Radio's van 1950 tot 1970
radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Minder
Meer
03 dec 2011 16:13 #12326
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Hallo Laurens,
Ik ben het niet helemaal met je eens zijn
als je een teerknol uit een radio op je Digitale capaciteits meter zet
geeft ie 9 van de 10 keer de juiste waarde aan omdat maar de batterijspanning van je meter er doorheen gaat
bij de cursussen van de NVHR wordt deze meters afgeraden lEuk voor je laagspannings condensatoren maar niet voor de hoge spannings condensatoren in je buizen radio's hierdoor denkje dat de condensator goed is maar in werkelijkheid in je buizenradio zo lek als een vergiet,
als je chassis op tafel heb beter meteen die teercondensatoren eruit dan 10 keer uitkasten omdat men een storing heeft
Weerstanden Vitrohm zijn altijd verlopen al van de fabriek af dus deze zeker vervangen
schermroosterweerstanden ook vervangen door kool of metaal film
in de voedingslijn zou ik 2 watt nemen de rest 1 watt zit je safe
zeker als je je radio elkedag wil latenspelen kun je beter op safe spelen
en het voordeel is dat de radio speelt als dat het toendertijd de fabriek verliet
en dat is ook waar het allemaal omgaat.
René Daemen
Ik ben het niet helemaal met je eens zijn
als je een teerknol uit een radio op je Digitale capaciteits meter zet
geeft ie 9 van de 10 keer de juiste waarde aan omdat maar de batterijspanning van je meter er doorheen gaat
bij de cursussen van de NVHR wordt deze meters afgeraden lEuk voor je laagspannings condensatoren maar niet voor de hoge spannings condensatoren in je buizen radio's hierdoor denkje dat de condensator goed is maar in werkelijkheid in je buizenradio zo lek als een vergiet,
als je chassis op tafel heb beter meteen die teercondensatoren eruit dan 10 keer uitkasten omdat men een storing heeft
Weerstanden Vitrohm zijn altijd verlopen al van de fabriek af dus deze zeker vervangen
schermroosterweerstanden ook vervangen door kool of metaal film
in de voedingslijn zou ik 2 watt nemen de rest 1 watt zit je safe
zeker als je je radio elkedag wil latenspelen kun je beter op safe spelen
en het voordeel is dat de radio speelt als dat het toendertijd de fabriek verliet
en dat is ook waar het allemaal omgaat.
René Daemen
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 dec 2011 15:52 - 03 dec 2011 15:54 #12325
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Met een digitale capaciteitsmeter kan je prima capaciteiten meten. Je kan ook met digitale meter en een externe hoogspanningsvoeding (Bijvoorbeeld even aftakken uit een radio
) de lekstroom door een condensator meten. Een te grote lekstroom lijkt samen te hangen met een grote toename in capaciteit.
De lekstroom treedt pas bij hogere spanningen op, daarom kan je die niet simpelweg achterhalen door de condensator op standje 'weerstand' te meten.
Over veel weerstanden staat maar een kleine spanning, die mogen gewoon 1/4w koolfilm zijn. Overigens zullen die ook niet zo snel verlopen en kan je ze net zo goed laten zitten.
Over weerstanden in de anodeleiding staat vaak een hoge spanning, die kan je beter vervangen door iets met hogere werkspanning. Het verschilt per type weerstand welke spanning ze aankunnen, standaard 1/4w koolfilmweerstandjes mogen vaak 250v hebben. Blindelinks vervangen is niet slim, daar leer je ook totaal niets van. Pas als er een fout op treedt kan je gaan beredeneren en meten, om zo tot een conclusie te komen.
De lekstroom treedt pas bij hogere spanningen op, daarom kan je die niet simpelweg achterhalen door de condensator op standje 'weerstand' te meten.
Over veel weerstanden staat maar een kleine spanning, die mogen gewoon 1/4w koolfilm zijn. Overigens zullen die ook niet zo snel verlopen en kan je ze net zo goed laten zitten.
Over weerstanden in de anodeleiding staat vaak een hoge spanning, die kan je beter vervangen door iets met hogere werkspanning. Het verschilt per type weerstand welke spanning ze aankunnen, standaard 1/4w koolfilmweerstandjes mogen vaak 250v hebben. Blindelinks vervangen is niet slim, daar leer je ook totaal niets van. Pas als er een fout op treedt kan je gaan beredeneren en meten, om zo tot een conclusie te komen.
.
Laatst bewerkt 03 dec 2011 15:54 door Laurens.
03 dec 2011 11:51 #12321
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Oke René da's duidelijk.
De weerstanden vervang je dan door metaalfilmweerstanden van 1watt?
Gr. Bart
De weerstanden vervang je dan door metaalfilmweerstanden van 1watt?
Gr. Bart
03 dec 2011 11:24 #12320
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Condensatoren testen met een digitale multimeter gaat niet goed
omdat een kleine spanning door de condensator gaat
het geeft daardoor en verkeerde indicatie en wordt dan als goed aangeduid
terwijl bij hoogspanning de lekweerstand groot is
de digitale condensator tester is niet gechikt voor de radio hobby met buizen en alleen geschikt voor transistor doel einden. op Cursussen van de NVHR wordt dat afgeraden condensator testers
Als ik een oude radio op tafel krijg heb ik gewoon de kniptang erbij en hup alle teerdotten eruit
meten heeft geen zin na 50 a 60 jaar zijn die dingen toch aan hun eind
dus vervangen die hap en de composiet weerstanden hup eruit
dan gaat zeker het toestel weergoed spelen.
Een oldtimer auto is ook niet meer origineel want in zijn leven zijn de banden ook vervangen
bougies enz en de oude radio heeft ook niet altijd zijn eerste buizen er in zitten
vaak kwam je in philips toestellen siemens buizen tegen het was net wat de monteur in zijn koffertje had zitten
van het speelt is op dat moment het belangrijktste.
Grt René Daemen
omdat een kleine spanning door de condensator gaat
het geeft daardoor en verkeerde indicatie en wordt dan als goed aangeduid
terwijl bij hoogspanning de lekweerstand groot is
de digitale condensator tester is niet gechikt voor de radio hobby met buizen en alleen geschikt voor transistor doel einden. op Cursussen van de NVHR wordt dat afgeraden condensator testers
Als ik een oude radio op tafel krijg heb ik gewoon de kniptang erbij en hup alle teerdotten eruit
meten heeft geen zin na 50 a 60 jaar zijn die dingen toch aan hun eind
dus vervangen die hap en de composiet weerstanden hup eruit
dan gaat zeker het toestel weergoed spelen.
Een oldtimer auto is ook niet meer origineel want in zijn leven zijn de banden ook vervangen
bougies enz en de oude radio heeft ook niet altijd zijn eerste buizen er in zitten
vaak kwam je in philips toestellen siemens buizen tegen het was net wat de monteur in zijn koffertje had zitten
van het speelt is op dat moment het belangrijktste.
Grt René Daemen
René Daemen
03 dec 2011 09:57 #12319
door Bart B
Beantwoord door Bart B in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Hallo Cees,
Heb het even opgezocht en het is een chinese meter,word merkloos verkocht en onder de naam Xiole.
Hoe lang heb je hem al en is het een solide meter?
Ik had zelf een soortgelijk meter gezien bij conrad van het merk velleman,vind ik met 25 euro ook niet duur.
Gr. Bart
Heb het even opgezocht en het is een chinese meter,word merkloos verkocht en onder de naam Xiole.
Hoe lang heb je hem al en is het een solide meter?
Ik had zelf een soortgelijk meter gezien bij conrad van het merk velleman,vind ik met 25 euro ook niet duur.
Gr. Bart
03 dec 2011 01:45 #12312
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: radio speelt slecht na vervangen van teerknollen
Bronkie,
Ik heb op de markt in Amsterdam een meter gekocht voor E12,-.
Hij meet R's tot 200Mohm en meet C's van enkele pF tot uF's. Verder zitten alle
bereiken er op die je nodig hebt voor radio's.
Merk staat er niet op DT9205A staat er op.
Hoe kunnen ze het zo goedkoop maken! Met zoveel bereiken.
Vr gr Cees.
Ik heb op de markt in Amsterdam een meter gekocht voor E12,-.
Hij meet R's tot 200Mohm en meet C's van enkele pF tot uF's. Verder zitten alle
bereiken er op die je nodig hebt voor radio's.
Merk staat er niet op DT9205A staat er op.
Hoe kunnen ze het zo goedkoop maken! Met zoveel bereiken.
Vr gr Cees.