen dus ook geremd om te dingen te doen die hij normaal in een concert gewend was . Hij is helaas hetzelfde jaar onverwacht overleden . Het bleek de enige bestaande opname te wezen waarin hij een eigen compositie speelde alsmede een onwaarschijnlijke improvisatie . De opname van dat concert is daarom een jaar later , geheel in zijn stijl dus , op lp verschenen , mijn eerste "echte" produktie . Daarna is het snel gegaan . Opnames voor restauratie commisies en een tweede live lp van zijn opvolger Jan Jongepier , inmiddels ook al overleden .
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena