Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
12 mrt 2013 21:19 #29495
door Cees
Beantwoord door Cees in topic F8X82A - revisie_ MD voorversterker
Beste Max,
Mijn bijdrage was niet persoonlijk maar in zijn algemeenheid bedoeld.
Dus bij deze even rechtgezet dat natuurlijk niet iedereen voor een dubbeltje
op de eerste rang wil zitten.
En wellicht dat de vorige restaurateur er op zijn manier wel zijn best op
heeft gedaan en dat de weerstandjes toen nog goed meten en de tweedehands
onderdelen toen ook nog goed meten.
Beter was natuurlijk geweest als alles meteen in zijn geheel allemaal door nieuw
was vervangen. Maar dat is achteraf gedacht.
Het gaat nu zoals we zien wel weer goed in orde komen.
De foto's van Henk K en zijn verslag geven mij daarover wel een goed gevoel.
Zo gaat het weer heel veel jaren mee.
Alvast veel luister plezier toegewenst met dit mooie meubel.
Vr gr Cees.
Mijn bijdrage was niet persoonlijk maar in zijn algemeenheid bedoeld.
Dus bij deze even rechtgezet dat natuurlijk niet iedereen voor een dubbeltje
op de eerste rang wil zitten.
En wellicht dat de vorige restaurateur er op zijn manier wel zijn best op
heeft gedaan en dat de weerstandjes toen nog goed meten en de tweedehands
onderdelen toen ook nog goed meten.
Beter was natuurlijk geweest als alles meteen in zijn geheel allemaal door nieuw
was vervangen. Maar dat is achteraf gedacht.
Het gaat nu zoals we zien wel weer goed in orde komen.
De foto's van Henk K en zijn verslag geven mij daarover wel een goed gevoel.
Zo gaat het weer heel veel jaren mee.
Alvast veel luister plezier toegewenst met dit mooie meubel.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
12 mrt 2013 21:06 - 12 mrt 2013 21:07 #29494
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F8X82A - revisie
Heeft de 'restaurateur' indertijd de doeken ook vervangen?
Dit gezien je laatste foto. Oorspronkelijk zat er het
streepjesdoek in. Dit is dan vervangen door het bekende
doek nummer 20 van Ben Dijkman.
Waarom zitten er in de toen nieuwe doeken dan vlekken?
Je zal best gelijk hebben, maar de oordelen van de huidige
heren technici schat ik toch erg hoog in als constateringen.
Dit gezien je laatste foto. Oorspronkelijk zat er het
streepjesdoek in. Dit is dan vervangen door het bekende
doek nummer 20 van Ben Dijkman.
Waarom zitten er in de toen nieuwe doeken dan vlekken?
Je zal best gelijk hebben, maar de oordelen van de huidige
heren technici schat ik toch erg hoog in als constateringen.
Laatst bewerkt 12 mrt 2013 21:07 door brcf01.
12 mrt 2013 20:57 - 12 mrt 2013 21:23 #29491
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic F8X82A - revisie_ MD voorversterker
Zoals Peter terecht zei: Ik zat beslist niet voor een dubbeltje op de eerste rang zoals iemand opmerkte!! Eerst uitzoeken hoe iets tot stand is gekomen en dan pas kritiek leveren. Zomaar klakkeloos iets roepen is niet erg hoffelijk.
Aanschaf en reparatie waren beslist geen vriendenprijs. De intimi weten hoeveel e.e.a. mij heeft gekost.
Het is wel erg makkelijk om af te geven op de eerste reparateur. Iedereen kan het altijd beter vanaf de zijlijn.
Er was ook veel kastwerk wat gedaan moest worden. Op veel plekken was het fineer kapot. Veel diepe krassen ook.
De baffles voor de speakers moesten nieuw gezaagd worden.
Alles moest geschuurd en gerepareerd worden. Daarna is de hele kast uiteindelijk door een autospuiter gespoten. Met de lakroller zou niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
Beslist een hoop werk wat een groot deel van het reparatiebudget heeft geëist. De geldbomen groeiden niet tot in de hemel.
Ik merkte verder al eerder op dat de eerste 1,5 jaar alles zeer tot de tevredenheid speelde. Een printcondensator, al dan niet "scheef" gesoldeerd, hoeft per definitie natuurlijk niet gelijk slechter te klinken.
Tussentijds heeft Peter nog wel een potmeter vervangen en een storing in het stereodeel verholpen.
Aanschaf en reparatie waren beslist geen vriendenprijs. De intimi weten hoeveel e.e.a. mij heeft gekost.
Het is wel erg makkelijk om af te geven op de eerste reparateur. Iedereen kan het altijd beter vanaf de zijlijn.
Er was ook veel kastwerk wat gedaan moest worden. Op veel plekken was het fineer kapot. Veel diepe krassen ook.
De baffles voor de speakers moesten nieuw gezaagd worden.
Alles moest geschuurd en gerepareerd worden. Daarna is de hele kast uiteindelijk door een autospuiter gespoten. Met de lakroller zou niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
Beslist een hoop werk wat een groot deel van het reparatiebudget heeft geëist. De geldbomen groeiden niet tot in de hemel.
Ik merkte verder al eerder op dat de eerste 1,5 jaar alles zeer tot de tevredenheid speelde. Een printcondensator, al dan niet "scheef" gesoldeerd, hoeft per definitie natuurlijk niet gelijk slechter te klinken.
Tussentijds heeft Peter nog wel een potmeter vervangen en een storing in het stereodeel verholpen.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 12 mrt 2013 21:23 door NGG.
12 mrt 2013 20:53 #29490
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A - revisie-Versterker
Mvg.
Bert
12 mrt 2013 19:14 #29481
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie_ MD voorversterker
Dat ziet er in elk geval een stuk beter uit. Wat de MD voorversterker betreft: Daar is dus nooit iets aan gedaan. In elk geval de weerstanden controleren en eventuele teer condensatoren vervangen alsmede de laagspanningselco's. Misschien zijn de anderen nog wel goed.
Wat die grote elco's op de eindversterker betreft: Bij de F9X van de eigenaar heb ik ze vervangen door JJ buselco's. Daar heeft de eigenaar ook bij de F8X toestemming voor gegeven. Maar die moeten besteld worden. Ik heb het ook eens opgelost door onder de bus een draadsteun te plaatsen en daar de elco's op te solderen. De oude laat je voor het aanzicht zitten.
Ik wil nog even wat kwijt over de eerdere restauratie: Het ging er bij de eigenaar beslist niet om om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. In feite zijn kosten nog moeite gespaard. Het meubel was in slechte staat en moest helemaal gedaan worden. Jammer alleen dus dat de eigenaar niet wist dat er zo'n potje van gemaakt zou worden.
Het meubel speelde in eerste instantie prima, begon echter steeds meer nukken te vertonen en toen kwam er een F9X ten tonele.
Het is me opgevallen dat aan bepaalde oude onderdelen door bepaalde lieden grote kwaliteiten toegekend worden. Bijv. de oude "bumblebee" condensatoren die je bijv. in Wurlitzer versterkers vindt. Ik werd zelfs benaderd door een enthousiasteling die bumbelbees van me wou overnemen die ik uit een oude versterker had gesloopt. En zo doen meer van dat soort verhalen de ronde. Vooral in de High End wereld hoor je de vreemdste verhalen. Maar laten we alsjeblieft met beide benen op de grond blijven staan.
Dacht misschien de eerste reparateur dat die Jensens zo goed waren voor versterkers?
Zoals ik al eerder aangaf: Niets ten nadele van High Enders, maar soms verliezen ze de realiteit uit het oog.
Het is de bedoeling om a.s. zaterdag de boel te testen, we zullen dan zien (en horen natuurlijk) hoe het resultaat is.
We houden jullie op de hoogte.
Groeten,
Peter
Wat die grote elco's op de eindversterker betreft: Bij de F9X van de eigenaar heb ik ze vervangen door JJ buselco's. Daar heeft de eigenaar ook bij de F8X toestemming voor gegeven. Maar die moeten besteld worden. Ik heb het ook eens opgelost door onder de bus een draadsteun te plaatsen en daar de elco's op te solderen. De oude laat je voor het aanzicht zitten.
Ik wil nog even wat kwijt over de eerdere restauratie: Het ging er bij de eigenaar beslist niet om om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. In feite zijn kosten nog moeite gespaard. Het meubel was in slechte staat en moest helemaal gedaan worden. Jammer alleen dus dat de eigenaar niet wist dat er zo'n potje van gemaakt zou worden.
Het meubel speelde in eerste instantie prima, begon echter steeds meer nukken te vertonen en toen kwam er een F9X ten tonele.
Het is me opgevallen dat aan bepaalde oude onderdelen door bepaalde lieden grote kwaliteiten toegekend worden. Bijv. de oude "bumblebee" condensatoren die je bijv. in Wurlitzer versterkers vindt. Ik werd zelfs benaderd door een enthousiasteling die bumbelbees van me wou overnemen die ik uit een oude versterker had gesloopt. En zo doen meer van dat soort verhalen de ronde. Vooral in de High End wereld hoor je de vreemdste verhalen. Maar laten we alsjeblieft met beide benen op de grond blijven staan.
Dacht misschien de eerste reparateur dat die Jensens zo goed waren voor versterkers?
Zoals ik al eerder aangaf: Niets ten nadele van High Enders, maar soms verliezen ze de realiteit uit het oog.
Het is de bedoeling om a.s. zaterdag de boel te testen, we zullen dan zien (en horen natuurlijk) hoe het resultaat is.
We houden jullie op de hoogte.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
12 mrt 2013 18:19 #29474
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie_ MD voorversterker
De MD voorversterker gereed gezet, Behalve wat poetswerk nog niet verder aan gewerkt.
Henk van 't Kruis