Radio's van 1950 tot 1970
Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
18 nov 2012 17:36 #24286
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Dat van die weerstanden is maar ten dele waar: De weerstanden van Philips zelf, daar had je geen problemen mee. Het zijn die krengen van Vitrohm (die ook Amroh gebruikte), die Philips gebruikte die verliepen. Vreemd genoeg zijn er ook Philips radio's die alleen "eigen" weerstanden bevatten, vaak de /19 uitvoering. Die waren voor de Zweedse markt. Misschien dat daar de eisen hoger waren. Die radio's hadden vaak ook extra zekeringen.
Vreemd genoeg werden bij Amroh ontwerpen vaak de 1 W. uitvoering gebruikt voor bijv. anodeweerstanden. Had men niet zo veel vertrouwen in het "eigen" merk?
Dan die teercondensatoren: Die narigheid had je jaren niet. Die condensatoren gaven jarenlang nauwelijks problemen. We zijn nu echter wat jaren verder en dan worden ook deze condensatoren slechter. De Wima's gingen al na korte tijd lekken.Dus relatief waren die teercondensatoren zo slecht nog niet.
Groeten,
Peter
Vreemd genoeg werden bij Amroh ontwerpen vaak de 1 W. uitvoering gebruikt voor bijv. anodeweerstanden. Had men niet zo veel vertrouwen in het "eigen" merk?
Dan die teercondensatoren: Die narigheid had je jaren niet. Die condensatoren gaven jarenlang nauwelijks problemen. We zijn nu echter wat jaren verder en dan worden ook deze condensatoren slechter. De Wima's gingen al na korte tijd lekken.Dus relatief waren die teercondensatoren zo slecht nog niet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18 nov 2012 17:04 #24284
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Wega is wat de R's betreft veel beter als Philips.
Die zijn bij Wega en ook bij b.v Telefunken heel veel beter dan bij Philips.
Zelfs in de DDR radio's zaten veel betere R's als in de Philips.
Nee wat dat betreft was Philips beslist geen "Triomf der Techniek".
Heel erg slechte R's.
De C's kon men vroeger kennelijk nog niet zo heel best maken want, die
waren bij alle merken vroeger niet zo best.
Vr gr Cees.
Die zijn bij Wega en ook bij b.v Telefunken heel veel beter dan bij Philips.
Zelfs in de DDR radio's zaten veel betere R's als in de Philips.
Nee wat dat betreft was Philips beslist geen "Triomf der Techniek".
Heel erg slechte R's.
De C's kon men vroeger kennelijk nog niet zo heel best maken want, die
waren bij alle merken vroeger niet zo best.
Vr gr Cees.
18 nov 2012 16:26 - 18 nov 2012 16:26 #24283
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Bedankt Bert en Henk.
Wat mij verbaasde dat er geen van de weerstanden noemenswaardige afwijking heeft.
Ik heb alleen die van de EM80 vervangen.
Gr. Bart
Wat mij verbaasde dat er geen van de weerstanden noemenswaardige afwijking heeft.
Ik heb alleen die van de EM80 vervangen.
Gr. Bart
Laatst bewerkt 18 nov 2012 16:26 door Bart B.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
18 nov 2012 14:28 #24280
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Bart, Mooi werk
18 nov 2012 12:34 #24278
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Knap werk.
Mg.
Bert.
Mg.
Bert.
Mvg.
Bert
18 nov 2012 12:18 #24276
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter
Zo nu maar eens een update.
Na wat c's hebben te vervangen lijkt het al een stuk beter.De spanningen liggen nu nagenoeg gelijk aan het schema(8 tot 10V eronder lijkt mij niet zo'n probleem toch?).
De Wima's en Ero's hebben sowiese plaats gemaakt voor nieuwe.
De radio speelt goed en luid,het ontvangst is prima.Arrow Classic Rock Noord komt luid door voor wat eigenlijk niet zo'n sterke zender is, tenminste het ontvangst hier in Veendam.
Het vervangen van de c's rondom het volume en basregeling leverde een enorme verbetering op van het geluid.Vooral de bas deed voor die tijd eigenlijk niets meer.
Nu rest nog de verdere afbouw,schaaldraad vervangen,knoppen monteren en de kast afwerken.
Gr. Bart
Na wat c's hebben te vervangen lijkt het al een stuk beter.De spanningen liggen nu nagenoeg gelijk aan het schema(8 tot 10V eronder lijkt mij niet zo'n probleem toch?).
De Wima's en Ero's hebben sowiese plaats gemaakt voor nieuwe.
De radio speelt goed en luid,het ontvangst is prima.Arrow Classic Rock Noord komt luid door voor wat eigenlijk niet zo'n sterke zender is, tenminste het ontvangst hier in Veendam.
Het vervangen van de c's rondom het volume en basregeling leverde een enorme verbetering op van het geluid.Vooral de bas deed voor die tijd eigenlijk niets meer.
Nu rest nog de verdere afbouw,schaaldraad vervangen,knoppen monteren en de kast afwerken.
Gr. Bart
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis