Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Meningen betreffende sleutelgat effect

Meer
25 mei 2013 23:26 - 25 mei 2013 23:28 #32258 door Bert Kn

Ben schreef
Demonstreren? Zeker gaan doen!
Ik ben nu al zeer benieuwd wat we dan te horen krijgen

Ik hoop dat die demonstratie er zeker een keer van komt.
En dan ben ik zeker van de partij.

Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 mei 2013 23:28 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 23:16 - 25 mei 2013 23:19 #32257 door Ben Dijkman
Demonstreren? Zeker gaan doen!
Ik ben nu al zeer benieuwd wat we dan te horen krijgen.
Het lijkt er voor mij wel op dat je in elk geval wel weet waarover je het hebt :)
yes.gif

Handtekening
Laatst bewerkt 25 mei 2013 23:19 door Ben Dijkman.
Onderwerp is gesloten.
  • Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
25 mei 2013 23:06 #32255 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Ben , dat bedoelde ik dus met dat als ik een opname thuis beluister ik me weer terug moet wanen in die ruimte waar ik het opgenomen heb , herbeleving dus . Het grootste compliment hierin kreeg ik ooit van een Canadese luidsprekerbouwer ( waar ik m'n studio monitors van heb gekocht , ARS Acoustica Celera) . Hij zat met de ogen dicht voor z'n duurste speakers (het beste wat ik ooit gehoord heb , alleen voor mij onbetaalbaar ) Z'n eerste commentaar was : ik voel het plafond . Beter commentaar had ik van die man niet kunnen krijgen . Dus blijkbaar inderdaad ook hoogte informatie . Ik zal niet zeggen dat ik de wijsheid wat betreft opnames in pacht heb , maar zolang ik die herbeleving kan bereiken ben ik (en m'n meeste klanten)meer dan tevreden !

Cees , hier zit ik al eeuwigheden op te wachten , zit er , zoals ik al opmerkte , sterk over na te denken het eea eens een keer te demonstreren .
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 23:06 #32254 door Bert Kn

Zodra je met geluidsapparatuur gaan lopen rommelen, is "het gerommel" al begonnen.
Het eindresultaat kan dan wellicht toch heel erg mooi zijn hoor!
Een blokfluit een bass een gitaar trompet sax triangel etc etc gooit zijn klanken naar alle kanten

Ben.
Dat ben ik helemaal met je eens en daar is mijn bericht het zogenaamde sleutelgat effect ook om begonnen. zelfs op de simpele BX233U die ik onlangs gereviseerd heb is er een goede spreiding.
Neemt niet weg dat ik goede stereo opnames waar aan gerommeld is toch wel prettig vind om naar te luisteren.
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 22:41 - 25 mei 2013 22:49 #32253 door Ben Dijkman
Hallo Bert.
Ook dat ben ik niet helemaal met je eens.
Zodra je met geluidsapparatuur gaan lopen rommelen, is "het gerommel" al begonnen.
Het eindresultaat kan dan wellicht toch heel erg mooi zijn hoor!
Een blokfluit een bass een gitaar trompet sax triangel etc etc gooit zijn klanken naar alle kanten
uit: NATUURLIJKE STEREO PUR SANG!
Als extreem voorbeeld:Een Hammond orgel met Lesliebox (moet je ook zeker aanspreken Rene.Mono maar toch Stereo in het quadraad pur sang!)
Als muzikant hoor je elk sowieso mono instrument zo stereo als het maar kan.
Zodra je hiermee gaat sleutelen in een studio, ga je dat beïnvloeden/overdrijven/manipuleren naar eigen smaak en inzicht.Niet zuiver meer dus!
Dat doe je ook al met een mengpaneel in een zaal.Je reprojecteert een aftrekseltje van elk instrument over 2 boxen.

Stereo opnames overdrijven heel vaak het werkelijke geluid...hoeft niks mis mee te zijn hoor!

Mono geeft denk ik voor de muzikanten met oren aan de kop en gevoel voor het instrument meer dan genoeg eerlijke naakte waarheid weer.
Het gaat om het gevoel dat er in elk instrument gelegd is.
Dat hoor je in mijn beleving over een vooroorlogse radio op de m.g nog het allerbest:
Een goede plaat blijft nml ook dan stijf overeind!
Een mono otl radio klinkt helemaal fantastisch.
Wil je omgeven worden door de muziek op een manier zoals je dat live nooit beleven kunt dan grijp je naar stereo apparaten...kan ook schitterend klinken maar heeft met de werkelijkheid al veel minder van doen.
De essentie van de muziek zoals de muzikanten het bedoeld hebben,reproduceer je heel vaak veel beter mono dus zonder de interpretaties van "geluidsexperts"

Handtekening
Laatst bewerkt 25 mei 2013 22:49 door Ben Dijkman.
Onderwerp is gesloten.
Meer
25 mei 2013 22:33 - 26 mei 2013 09:54 #32252 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Meningen betreffende sleutelgat effect
Een pittige discussie! Lijkt mij wel nuttig.

Citaat door forumbeheer verwijderd

De juiste opstelling van de juiste microfoons tijdens de opname en de juiste opstelling van de weergevers
in de luister ruimte maken het luisteren van de muziek tot een genoegen.
Vr gr Cees.
P.S: Maar waar hadden we het hier ook al weer over?
Meningen betreffende het sleutelgat effect.
En meningen daar over zijn er om te geven en te delen met elkaar.
En ja, we hebben twee oren aan ons hooft, dus horen wij ruimtelijk, zelfs nog meer dan stereo want we
kunnen óók diepte en hoogte horen.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 26 mei 2013 09:54 door admin. Reden: Forumbeheer
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena