Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
08 mrt 2013 17:43 - 08 mrt 2013 17:44 #29292
door Franc
Beantwoord door Franc in topic F8X82A - revisie-RADIO
Hoi Henk,
Ik zie weinig wat er op duidt dat er aan het blok is geknutseld, alleen de teerdot is los.
De solderingen lijken nog origineel en knip sporen zie ik ook niet.
Het stabilotone verhaal zal alleen voor de B8X72A gelden wat je min of meer ook zegt.
Verder is het meubel stereo en de voorversterker zit volgens mij onder de recorder.
Wel een machtig project!
Groet Frank
Ik zie weinig wat er op duidt dat er aan het blok is geknutseld, alleen de teerdot is los.
De solderingen lijken nog origineel en knip sporen zie ik ook niet.
Het stabilotone verhaal zal alleen voor de B8X72A gelden wat je min of meer ook zegt.
Verder is het meubel stereo en de voorversterker zit volgens mij onder de recorder.
Wel een machtig project!
Groet Frank
Laatst bewerkt 08 mrt 2013 17:44 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
08 mrt 2013 15:50 #29291
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F8X82A - revisie
Ik heb van Henk mogen vernemen dat de schema's niet altijd alles vertellen
en dat Philips achteraf nog wel eens wijzigingen/verbeteringen toepaste
die niet op de schema's staan, maar wel in de (professionele) sub-bladen
vermeld werden. Daar heeft Henk ook mappen vol van en die schijnen vrij
zeldzaam te zijn. Service afdelingen van toenmalige winkels kochten die
niet of in groepsverband vanwege de hoge kosten, en leenden deze sub-bladen
aan elkaar uit (of ze ontvingen ze nooit en werden de verbetering uiteraard
nooit doorgevoerd). Dergelijke verbeteringen werden kennelijk ook in de fabriek
bij latere productieseries toegepast en staan dan niet op de schema's.
Misschien is dit, zoals Henk het omschrijft, ook typisch zo'n geval.
en dat Philips achteraf nog wel eens wijzigingen/verbeteringen toepaste
die niet op de schema's staan, maar wel in de (professionele) sub-bladen
vermeld werden. Daar heeft Henk ook mappen vol van en die schijnen vrij
zeldzaam te zijn. Service afdelingen van toenmalige winkels kochten die
niet of in groepsverband vanwege de hoge kosten, en leenden deze sub-bladen
aan elkaar uit (of ze ontvingen ze nooit en werden de verbetering uiteraard
nooit doorgevoerd). Dergelijke verbeteringen werden kennelijk ook in de fabriek
bij latere productieseries toegepast en staan dan niet op de schema's.
Misschien is dit, zoals Henk het omschrijft, ook typisch zo'n geval.
08 mrt 2013 15:29 #29290
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Beantwoord door NGG in topic F8X82A - revisie-RADIO
Henk,
Zit het schema niet in het platencompartiment in de blauwe map?
Zit het schema niet in het platencompartiment in de blauwe map?
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
08 mrt 2013 09:32 #29286
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie-RADIO
Ik het radio gedeelte van het F8X82A meubel is\zijn wat wijziggingen in het verleden aangebracht. BV C71 en R79 ontbreken en R38 is 1M ipv. 56K.
Omdat dit schakelblok een onderdeel is van het stabilitone systeem zou het kunnen zijn dat dit door Philips zo aangepast is, omdat het chassis in een meubel geplaatst is met een iets andere speaker bezetting.
Ik heb 2 foto's bijgevoegd en de vraag is of iemand met een F8X82A meubel dit wellicht kan nakijken welke componenten er op het schakelblok zitten.
Schakelblok F8X82A
Schakelblok B8X72A van RD
Omdat dit schakelblok een onderdeel is van het stabilitone systeem zou het kunnen zijn dat dit door Philips zo aangepast is, omdat het chassis in een meubel geplaatst is met een iets andere speaker bezetting.
Ik heb 2 foto's bijgevoegd en de vraag is of iemand met een F8X82A meubel dit wellicht kan nakijken welke componenten er op het schakelblok zitten.
Schakelblok F8X82A
Schakelblok B8X72A van RD
Henk van 't Kruis
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
06 mrt 2013 20:28 #29242
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F8X82A - revisie
Hoi Henk,
ik heb even naar de foto's gekeken op je picasa. Zo te zien is alles wat makkelijker toegangelijk omdat de versterker op een apart chassis zit. Verkoolde buisvoetjes vervangen moet een plezerige klus zijn bij deze radio in vergelijking met de B8X72A. Waar dient het relais voor ?
Pim.
ik heb even naar de foto's gekeken op je picasa. Zo te zien is alles wat makkelijker toegangelijk omdat de versterker op een apart chassis zit. Verkoolde buisvoetjes vervangen moet een plezerige klus zijn bij deze radio in vergelijking met de B8X72A. Waar dient het relais voor ?
Pim.
06 mrt 2013 19:30 #29235
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie_ Vervolg 1
Er zijn helaas bij de eerste revisie onderdelen gebruikt die, als ik ze tegenkom in een radio of versterker, meteen vervangen worden en in de vuilnisbak verdwijnen. Een eerste meting aan één van die condensatoren liet zien dat deze zo lek was als een vergiet. Ook zijn er her en der printcondensatoren gebruikt die niet zo geschikt zijn voor dit soort revisies. Verder weerstanden die bij dit soort eindtrappen altijd verlopen zijn, zijn gewoon blijven zitten.
Dit is gewoon zonde van het geld en de tijd die er in is gestopt.
Goed passende condensatoren zijn al jaren te koop en goed betaalbaar. Hierop bezuinigen is verkeerde zuinigheid, want het kost eigenlijk meer doordat je weer opnieuw aan de gang moet. Het spaart een hoop ergernis om alles meteen goed te doen.
Dit is geen geval op zichzelf. Dit soort "revisies" kom ik helaas meerdere keren tegen. Als reden wordt dan vaak kosten en "geen tijd" opgegeven. Zo duur is het goede materiaal niet en je bent nog langer bezig ook omdat de (rommelbak)componenten slecht passen. De levertijd van bestelde onderdelen kan zeer kort zijn en zo erg is het toch niet dat zo'n oud toestel een dag niet of een dag later speelt dan gepland?
Groeten,
Peter
Dit is gewoon zonde van het geld en de tijd die er in is gestopt.
Goed passende condensatoren zijn al jaren te koop en goed betaalbaar. Hierop bezuinigen is verkeerde zuinigheid, want het kost eigenlijk meer doordat je weer opnieuw aan de gang moet. Het spaart een hoop ergernis om alles meteen goed te doen.
Dit is geen geval op zichzelf. Dit soort "revisies" kom ik helaas meerdere keren tegen. Als reden wordt dan vaak kosten en "geen tijd" opgegeven. Zo duur is het goede materiaal niet en je bent nog langer bezig ook omdat de (rommelbak)componenten slecht passen. De levertijd van bestelde onderdelen kan zeer kort zijn en zo erg is het toch niet dat zo'n oud toestel een dag niet of een dag later speelt dan gepland?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.