Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter

Meer
29 okt 2012 05:46 #23380 door Ouwe Schipper
Die Siemens elco's laten zich in 't algemeen heel goed opnieuw formeren: serieweerstand van 56 K ohm aan elke helft en dan beginnen met 200 volt DC. Meten hoe de spanning oploopt en als die in de buurt van 175 volt komt (lekstroom minder dan 0,5 mA) anderhalf uurtje zo laten staan. Uitschakelen, dagje laten rusten en vervolgens met 400 volt DC verder gaan. Als dan de lekstroom ook minder dan 1 mA is geworden kun je de elco gewoon weer gebruiken.
De serieweerstand voor 4x 1N4007 moet je proefondervindelijk bepalen, is afhankelijk van wat je toestel opneemt
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 okt 2012 23:51 #23378 door Cees
Bart, 47 uF kan gewoon worden gebruikt als de spanning gelijk of hoger is.
Vr gr Cees.

Meer
28 okt 2012 21:33 #23371 door Bart B
Hallo heren,

Ik ben bezig met een Wega 301/501 waarvan ik het boven genoemde wil uitvoeren.De voedingselco is er een van 50+50uF.Op jukeboxrevival vind ik 47uF,volstaan die ook?
Voor de gelijkrichter hoor ik 4 1n4007 diodes te gebruiken maar ik meen wat te hebben gelezen over een weerstand erbij te plaatsen.Hoe groot moet deze zijn en waar komt die precies.
Ik meende dat Henk al een keer foto's heeft geplaats van een voedingselco met nieuwe inhoud(hier of op de eigen site)maar die kan ik niet meer vinden.
Uiteraard is de condensator ook aan vervanging toe.Die heeft een waarde van 2x0.01uF dus dit worden dan 2 losse van 0.01uF?

Gr. Bart
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena