Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

F8X82A - revisie

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
11 mrt 2013 18:31 #29452 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F8X82A - revisie
Goede foto's, Henk!
Je hebt het goed onder de knie met de camera.

En leerzaam!

:thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 mrt 2013 16:34 #29447 door admin
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
Lusje, veertje, genog manieren om het goed te doen, en dit was geen test of probeer opstelling.

Henk van 't Kruis

Meer
11 mrt 2013 16:29 #29446 door Franc
Hoi Henk,

Dit doet me denken aan een test reparatie of het na vervangen van de onderdelen wel goed werkt, oftewel een experimentele opbouw.
Maar de nieuwe onderdelen met het draadje netjes op de oorspronkelijke oogjes solderen is het mooist maar blijkt niet altijd te kunnen.
Ik besluit dan soms om de draden dicht bij het onderdeel los te knippen, de nu vrijkomende draden schoonmaken en dan een lusje aan buigen.
Vervolgens het nieuwe onderdeel draadje door het lusje en dat ook ombuigen.

Dat geeft ook een heel nette reparatie en Philips deed dat ook zo bij enkele componenten.
Ook is deze methode nodig bij bv een Seeburg SH FA 1 versterker die bij mij ook staat te wachten van mijn eigen Channel 222.

Maar ieder heeft uiteraard zijn eigen visie hierop.

Groet Frank

Meer
11 mrt 2013 15:44 - 11 mrt 2013 15:56 #29443 door admin
Zo moet het dus niet.

Het is altijd lastig om als techneut een ander te gaan beoordelen over zijn werk. Maar als je dan toch voor een ander iets aan het opknappen bent vind ik wel dat je er iets technisch verantwoords van moet maken.

Als dat niet gebeurt zet je de eigenaar van een apparaat op het verkeerde been. Er wordt gedacht, het apparaat is betrouwbaar en optimaal gereviseerd. Als dit dus niet zo is, is de eigenaar belazerd. In het geval van de 1e revisie vind ik dat de eigenaar belazerd is. Daar kan de eigenaar niets aan doen, maar de reparateur wel. Dus onderstaande foto's zijn geen leidraad van hoe gereviseerd dient te worden. Als je op deze manier werkt, moet de soldeerbout in de kast en nooit meer iets repareren.

Na lang nadenken moest ik dit toch even kwijt.

Zie foto's

Henk van 't Kruis
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 mrt 2013 15:56 door admin.

Meer
11 mrt 2013 15:01 - 11 mrt 2013 15:21 #29435 door admin
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie_Versterker.
Aanvang gemaakt met de revisie aan de onderzijde van de versterker. Eerst 1 kanaal. Wat verder opvalt is de instelpotmeter die over de spoel staat van het relais, ziet eruit dat dit origineel is en misschien bedoeld om een inschakelmoment mee in te stellen. Ik zoek dit schematisch nog wel uit. Ook is de draadsteurn aan de linkerzijde afgebroken. Dit opgelost door er een stripje pertinax in te lijmen.

Alle foto's vind je hier.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 11 mrt 2013 15:21 door admin.

Meer
11 mrt 2013 07:40 #29425 door Franc
Beantwoord door Franc in topic F8X82A - revisie
Hoi Henk,

Daar zal ie dan zeer zeker van opknappen!
En er is ruimte genoeg om er iets moois van te maken.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena