Radio's van 1950 tot 1970
F8X82A - revisie
19 mrt 2013 18:59 #29846
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
De onderplaat die in de kast wordt geschoven zit weer in elkaar. Een nieuw strooischerm gemaakt en gemonteerd. Ook de schaakplaat nog wat bijgewerkt, ook weer bijzonder, een zwarte. Hierna het geheel nog even getest.
Het meubel klinkt echt fantastisch op een tijdelijk aangesloten CD speler. OTL in stereo formaat, ongeveer zoals ik mij herinner van de AG9018, maar dan toch nog net even iets voller. De speaker kasten even tijdelijk dicht gemaakt, om het isolatie materiaal uit te proberen op de achterwand. Het is echt een feestje.
Hierna de bovenkant van de kast licht geschuurd, eerst 400, daarna 1000. Toen met een teak grainfiller het oppervlak geegaliseerd. Na een uurtje nagewaasen met terpetine. Staan nu uit te harden, hierna schuren en met zijdeglans lak spuiten, laagje of 3 a 4 , nat in nat. Als laatste polijsten en in de wax.
Het meubel klinkt echt fantastisch op een tijdelijk aangesloten CD speler. OTL in stereo formaat, ongeveer zoals ik mij herinner van de AG9018, maar dan toch nog net even iets voller. De speaker kasten even tijdelijk dicht gemaakt, om het isolatie materiaal uit te proberen op de achterwand. Het is echt een feestje.
Hierna de bovenkant van de kast licht geschuurd, eerst 400, daarna 1000. Toen met een teak grainfiller het oppervlak geegaliseerd. Na een uurtje nagewaasen met terpetine. Staan nu uit te harden, hierna schuren en met zijdeglans lak spuiten, laagje of 3 a 4 , nat in nat. Als laatste polijsten en in de wax.
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG, Willem Roseboom
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 mrt 2013 18:37 #29812
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie
Hi peter, ik bedoelde inderdaad de EL86. Nu de spanning op niveau is en met de nieuwe set El86 en ook nieuwe EZ81 buizen erin, klinkt het meubel zeer goed. Het hoog en laag regelt ook veel beter nu beide OTL trappen gelijk zijn.
Jij had ook al een te lage voedingsspanning gemeten. Die is nu ongeveer volgens het schema. Vandaag ook nog een nieuw strooischerm gemaakt en de jalouzie draadje in orde gemaakt. het witte tochtstrip tussen de kast en de schaal ga ik vervangen door zwart vilt. Staat fraaier bij de zwarte schaal. De ene lampje van de balans indicator maakte na montage sluiting, Ik heb deze fitting moeten vervangen. Nog een heel gepruts.
Ik heb de houten onderplank waar alles op komt te zijn even opnieuw gebeitst en bouw morgen alles er weer op. Ik probeer ook de bovenkant van de kast te doen en haal de speakers eruit om het doek te vervangen.
Als het dan meezit kan woensdag het geheel weer in elkaar gemonteerd worden. Blijft over de platenspeler, die opzich na wat indraaien goed loopt. Moet even nagelopen worden.
Aan Max nog even de vraag of de bandrecorder ook geheel nagezien moet worden. Draait nu goed, alleen het opnemen en wissen is niet optimaal.
Als laatste; de stugge draadjes moeten ook nog nagelopen worden. Ze breken af. Dus het is echt even opnieuw aanpellen en solderen.
Henk
Jij had ook al een te lage voedingsspanning gemeten. Die is nu ongeveer volgens het schema. Vandaag ook nog een nieuw strooischerm gemaakt en de jalouzie draadje in orde gemaakt. het witte tochtstrip tussen de kast en de schaal ga ik vervangen door zwart vilt. Staat fraaier bij de zwarte schaal. De ene lampje van de balans indicator maakte na montage sluiting, Ik heb deze fitting moeten vervangen. Nog een heel gepruts.
Ik heb de houten onderplank waar alles op komt te zijn even opnieuw gebeitst en bouw morgen alles er weer op. Ik probeer ook de bovenkant van de kast te doen en haal de speakers eruit om het doek te vervangen.
Als het dan meezit kan woensdag het geheel weer in elkaar gemonteerd worden. Blijft over de platenspeler, die opzich na wat indraaien goed loopt. Moet even nagelopen worden.
Aan Max nog even de vraag of de bandrecorder ook geheel nagezien moet worden. Draait nu goed, alleen het opnemen en wissen is niet optimaal.
Als laatste; de stugge draadjes moeten ook nog nagelopen worden. Ze breken af. Dus het is echt even opnieuw aanpellen en solderen.
Henk
Henk van 't Kruis
18 mrt 2013 18:14 #29811
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic F8X82A - revisie - Voeding
Henk, ik hoop dat je als eindbuis EL86 bedoelt. Ik verwachtte al dat de ze buizen wat minder waren. Ben zeer benieuwd naar het resultaat woensdag.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
18 mrt 2013 13:56 #29804
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic F8X82A - revisie
Het ziet er weer prima uit
ik denk dat het meubel beter gaat spelen dan ooit
Zelfs de buizen waren aan het eind van hun latijn
De wisselaar komt ook wel in orde
Maar na de demo niet de Garage in!!
eeuwig zonde
desnoods een kamertje vrijmaken in huis
en daar neerzetten.
en af en toe aanzetten
Het meubel is vrijzeldzaam om hem in de garage te zetten
ook niet goed voor de stationsschaal bladeren
Mvg René Daemen
ik denk dat het meubel beter gaat spelen dan ooit
Zelfs de buizen waren aan het eind van hun latijn
De wisselaar komt ook wel in orde
Maar na de demo niet de Garage in!!
eeuwig zonde
desnoods een kamertje vrijmaken in huis
en daar neerzetten.
en af en toe aanzetten
Het meubel is vrijzeldzaam om hem in de garage te zetten
ook niet goed voor de stationsschaal bladeren
Mvg René Daemen
René Daemen
18 mrt 2013 13:23 #29803
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic F8X82A - revisie - Voeding
Henk.
Zover ik de revisie gevolgd heb het volgende.
Jij en Peter hebben deze gigantische klus met hulp van René Deamen voor wat betreft de platenspeler bijna tot een goed eind gebracht.
Dit kostbare en nu zeer kostbare meubel verdiend het om in volle glorie hersteld te zijn.
Met een knipoog naar Max
Waag het niet hem weer naar de berging te brengen.
Niet letterlijk bedoeld maar ik zou het doodzonde vinden.
Mg.
Bert
Zover ik de revisie gevolgd heb het volgende.
Jij en Peter hebben deze gigantische klus met hulp van René Deamen voor wat betreft de platenspeler bijna tot een goed eind gebracht.
Dit kostbare en nu zeer kostbare meubel verdiend het om in volle glorie hersteld te zijn.
Met een knipoog naar Max
Waag het niet hem weer naar de berging te brengen.
Niet letterlijk bedoeld maar ik zou het doodzonde vinden.
Mg.
Bert
Mvg.
Bert
18 mrt 2013 12:59 - 18 mrt 2013 18:23 #29802
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic F8X82A - revisie - Voeding
De voeding vandaag nagezien. Deze was reeds uitgevoerd met de service aanwijzing om het vermogen van de voedingsweerstanden te vergroten. In de bekerelco waren al 3 nieuwe elco's gemonteerd. Bij meting bleek er 1 een te grote lek te vertonen. Deze vervangen en tevens de aansluitingen van de min aansluiting vervangen door steviger draad. De EZ81 buizen waren niet meer in goede condities. Van beide 1 kant een slechte meting van de emissie. Bij de buizen vervangen door nieuwe. Hierna was ook de rimpel van 20-34 volt zo goed als verdwenen. Na de smoorspoel is het helemaal fraai.
Na deze werkzaamheden bleek de gloeistroom van de EL86 buizen weg te zijn. Bleek een gebroken zekering te zijn die achter op de montage strip zat gemonteerd. De spanning naar de radio lag rond 265 VCD en volgens schema moest dit 320VCD zijn. Na enige tijd viel het op dat 1 kanaal aanmerkelijk minder geluid gaf.
De oorzaak was een eindbuis EL86, deze ook alle 4 op de tester gezet, 1 buis was op en 2 andere hadden onvoldoende emissie. Ze zijn nu alle 4 vervangen door nieuwe Siemens buizen. Dit loste beide problemen op. Spanning naar 316VCD en beide kanalen zijn gelijk.
Het meubel staat nu al 2 uur probleemloos te spelen. Er moeten nog wat kleine zaken gebeuren en dan kan aan de opbouw begonnen worden.
Na deze werkzaamheden bleek de gloeistroom van de EL86 buizen weg te zijn. Bleek een gebroken zekering te zijn die achter op de montage strip zat gemonteerd. De spanning naar de radio lag rond 265 VCD en volgens schema moest dit 320VCD zijn. Na enige tijd viel het op dat 1 kanaal aanmerkelijk minder geluid gaf.
De oorzaak was een eindbuis EL86, deze ook alle 4 op de tester gezet, 1 buis was op en 2 andere hadden onvoldoende emissie. Ze zijn nu alle 4 vervangen door nieuwe Siemens buizen. Dit loste beide problemen op. Spanning naar 316VCD en beide kanalen zijn gelijk.
Het meubel staat nu al 2 uur probleemloos te spelen. Er moeten nog wat kleine zaken gebeuren en dan kan aan de opbouw begonnen worden.
Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 18 mrt 2013 18:23 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG