Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Meningen betreffende sleutelgat effect

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
25 mei 2013 17:50 - 25 mei 2013 17:52 #32224 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Hallo heren , even een paar opmerkingen :

Huub heeft het over "zoals de plaat opgenomen is" , dit kan Huub niet weten als hij er niet bij aanwezig is geweest .

René merkt op dat een orkest zonder versterking mono is , dat is pure onzin , een onversterkt orkest is niets meer of minder dan een onversterkt orkest . Als je er met de ogen dicht voor zit komt het geluid toch echt niet uit één punt ?

En tenslotte de opmerking van René en Bert over de eerste stereo opnamen : jullie hebben beide voor een deel wel een beetje gelijk , een hoop , vooral pop opnamen , zijn inderdaad ping -pong . Maar als je de eerste stereo opname van Decca beluisterd ( ouverture 1812 , 1958) , dan val je zowat van je stoel van verbazing !!!! Die techneuten wisten wel degelijk wat ze met stereo aan moesten . In die tijd gebruikte men de beroemde "Decca tree" , doe ik nu nog steeds als ik hem plaatsen kan .

Vriendelijke groet , Henk
Laatst bewerkt 25 mei 2013 17:52 door Tonmeister Henk.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 15:28 - 25 mei 2013 15:31 #32215 door Bert Kn
Tot zover een ieder bedankt voor de reacties.
De reden waarom ik dit bericht heb geplaatst is de volgende.
Gisteren stond mijn Aristona SA3027 welke ik onder handen had genomen schuin in de achterkamer zijn duurproef te draaien.
Lurkend aan een sigaretje in de voorkamer op zo'n 6 meter afstand viel me op dat het geluid mooi zuiver en over de volle breedte werd weergegeven.

@ Jeroen.
Om te beginnen een mooie bijdrage zo ook de geschiedenis van de ontwikkeling van de luidspreker.
Zo'n dikke Grundig en Saba ja dat klinkt en hebben ook zeker geen sleutelgat effect.
De SA3027 ook met een behoorlijke eindversterker mag er wat dat betreft ook wezen.
De HQ sets die ik had klonken zeker goed echter om de tonen goed op elkaar aan te laten sluiten vond ik nogal lastig.
Een dikke Grundig of Saba wie weet komt die er nog eens.

@ Frank.
De B8X72 en de BX998A kunnen zeker een partijtje meeblazen ik spreek uit ervaring.
De B7X63A kan er trouwens ook wat van nog mooier was het geweest als deze net als de Aristona SA3027 en Philips BD663A hoge tonen zijspeakers zou hebben.

@ René
Een HQ set klinkt zeer ruimtelijk die ervaring heb ik ook.
Mijn ervaring is dat de meubels en tafel radio's en ja en in mijn geval niet de minste zeker geen sleutelgat effect hebben.
Wat ik met name bij mijn B7X73A set mistte was de aansluiting van laag naar hoog Cees heeft daar in het bericht hieronder als volgt op gereageerd waar ik het mee eens ben voor mij had er bij de B7X73A wat meer van het midden gebied naar de satellieten gemogen.
www.buizenradioclub.nl/forum/26-algemeen...ren-van-biamply.html

Wat bij die laatste B7X73A wel wil helpen is de de luidspreker koppel C niet achter de 8 uF
te verbinden maar er voor, direct op de eindtrap dus.
Dan hoeft het hoog midden niet eerst door die elco van 8 uF.
Bovendien mag de waarde van die hoog koppel C best wat hoger worden gekozen.
Dan sluit het hoog beter aan en komt er dus wat meer laag-midden uit de twee satellietjes

René schreef verder.
En Installaties uit de jaren 50 Kun je niet vergelijken met het hedendaagse spul
maar het komt omdat we te verwend zijn met hedendaagse spul.

Die vergelijking trek ik ook niet de eerste stereo opnames waren echt bagger helemaal mee eens zang en muziek volledig uit elkaar getrokken.
Wat niet wegneemt dat ik van mening ben dat de latere betere stereo opnames ruimtelijker klinken dan de mono Hq sets .
Mono op mono afdraaien en stereo op stereo afdraaien.

@ Huub.

Huub Schreef.
zoo zal men het ook zoo aanhoren met een radio of meubel
Het is alleen zoo dat er veel meubels zijn waar de luitsprekers
Te laag bij de grond zitten .Als men een radio of meubel heeft
Dat is dan het besten Ja OP afstand te beluisteren

Natuurlijk moet je op afstand het geheel beluisteren helemaal mee eens.

En zo genieten we allemaal op onze eigen manier van onze spullen :) yes.gif .

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 mei 2013 15:31 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 09:44 - 25 mei 2013 09:45 #32208 door Rene Daemen
Als men in een zaaltje of concert zaal zit
en staat een orkest te spelen akoestisch zonder zaal versterking is het
gewoon Mono
Pas als men microfoons en speakers opstellen en een mengtafel
gaat men mengen zodat het stereo wordt vaak wordt dat bij plaat opname achteraf in de studio gedaan
maar het is eigenlijk effect aan toevoegen.
Zoek maar een single Sounds in Space het eerste singletje van RCA Daar hoor je echt de effecten
van Stereo in de begintijd
Bernard Haiting de overbekende orkest leider zette zelf zijn installatie op mono
om van zijn platen te genieten.
Maar echt alles valt en staat met de opstelling van je Spullen
maak je er een potje van zal het nooit goed klinken.
En Installaties uit de jaren 50 Kun je niet vergelijken met het hedendaagse spul
maar het komt omdat we te verwend zijn met hedendaagse spul
Onkyo Luxman om even wat te noemen met dure transmissieline boxen
en dan gaat men vergelijken met spullen van 60 jaar terug
dat is andere techniek.
Zelf heb ik ook stereo maar gebruik dat los van de jaren 50 spul en draai ook andere platen op
70 80 en 90 en CD's maar als ik behoefde heb pak ik voor de mono platen de HIQ set
of de mono HiFi set AG9160 maar op de apparatuur die daar in hoort en komt zeker geen moderne CD speler aan te pas die blijft bij de stereo.
Sommige radiomeubels laten het geluid langs de vloer gaan ook niet ideaal
dus het meubel op een bielzen tafel zetten voor het beste geluid :lol:
Mijn Advies is de boxen goed opstellen dan pas kun je genieten
en komt het tot zijn recht

René Daemen

René Daemen
Laatst bewerkt 25 mei 2013 09:45 door Rene Daemen.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 07:51 - 25 mei 2013 07:57 #32206 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Zoo als rene het zegt bedoel ik het ook even maar
Men zal VERGELIJKEN met voor een Orkestje zit of staan
zoo zal men het ook zoo aanhoren met een radio of meubel
Het is alleen zoo dat er veel meubels zijn waar de luitsprekers
Te laag bij de grond zitten .Als men een radio of meubel heeft
Dat is dan het besten Ja OP afstand te beluisteren
Dan hoor je teminsten het gehelen GEMENDEN klank beeld
zoo hoort het ook .En men gaar ook ALTIJD uit van een REGT
Klank beeld dus de basse en het midde gebied en de Hogen tonen
alles even sterk naar voren zal komen Maar niet de hoogten
Onnatuurlijk hoog in Overdaad dat komt bij sommige mensen nog wel eens voor
Daar om staat op verschillende versterkers van philips
BVb de HF 302 .een markering op de toonregelaars
Met een midde stand .Voor regte Ferkwentie stand in deze stand zit men altijd goed
Men kan dat iets verstellen dan is het ook zoo als de plaat is opgenomen .Huub
Laatst bewerkt 25 mei 2013 07:57 door Huub.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 07:16 - 25 mei 2013 07:19 #32204 door Rene Daemen
Hallo Mensen,

IK denk wel men er naast zit
een Radio toestel philips wat men in de jaren 50 had had vaak maar 1 speaker
de meeste hadden een goedkoop model een enkele kon een dubbele speaker veroorloven
het geluid komt van 1 kant vaak voor de radio
dat noemt men een sleutelgat effect.
de Radio stond vaak op het dressoir.
DE duitsers die meer met marsmuziek bezig zijn hadden de 3D klang toestellen en betere uitgangs trafo's
vaak de bekende warme volle klank soms met 2 a 3 speakers aan de voorkant
deze toestellen horen eigenlijk niet langs een rechte muur te staan maar in de hoek van een kamer
zodat de hoge tonen langs de muren straalt.
De meubels waar Bert over heeft zijn eigenlijk de zeer luxe meubels die een simpele arbeider niet in huis had staan 2 of meer speakers de meeste zit aan de voorkant zeker bij philips grundig had ze aan de zijkant vaak de tweeters. maar als je achter in de kamer zit is het geluid al anders als dat je 40 cm van het toestel afzit.
De HiQ is Mits men de juiste opstelling een zeer goed toestel en goed gespreid geluid
de fout die de meeste maakte is toch de opstelling als die niet juist is krijg je teleurstellingen
in de tijd dat men zo'n toestel aanschafte werd die voor je geinstalleerd
en was het geluid ruimtelijk.
met stereo heeft het niet van doen maar met een goede opstelling is het geluid goed verspreid
dat lukt niet met een normale Radio toestel die op het dressoir stond of tafeltje
bij de salon tafel.
Radiomeubels komt het geluid van 1 kant op een uitzondering na 3D kasten
vaak door de grote omvang stond het meubel langs de muur
de luxe hadden grote speakers en vol geluid.
Deze apparaten hebben ook niets met stereo te maken
Stereo is meer een effect geluid is gesplitst in in de begintijd wist men met opname geen raad mee met het fenoneem sommige platen hadden een pingpong effect 1kanaal stem andere instrument
zoek eens een plaat van Cliff richard When in Spain uit 1963 stereo daar heb je echt effect bejag
stereo klopt echt niet draai de balance regelaar naar links hoor je cliff naar rechts de instrumenten en weg cliff.
Stereo is gewoon effect wat in de jaren 60 opkwam net als surround 5.1 geluid word gesplitst
maar het hele zaak valt en staat echt met de opstelling en is terdege geen verkooppraatje
als je iets op de marktbracht wat niet zoals de folder vermeld werd je aan de schandpaal genageld als fabrikant.
zelf heb ik HiQ ,stereo set ,HiFI met elk hun mogelijkheden
en wat echt de set teniet doet is de beroerde modulatie op FM pompend en boem geluid
de juiste effect heeft de platenspeler
of je klassiek populair en Jazz uit de tijd draait het klinkt zoals de fabrikant het bedoelt heeft
in de juiste opstelling anders valt het gewoon in het niet
Dat geld nog steeds voor de moderne apparatuur ook voor de bose melkpak met sub woofer
mits juist opgesteld heb je plezier en de inrichtig van de woonkamer is ook bepalend voor geluid
nu heeft 3 kasten in de kamerstaan terwijl vroeger een dressoir en salontafel en stoelen
schilderij en gordijnen de kamer vulden dat bepaald de accoustiek
een echte muziek liefhebber heeft een kale kamer geen gordijnen geen kasten enz
dat zit ook niet in de opname kamer voor plaat opname
maar als je de speakers aanpast op de situatie kun je heel wat bereiken
maar bij verzamelaar die veel toestellen in de woonkamer hebben staan valt een hifiset HiQ set in het niet als je optimaal gebruik wil maken vandaar de teleurstellingen
de HiQ set gewoon in een luisterkamer en de collectie radio's in de andere ruimte
dan zul je zien dat het veel beter klinkt.

Mvg René Daemen

René Daemen
Laatst bewerkt 25 mei 2013 07:19 door Rene Daemen.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 04:30 #32203 door Franc
Ja,

Hier valt weinig aan toe te voegen.
Er is wel een grote Philips radio met EL84 balanseindtrap maar die blaast een dikke Duitser niet van het schap, mee eens!
Daar heeft deze op zijn minst de speakers niet voor.
De B8X72 en de BX998A zouden een partijtje mee kunnen blazen.

De Hi Q sets vind ik rommelig in het laag, wellicht door de matige demping in de single ended EL84 trap.
Die doet het voor mij in een normaal radiotoestel beter vanwege de open klank kast in dit geval.
Maar ja, de meningen lopen uiteen.

Wat Bert zegt over de overgang van laag naar hoog daar sluit ik me bij aan.

Groet Frank
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena