Algemeen
kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
29 jul 2021 12:38 #91587
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Huub gooit alle trafo´s voor het gemak maar even op een hoop.
Het is niet zo moeilijk om de miezerige trafo´tjes die Philips gebruikte in de radio´s te overklassen met OTL.
Voor het gemak slaat Huub maar de diverse zinsneden in het artikel over waar over de kostprijs van de trafo gesproken wordt. Dit onderdeel konden ze zo mooi omzeilen. Volgens iemand die destijds op de Philips ontwerpafdeling werkte die ik heb gesproken was het kostenplaatje het belangrijkste. Als je als iemand zoals de Miranda schrijft over vermindering van IM vervorming dan hadden ze bij Philips ook even aandacht moeten schenken aan het afschermen van de hoge tonen luidspreker. Immers de basspeaker beïnvloed de conus door de invloed van de luchtdruk van de hoge tonen luidspreker en veroorzaakt op deze manier onnodige vervorming.
Dus Huub zoals jij voorstelt, het is allemaal niet zo rooskleurig.
Thijs
Het is niet zo moeilijk om de miezerige trafo´tjes die Philips gebruikte in de radio´s te overklassen met OTL.
Voor het gemak slaat Huub maar de diverse zinsneden in het artikel over waar over de kostprijs van de trafo gesproken wordt. Dit onderdeel konden ze zo mooi omzeilen. Volgens iemand die destijds op de Philips ontwerpafdeling werkte die ik heb gesproken was het kostenplaatje het belangrijkste. Als je als iemand zoals de Miranda schrijft over vermindering van IM vervorming dan hadden ze bij Philips ook even aandacht moeten schenken aan het afschermen van de hoge tonen luidspreker. Immers de basspeaker beïnvloed de conus door de invloed van de luchtdruk van de hoge tonen luidspreker en veroorzaakt op deze manier onnodige vervorming.
Dus Huub zoals jij voorstelt, het is allemaal niet zo rooskleurig.
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
29 jul 2021 12:20 #91586
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Nou Huub, gaat weer lekker zo...
Volgens mij ben juist jij degene die zowel het artikel als mijn vorige reactie niet goed hebt gelezen/begrepen. Want waar draai ik dan omheen? Wat erken ik dan niet? Waar schrijf ik dat er iets mis zou zijn met OTL? Mijn internetsite heet zelfs OTL800. Ik ben juist een fan van dit soort OTL versterkers, waarvan ik er inmiddels ook behoorlijk wat zelf heb gebouwd.
Lees het artikel nou nog eens, en dan met name over de proef die Philips in een deel van de BX521U's heeft uitgevoerd met een luidsprekerspoel van 4000 Ohm met middenaftakking. In dat deel van de BX521U's zat geen uitgangstransformator. Het waren dus OTL radio's (maar dus niet voor een 800 Ohm luidspreker). Die proef was volgens Philips zelf geen succes. Maar OTL met 800 Ohm luidsprekers en twee buizen in SEPP configuratie was natuurlijk wel een succes.
Groet,
Robert
Volgens mij ben juist jij degene die zowel het artikel als mijn vorige reactie niet goed hebt gelezen/begrepen. Want waar draai ik dan omheen? Wat erken ik dan niet? Waar schrijf ik dat er iets mis zou zijn met OTL? Mijn internetsite heet zelfs OTL800. Ik ben juist een fan van dit soort OTL versterkers, waarvan ik er inmiddels ook behoorlijk wat zelf heb gebouwd.
Lees het artikel nou nog eens, en dan met name over de proef die Philips in een deel van de BX521U's heeft uitgevoerd met een luidsprekerspoel van 4000 Ohm met middenaftakking. In dat deel van de BX521U's zat geen uitgangstransformator. Het waren dus OTL radio's (maar dus niet voor een 800 Ohm luidspreker). Die proef was volgens Philips zelf geen succes. Maar OTL met 800 Ohm luidsprekers en twee buizen in SEPP configuratie was natuurlijk wel een succes.
Groet,
Robert
29 jul 2021 09:48 - 29 jul 2021 10:11 #91583
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Robert het KOMT hier op neer waar jij ook om heen draait
en niet lezen wil laat staan vermelden wat er staat door Philips profs
Dat de PH profesoren Rodenhuis en schurink schrijven
WE WILLEN toch van die uitgangs trafo,s AF
van wegen de vervorming en ROOF op het geluid
En dat vind ik ook merk baar Dat OTL hoog ohmig
supper is gelijk aan transistor modern .Gelijke over dracht
Daar kan geen ander merk tegen op OOK de
Beruchte beroemde gemeende ZGZ SABA .NIET
OTL versterkers en radio,s zijn de mooiste en besten
geluid gevers ter wereld .OMEDE de trafo loze uitgang
ook zijn de spiekers van beteren alooi grote mag neter beteren opbwouw
Het is gewoon zo .. WEG met uitgangs trafo,s voor mooi en goed geluid
zonder ROOF en vervorming . ook een torre bak is er gelijk aan ..
De over dracht .
het word hier duidelijk zo omschreven door de PH professoren .
maar vreemd toch waren feiten worden nooit erkent .
ik hat dat ook al heeel vroeg opgemerkt .dat uitgangs trafo,s
3x niks is zonder veeeel beter en mooi
en gebruik met trafo,s voor HIFI matig is.redelijk voor de oude meuk
daar zal men toch niet zo alles horen met dieverse oude MONO gebruik
huub
en niet lezen wil laat staan vermelden wat er staat door Philips profs
Dat de PH profesoren Rodenhuis en schurink schrijven
WE WILLEN toch van die uitgangs trafo,s AF
van wegen de vervorming en ROOF op het geluid
En dat vind ik ook merk baar Dat OTL hoog ohmig
supper is gelijk aan transistor modern .Gelijke over dracht
Daar kan geen ander merk tegen op OOK de
Beruchte beroemde gemeende ZGZ SABA .NIET
OTL versterkers en radio,s zijn de mooiste en besten
geluid gevers ter wereld .OMEDE de trafo loze uitgang
ook zijn de spiekers van beteren alooi grote mag neter beteren opbwouw
Het is gewoon zo .. WEG met uitgangs trafo,s voor mooi en goed geluid
zonder ROOF en vervorming . ook een torre bak is er gelijk aan ..
De over dracht .
het word hier duidelijk zo omschreven door de PH professoren .
maar vreemd toch waren feiten worden nooit erkent .
ik hat dat ook al heeel vroeg opgemerkt .dat uitgangs trafo,s
3x niks is zonder veeeel beter en mooi
en gebruik met trafo,s voor HIFI matig is.redelijk voor de oude meuk
daar zal men toch niet zo alles horen met dieverse oude MONO gebruik
huub
Laatst bewerkt 29 jul 2021 10:11 door Huub.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
28 jul 2021 20:43 #91580
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Een link naar het artikel dat Huub waarschijnlijk bedoelt:
Laagfrequentieversterkers met direct gekoppelde luidspreker
In een deel van de op de markt gebrachte BX521U's werd een luidspreker van 2 x 2000 Ohm (met een aftakking in het midden) ingebouwd, die dan OTL in balans werd aangestuurd door 2 x UL41. In het artikel wordt beschreven dat dit geen succes was omdat de koppeling tussen de twee helften van de luidsprekerspoel te slecht was.
Het schema op bladzijde 7 vind ik wel opmerkelijk in verband met de discussie over de B7X73A. In een schakeling met 2 x EL86 OTL voor een 800 Ohm luidspreker is de toonregeling opgenomen in de tegenkoppeling. Tussen het knooppunt van de 2 x EL86 en de kathode van de eerste helft van de ECC83 bestaat via R6 en R7 een DC verbinding.
Dit doet niets af aan de argumenten van Peter dat het in de B7X73A van Cees wel om een bouwfout moet gaan. Het laat volgens mij echter wel zien dat het opnemen van de toonregeling in de tegenkoppeling, in combinatie met (behoud van) DC-pad, niet ondenkbaar is.
Groet,
Robert
In een deel van de op de markt gebrachte BX521U's werd een luidspreker van 2 x 2000 Ohm (met een aftakking in het midden) ingebouwd, die dan OTL in balans werd aangestuurd door 2 x UL41. In het artikel wordt beschreven dat dit geen succes was omdat de koppeling tussen de twee helften van de luidsprekerspoel te slecht was.
Het schema op bladzijde 7 vind ik wel opmerkelijk in verband met de discussie over de B7X73A. In een schakeling met 2 x EL86 OTL voor een 800 Ohm luidspreker is de toonregeling opgenomen in de tegenkoppeling. Tussen het knooppunt van de 2 x EL86 en de kathode van de eerste helft van de ECC83 bestaat via R6 en R7 een DC verbinding.
Dit doet niets af aan de argumenten van Peter dat het in de B7X73A van Cees wel om een bouwfout moet gaan. Het laat volgens mij echter wel zien dat het opnemen van de toonregeling in de tegenkoppeling, in combinatie met (behoud van) DC-pad, niet ondenkbaar is.
Groet,
Robert
28 jul 2021 20:07 #91578
door Franc
Beantwoord door Franc in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Huub,
Sluit nu tegelijk de 9754AM aan op de 50V tap.
Je zult nog wat meer output krijgen en wellicht wordt het geluid wat voller.
Beide speakers naast elkaar op een klankbord monteren om vast een indruk te krijgen.
mvg Frank
Sluit nu tegelijk de 9754AM aan op de 50V tap.
Je zult nog wat meer output krijgen en wellicht wordt het geluid wat voller.
Beide speakers naast elkaar op een klankbord monteren om vast een indruk te krijgen.
mvg Frank
28 jul 2021 19:16 - 28 jul 2021 19:25 #91577
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Heb de 9748 aangesloten op de 50 volt
op de versterkers zit alleen 10v 50v en 100 v
moet opmerken dat het geluid wel heeel zuiver is
met ook een PH element kristal op de ph PU
Het zou goed zijn om de spieker in een grote kast te doen
het is wel een zeer helder geluid . .800 ohm
de volumen regelt nog voor de midde stand met redelijk geluid sterkte
Ik heb ook eens op de schemateek het OTL gebeuren gelezen
van de radio BX521U dat gaat geheel over 800 ohm spiekers ook
Daar word ook de uitgangs trafo verbannen omede de vervorming
en het af nemen van geluid .. TL is toch wel heeeel goed
nou ja verbannen niet geheel maar OTL is beter daar kan men lezen
dat uitgangs trafo,s Afbraak doen .door Philips ont wikkelt
Huub
op de versterkers zit alleen 10v 50v en 100 v
moet opmerken dat het geluid wel heeel zuiver is
met ook een PH element kristal op de ph PU
Het zou goed zijn om de spieker in een grote kast te doen
het is wel een zeer helder geluid . .800 ohm
de volumen regelt nog voor de midde stand met redelijk geluid sterkte
Ik heb ook eens op de schemateek het OTL gebeuren gelezen
van de radio BX521U dat gaat geheel over 800 ohm spiekers ook
Daar word ook de uitgangs trafo verbannen omede de vervorming
en het af nemen van geluid .. TL is toch wel heeeel goed
nou ja verbannen niet geheel maar OTL is beter daar kan men lezen
dat uitgangs trafo,s Afbraak doen .door Philips ont wikkelt
Huub
Laatst bewerkt 28 jul 2021 19:25 door Huub.