Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Inhoud vervangen voedingselco en seleen gelijkrichter

Meer
29 okt 2012 19:51 #23416 door Ouwe Schipper
En àls.....
Je toch om een of andere reden de elco wilt leeghalen om er een ander interieur in te stoppen:
Denk erom dat de oude inhoud ondermeer een nogal venijnig zuur bevat. Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen, bril), doe het buiten en breng de rommel naar het chemisch afval
Nico

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 okt 2012 19:40 #23413 door Bart B
Zeer duidelijk uitgelegd.
Dank u meester :smilythumb:

Gr. Bart

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 okt 2012 18:50 #23411 door hkruis
Hallo Bart,

Ik zal het in geschreven tekst uitleggen. het is heel eenvoudig en we gebruiken de wet van Ohm.

Stel dat je de Elco en diodes of brugcel gemonteerd hebt, meet je de uitgangsspanning vanaf de elco. Dus de spanning die de radio ingaat, bijvoorbeeld 280 VCD. (U1)

In het schema staat de spanning aangegeven, bijvoorbeeld 260 VCD (U2)

Je moet U2 aftrekken van U1 = 280 - 260 = 20 VCD (Ur). Je moet dus 20 Volt wegwerken in de weerstand.

De weerstand bereken je nu met de wet van Ohm, R = Ur/I.

I is de stroom die je radio opneemt bij normaal gebruikt. Deze I kun je bepalen door van alle stroompjes van de buizen bij elkaar op te tellen, of deze te meten. Als voorbeeld nemen we 150 mA.

Dus het wordt dan Ur/I = 20 / 0,150 = 133 Ohm

Het vermogen van de weerstand bereken je met P (vermogen in watt) P=UxI, 20 VCD x 0,150 = 3 Watt.

De Wattage van de weerstand kies je dan er ruim boven, b.v. 5 Watt.

LETOP de gebruikte gegevens zijn voorbeelden en moet je vervangen door de waarden die voor jou radio gelden.

Henk

Meer
29 okt 2012 16:36 #23405 door Bart B
Bedankt voor de reacties.Ik zal eens kijken of ik de elco eerst opnieuw kan formeren voor dat ik de inhoud vervang.(weet ik ook hoe dat in zijn werk gaat)
Het enige wat mij nog niet duidelijk is hoe je de weerstand voor de gelijkrichter berekend.

Gr. Bart

Meer
29 okt 2012 07:55 #23383 door verbeek
Hallo Bart,

De weerstand komt tussen de + van de gelijkrichter en de + van de elco. Of, als dat gemakkelijker uitkomt, tussen de - van de gelijkrichter en het chassis. Als waarde om mee te starten zou je 150 Ohm/ 5Watt kunnen aanhouden.

Gr. Paul

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
29 okt 2012 06:25 #23381 door hkruis
Hallo BArt, 47uF is prima, mooiste is 450 volt type.

De 4 diodes kun je in de oude cel plaatsen. De serie weerstand kun je zoals Nico zegt later bepalen en berekenen.

Bijlagen:

Gemaakt door Kunena