Algemeen
kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
17 aug 2021 10:13 - 17 aug 2021 10:27 #91752
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Ik heb de Duitsen PH verzie boek versterkers
Maar als ik zo lees hebben de 800 ohm versterkers
een minder zware voeding als de laag ohmigen met uitgangs trafo ultra lin .
bvb 800 ohm 90.MA en de laag ohmige .110 .ma .er zijn verschillen
Dat is met de versterker HIFI Hf 10 ook zo meer als de 800 ohm versterkers
toch trekt EL 86 behoorlijk aan MA .. maar de watt,s ook de gloeistroom is hoger .MA
zijn gelijk van de versterkers . denk dat 800 ohm overdracht
geef minder vervorming en tja het is directer .
er staan ook genoeg voorversterkers in het boek
Maar Jammer DYN met EF 86 . inplaats van ECC 83.
Maar het Zij zo .
huub
Maar als ik zo lees hebben de 800 ohm versterkers
een minder zware voeding als de laag ohmigen met uitgangs trafo ultra lin .
bvb 800 ohm 90.MA en de laag ohmige .110 .ma .er zijn verschillen
Dat is met de versterker HIFI Hf 10 ook zo meer als de 800 ohm versterkers
toch trekt EL 86 behoorlijk aan MA .. maar de watt,s ook de gloeistroom is hoger .MA
zijn gelijk van de versterkers . denk dat 800 ohm overdracht
geef minder vervorming en tja het is directer .
er staan ook genoeg voorversterkers in het boek
Maar Jammer DYN met EF 86 . inplaats van ECC 83.
Maar het Zij zo .
huub
Laatst bewerkt 17 aug 2021 10:27 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
12 aug 2021 21:11 - 12 aug 2021 21:12 #91710
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Ik wil iets rechtzetten over deze bijdrage:
Bijdrage 28 juli 2021
Dat de push-pull luidspreker van 2 x 2000 Ohm voor OTL geen succes was, staat niet in het aangehaalde artikel uit 1957. In het artikel wordt het nogal positief beschreven.
Ik had het artikel op dit punt dus niet goed onthouden.
Dat deze push-pull luidspreker toch geen succes was om de reden die ik eerder beschreef (te zwakke koppeling tussen de twee helften van de luidsprekerspoel), staat echter wel op bladzijde 16 van Hi-Fi Versterker Schakelingen (Rodenhuis, Philips, 1965) waar eerder in deze draad al een link naar is geplaatst.
Groet,
Robert
Dat de push-pull luidspreker van 2 x 2000 Ohm voor OTL geen succes was, staat niet in het aangehaalde artikel uit 1957. In het artikel wordt het nogal positief beschreven.
Ik had het artikel op dit punt dus niet goed onthouden.
Dat deze push-pull luidspreker toch geen succes was om de reden die ik eerder beschreef (te zwakke koppeling tussen de twee helften van de luidsprekerspoel), staat echter wel op bladzijde 16 van Hi-Fi Versterker Schakelingen (Rodenhuis, Philips, 1965) waar eerder in deze draad al een link naar is geplaatst.
Groet,
Robert
Laatst bewerkt 12 aug 2021 21:12 door Robert Gribnau.
01 aug 2021 10:59 #91626
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
MAAKT niet uit
Als het maar Intresant blijft voor de Lezer
huub
Als het maar Intresant blijft voor de Lezer
huub
01 aug 2021 10:39 #91625
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Bij de versterker van Cees zijn de eindbuizen per 4 parallel gezet en de bovenste 4 vormen samen met de onderste 4 een serie balans eindtrap. Om de uitgangselco te besparen is de voedingsspanning gesplitst in een positieve en een negatieve voedingsspanning, waardoor het “midden” van de seriebalans eindtrap op aardpotentiaal komt te liggen,
De AG9007 eindtrap met 4 x EL36 is een circlotron eindtrap, dat is een heel ander soort eindtrap, die in feite bestaat uit twee kathodevolgers, die op een bijzondere manier zijn geschakeld.
Ook hier staan de eindbuizen paarsgewijze parallel.
Ik zie hier ook de EL504 voorbij komen. Daarvan heb ik er nog een aantal nieuw liggen.
Misschien de moeite waard daar eens wat mee te doen.
P.S. Hoe interessant ook, met de originele vraag heeft het ondertussen niets meer te maken.
Groeten,
Peter
De AG9007 eindtrap met 4 x EL36 is een circlotron eindtrap, dat is een heel ander soort eindtrap, die in feite bestaat uit twee kathodevolgers, die op een bijzondere manier zijn geschakeld.
Ook hier staan de eindbuizen paarsgewijze parallel.
Ik zie hier ook de EL504 voorbij komen. Daarvan heb ik er nog een aantal nieuw liggen.
Misschien de moeite waard daar eens wat mee te doen.
P.S. Hoe interessant ook, met de originele vraag heeft het ondertussen niets meer te maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
01 aug 2021 09:40 #91624
door Huub
Ik dacht zo
omede dat men een laag homige Luidsrekers kan gebruiken
huub
omede dat men een laag homige Luidsrekers kan gebruiken
huub
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
01 aug 2021 08:25 - 01 aug 2021 08:30 #91623
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Dag Huub,
Eerlijk gezegd weet ik niet of alle eindbuizen in de versterker van Cees als kathodevolgers geschakeld staan. In de onderste rij van 4 eindtrioden liggen de kathodes direct aan de voeding. Ik dacht dat bij een kathodevolger de belasting in de kathodeleiding moest zitten. De stuurspanningen van alle eindtrioden zijn van dezelfde grootte (de belastingweerstanden van fasedraaier V3 zijn beiden 33K), waardoor ik denk dat alle 8 eindtrioden hetzelfde geschakeld moeten staan.
Waarschijnlijk bedoel je met de PH HiFi trap de Philips AG9007 (zie: Philips AG9007 ). Daar staan de 4 x EL36 allemaal als kathodevolger geschakeld.
Groet,
Robert
Eerlijk gezegd weet ik niet of alle eindbuizen in de versterker van Cees als kathodevolgers geschakeld staan. In de onderste rij van 4 eindtrioden liggen de kathodes direct aan de voeding. Ik dacht dat bij een kathodevolger de belasting in de kathodeleiding moest zitten. De stuurspanningen van alle eindtrioden zijn van dezelfde grootte (de belastingweerstanden van fasedraaier V3 zijn beiden 33K), waardoor ik denk dat alle 8 eindtrioden hetzelfde geschakeld moeten staan.
Waarschijnlijk bedoel je met de PH HiFi trap de Philips AG9007 (zie: Philips AG9007 ). Daar staan de 4 x EL36 allemaal als kathodevolger geschakeld.
Groet,
Robert
Laatst bewerkt 01 aug 2021 08:30 door Robert Gribnau.