Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
12 mrt 2013 18:18 #29473
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie-Versterker
Versterker gedeelte af gemaakt. Misschien nog een mooiere oplossing bedenken voor de bedrading van de voedings elco's.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mrt 2013 06:01 #29466
door Franc
Beantwoord door Franc in topic F8X82A - revisie
Die Jensens zaten in oude ZW TV's en nog een rode van 5000p bij 1000v over de beeldbuis voor statische ontlading.
Je dacht dan mooie condensatoren in je bakje te hebben.
Totdat je ging meten.
Ik heb nog nimmer een condensator van dit merk in een toestel verwerkt.
Ik heb zelfs enkele nieuwe van 0,47 uF bij 630V.
Die vertonen ook een kleine lek met een universeelmeter dus ik pas ervoor.
Ik had als ik toch met oude rommel ging werken bij zelfbouw altijd succes met de mosterds en de gele blokjes en nog de ERO KT1800.
Dan zat je goed maar dat is wel een bekend verhaal.
Sommige Japanse plaktofees doen het nog steeds goed in mijn Pioneer SA400.
Zullen ook wel polyester zijn.
Het is en blijft uitkijken met ondensatoren, soms zelfs met ongebruikte.
Groet Frank
Je dacht dan mooie condensatoren in je bakje te hebben.
Totdat je ging meten.
Ik heb nog nimmer een condensator van dit merk in een toestel verwerkt.
Ik heb zelfs enkele nieuwe van 0,47 uF bij 630V.
Die vertonen ook een kleine lek met een universeelmeter dus ik pas ervoor.
Ik had als ik toch met oude rommel ging werken bij zelfbouw altijd succes met de mosterds en de gele blokjes en nog de ERO KT1800.
Dan zat je goed maar dat is wel een bekend verhaal.
Sommige Japanse plaktofees doen het nog steeds goed in mijn Pioneer SA400.
Zullen ook wel polyester zijn.
Het is en blijft uitkijken met ondensatoren, soms zelfs met ongebruikte.
Groet Frank
12 mrt 2013 05:08 #29463
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
We maken er gewoon weer wat moois van. De eigenaar kon dit ook niet weten. Ik Radio staat klaar om te testen en de versterker komt deze week wel af. Kan dat in ieder geval Zaterdag getest worden.
Henk
Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG
12 mrt 2013 00:55 #29462
door Cees
Beantwoord door Cees in topic F8X82A - revisie
En als het dan toch met oude tweedehands onderdelen word gedaan, dat er bij vermelden.
En geen oude C's uit de voeding van oude Philips buizen TV's gebruiken, want die zijn
gewoon helemaal op. Jenssen C's zijn alleen bruikbaar als ze NIEUW zijn.
En eerst die oude onderdelen GOED doormeten en testen.Maar dan liever zo niet doen voor
anderen. Ze moeten er dan maar wat meer geld voor over hebben en gewoon de kosten van
die onderdelen voor uit betalen of ze eerst zelf aanschaffen.
Mensen willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang en hebben er dan geen geld
en moeite voor over om er ZELF voor te zorgen dat ze nieuw materiaal aan leveren.
En dan ook echt ALLES wat onbetrouwbaar is vervangen.
Je wil toch zeker geen ontevreden gezichten?
Met tweedehands voor je zelf iets repareren o.k maar in principe niet voor anderen.
Tenzij het om niet meer leverbare onderdelen gaat zoals b.v trafo's en H Sp lijn trafo's
van oude buizen TV's.
Vr gr Cees.
En geen oude C's uit de voeding van oude Philips buizen TV's gebruiken, want die zijn
gewoon helemaal op. Jenssen C's zijn alleen bruikbaar als ze NIEUW zijn.
En eerst die oude onderdelen GOED doormeten en testen.Maar dan liever zo niet doen voor
anderen. Ze moeten er dan maar wat meer geld voor over hebben en gewoon de kosten van
die onderdelen voor uit betalen of ze eerst zelf aanschaffen.
Mensen willen vaak voor een dubbeltje op de eerste rang en hebben er dan geen geld
en moeite voor over om er ZELF voor te zorgen dat ze nieuw materiaal aan leveren.
En dan ook echt ALLES wat onbetrouwbaar is vervangen.
Je wil toch zeker geen ontevreden gezichten?
Met tweedehands voor je zelf iets repareren o.k maar in principe niet voor anderen.
Tenzij het om niet meer leverbare onderdelen gaat zoals b.v trafo's en H Sp lijn trafo's
van oude buizen TV's.
Vr gr Cees.
11 mrt 2013 22:17 #29458
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie
Over de werkwijze van de eerste revisie had ik mij al uitgelaten tegenover Max. Een voormalig deelnemer van dit forum deed het ook op die manier en ik heb al heel wat puin van die meneer moeten opruimen.
De eerste de beste Jensen condensator die ik doormeette vertoonde op de universeelmeter al een duidelijk aantoonbare lek.
Ik heb ook gezegd dat de eerste "reparateur" gewoon zijn rommelkist heeft leeggegooid. Of is er misschien weer een hype in High-End land dat dit zulke goede condensatoren zijn? Nieuw misschien wel, maar niet na 40 of 50 jaar..... Niets ten nadele van High-Enders, maar vaak hoor je daar vermeende kwaliteiten van onderdelen die na jaren niet meer bruikbaar zijn.
Het is helaas jammer dat een tweede revisie nodig is. Dit had meteen goed kunnen en moeten gebeuren. De goede onderdelen zijn er gewoon. En wie doet er nu kaarsvet in een buselco? Het wordt zo warm in die radio dat het kaarsvet er meteen weer uit smelt (is ook gebeurd).
Het ziet er in elk geval een stuk beter uit zo.
Groeten,
Peter
De eerste de beste Jensen condensator die ik doormeette vertoonde op de universeelmeter al een duidelijk aantoonbare lek.
Ik heb ook gezegd dat de eerste "reparateur" gewoon zijn rommelkist heeft leeggegooid. Of is er misschien weer een hype in High-End land dat dit zulke goede condensatoren zijn? Nieuw misschien wel, maar niet na 40 of 50 jaar..... Niets ten nadele van High-Enders, maar vaak hoor je daar vermeende kwaliteiten van onderdelen die na jaren niet meer bruikbaar zijn.
Het is helaas jammer dat een tweede revisie nodig is. Dit had meteen goed kunnen en moeten gebeuren. De goede onderdelen zijn er gewoon. En wie doet er nu kaarsvet in een buselco? Het wordt zo warm in die radio dat het kaarsvet er meteen weer uit smelt (is ook gebeurd).
Het ziet er in elk geval een stuk beter uit zo.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
11 mrt 2013 21:12 #29456
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A - revisie
Henk.
Als ik de foto's zo zie van hoe het niet hoort kan ik maar een ding roepen.
Een olifant in een porselein kast.
Wellicht dat er op de manier hoe ik het doe ook aanmerkingen zijn maar dit slaat werkelijk alles.
Als ik de foto's zo zie van hoe het niet hoort kan ik maar een ding roepen.
Een olifant in een porselein kast.
Wellicht dat er op de manier hoe ik het doe ook aanmerkingen zijn maar dit slaat werkelijk alles.
Mvg.
Bert