Radio's van 1950 tot 1970
radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
27 nov 2011 13:48 #12129
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Als ik mijn vinger op de groene c(linksboven de trafo)leg ontstaat er een brom in de radio.de weerstand rechtsonder
die c is sowieso niet te fris.Ik denk dat het probleem ook in deze omgeving zit want dit zijn de laatste c's die ik
heb vervangen.Ik zal gaan meten.
Gr. Bart
die c is sowieso niet te fris.Ik denk dat het probleem ook in deze omgeving zit want dit zijn de laatste c's die ik
heb vervangen.Ik zal gaan meten.
Gr. Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
27 nov 2011 13:35 #12128
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
condensatorn wel aan 1 kant losnemen om te meten, letop soms is de capaciteit nog binnen de toleranties maar zijn de andre waardes, zoals ESR niet goed meer, Dan ook vervangen. Ero's en papier (teerkonollen) zijn altij verdacht.
Henk
Henk
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
27 nov 2011 13:33 #12127
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
weerstanden hoef je niet los te nemen, als ze lager zijn dan de schema waarde, komt dit meestal door de schakeling. Zijn ze aanmerkelijk hoger > 15% zijn ze verlopen en zou ik ze vervangen. Overigens ik vervang ze vaal zo ie zo op belangrijke plekken.
Henk
Henk
27 nov 2011 10:01 #12118
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Moet ik ze los maken voor het meten?
Gr. Bart
Gr. Bart
27 nov 2011 00:45 #12107
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Zoals door Henkk al aangegeven, zijn die composietweerstanden van destijds niet echt 'je van het' en zijn na verloop der jaren behoorlijk verlopen. Na de condensatoren zou ik deze rakkers eens aan een gedegen onderzoek onderwerpen en daar waar nodig vervangen.
Zelf heb ik een soortgelijk geval meegemaakt en kon na de C's ook nog ± 90% van die bruine composietweerstanden vervangen waarna de radio weer perfect speelde.
Groeten,
Paul
Zelf heb ik een soortgelijk geval meegemaakt en kon na de C's ook nog ± 90% van die bruine composietweerstanden vervangen waarna de radio weer perfect speelde.
Groeten,
Paul
26 nov 2011 22:50 #12103
door Bart B