Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
06 mrt 2013 18:29 #29229
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie_ Vervolg 1
Vandaag met Peter een planning en plan van aanpak besproken.
Versterker
Als eerste is het versterker en radio gedeelte volledig uitgebouwd. Aan de versterker is al eerder gewerkt door een ander. Hier moet nog wel het een en ander aan gebeuren. De eerder vervangen en gebruikte componenten zitten er slordig in en de echt noodzakelijke componenten zijn blijven zitten. Tijdens de NVHR OTL dag is er ook nog een noodreparatie uitgevoerd. Dit wordt ook hersteld. De foto's hier laten het vervangen van de 4 buisvoeten zien. Ook de buisvoeten dienen vervangen te worden
Radiokast
een testje gedaan op de bovenzijde van de kast door de lak te polieren en af te werken met een harde wax. Ik heb getest met een naturel harde Bijenwax. Dit gaat redelijk tot goed. Het opnieuw lakken van de bovenzijde zou de mooiste oplossing zijn. Gaan we echter niet halen, Dus het wordt zeer goed reinigen voor- en zijkanten en in een iets gekleurde WX. Bovenzijde wordt met staalwol opgewreven, gepoleerd en in een samenstelling van terpetijn en wax behandeld. Dit zal een bevredigend resultaat opleveren.
Omroepontvanger
Dit is een bijna standard B8X72A zonder eindversterker buizen. De radio is verder gedemonteerd en ook hier is eerder aan gewerkt. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Het bevreemd mij dat de radio uberhaupt nog heeft gespeeld om dat de verbinding connector naar de versterker meerdere afgebroken bedrading heeft.
Alle foto's vind je hier
Versterker
Als eerste is het versterker en radio gedeelte volledig uitgebouwd. Aan de versterker is al eerder gewerkt door een ander. Hier moet nog wel het een en ander aan gebeuren. De eerder vervangen en gebruikte componenten zitten er slordig in en de echt noodzakelijke componenten zijn blijven zitten. Tijdens de NVHR OTL dag is er ook nog een noodreparatie uitgevoerd. Dit wordt ook hersteld. De foto's hier laten het vervangen van de 4 buisvoeten zien. Ook de buisvoeten dienen vervangen te worden
Radiokast
een testje gedaan op de bovenzijde van de kast door de lak te polieren en af te werken met een harde wax. Ik heb getest met een naturel harde Bijenwax. Dit gaat redelijk tot goed. Het opnieuw lakken van de bovenzijde zou de mooiste oplossing zijn. Gaan we echter niet halen, Dus het wordt zeer goed reinigen voor- en zijkanten en in een iets gekleurde WX. Bovenzijde wordt met staalwol opgewreven, gepoleerd en in een samenstelling van terpetijn en wax behandeld. Dit zal een bevredigend resultaat opleveren.
Omroepontvanger
Dit is een bijna standard B8X72A zonder eindversterker buizen. De radio is verder gedemonteerd en ook hier is eerder aan gewerkt. Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren. Het bevreemd mij dat de radio uberhaupt nog heeft gespeeld om dat de verbinding connector naar de versterker meerdere afgebroken bedrading heeft.
Alle foto's vind je hier
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 mrt 2013 17:01 - 06 mrt 2013 18:39 #29225
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic F8X82A - revisie
Volgens mij is dat mijn eigen manual.
Méér is er trouwens niet.
Bert,
Bij mij ging midden jaren '0 ook de B7X83A eruit ten gunste van dit meubel. Geen dag spijt van gehad.
Maar nu dus alweer bijna 4 jaar de F9X. Met het grootste plezier mag ik wel zeggen.
De platenspeler daarvan heeft waarlijk hifi aspiraties. Is geen vergelijk met die van de F8X. Neemt niet weg dat je er een best plaatje op kon draaien.
Ik heb een foto van de F8X van een Belgische verzamelaar met exact dezelfde knop. Dito op een afbeelding in een brochure. We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat de knop anders is dan van het koffermodel.
Pim,
Klopt.
In de VAS werd hij dikwijls als magazijnstelling gebruikt.
Ondanks de huidige technische staat wil ik opmerken dat hij zeker de eerste 1,5 jaar prachtig en vrijwel probleemloos gespeeld heeft.
Peter had een storing in het stereodeel verholpen en de potmeter hierin vervangen.
Een uitgebreid verslag met foto's staat op onze NGG site.
Méér is er trouwens niet.
Bert,
Bij mij ging midden jaren '0 ook de B7X83A eruit ten gunste van dit meubel. Geen dag spijt van gehad.
Maar nu dus alweer bijna 4 jaar de F9X. Met het grootste plezier mag ik wel zeggen.
De platenspeler daarvan heeft waarlijk hifi aspiraties. Is geen vergelijk met die van de F8X. Neemt niet weg dat je er een best plaatje op kon draaien.
Ik heb een foto van de F8X van een Belgische verzamelaar met exact dezelfde knop. Dito op een afbeelding in een brochure. We kunnen dus gevoeglijk aannemen dat de knop anders is dan van het koffermodel.
Pim,
Klopt.
In de VAS werd hij dikwijls als magazijnstelling gebruikt.
Ondanks de huidige technische staat wil ik opmerken dat hij zeker de eerste 1,5 jaar prachtig en vrijwel probleemloos gespeeld heeft.
Peter had een storing in het stereodeel verholpen en de potmeter hierin vervangen.
Een uitgebreid verslag met foto's staat op onze NGG site.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 06 mrt 2013 18:39 door NGG. Reden: correctie
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
06 mrt 2013 11:48 #29217
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F8X82A - revisie
06 mrt 2013 09:28 #29212
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A - revisie
Max.
Een schitterend meubel mag ik wel zeggen.
Wat dat betreft heb ik een zwak voor meubels.
Als deze ooit voor een redelijk bedrag op mijn weg komt zal ik het zeker niet nalaten deze te kopen.
Voor zo een meubel wil ik zelfs mijn B7X73A set uitzwaaien.
Bij de zwarte uitvoering van de recorder zijn de draaiknoppen dus anders uitgevoerd.
Een schitterend meubel mag ik wel zeggen.
Wat dat betreft heb ik een zwak voor meubels.
Als deze ooit voor een redelijk bedrag op mijn weg komt zal ik het zeker niet nalaten deze te kopen.
Voor zo een meubel wil ik zelfs mijn B7X73A set uitzwaaien.
Bij de zwarte uitvoering van de recorder zijn de draaiknoppen dus anders uitgevoerd.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
06 mrt 2013 09:20 - 06 mrt 2013 09:21 #29210
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F8X82A - revisie
Klopt.
De eerste revisie is ook tamelijk slecht gedaan en het laatste
jaar stond hij in een vochtige garage. Gelukkig wel met een deken
en de nodige vochtvreters. Maar toch.
Henk en Peter maken er nu weer een prachtige optimale meubel van.
Laat dat maar aan deze vakmannen over!
Ik hoop dat de doekjes ook vervangen worden.
Een bekend type doek van Ben Dijkman.
De eerste revisie is ook tamelijk slecht gedaan en het laatste
jaar stond hij in een vochtige garage. Gelukkig wel met een deken
en de nodige vochtvreters. Maar toch.
Henk en Peter maken er nu weer een prachtige optimale meubel van.
Laat dat maar aan deze vakmannen over!
Ik hoop dat de doekjes ook vervangen worden.
Een bekend type doek van Ben Dijkman.
Laatst bewerkt 06 mrt 2013 09:21 door brcf01.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
06 mrt 2013 08:59 #29209
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F8X82A - revisie
Hoi,
lijkt me een geweldig meubel met die 2 9710's erin. Ook een weinig gezien meubel hier in Nederland, zeldzamer denk ik dan de F9X38A. Jammer dat het meubel zoveen geleden heeft in Wormerveer, volgens mij zag het meubel er in de tijd dat het bij Max stond beter uit als ik af ga op de foto van Max. Of vergis ik me ?
Pim.
lijkt me een geweldig meubel met die 2 9710's erin. Ook een weinig gezien meubel hier in Nederland, zeldzamer denk ik dan de F9X38A. Jammer dat het meubel zoveen geleden heeft in Wormerveer, volgens mij zag het meubel er in de tijd dat het bij Max stond beter uit als ik af ga op de foto van Max. Of vergis ik me ?
Pim.