Algemeen
kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
21 jul 2021 10:09 #91514
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Franc ik stop er ook twee in een kast
een gewone en een M..
ben ook op zoek naar een uitsloop kast
bvb in de kring loop .
het is wel zo parr is 400 ohm .
huub
een gewone en een M..
ben ook op zoek naar een uitsloop kast
bvb in de kring loop .
het is wel zo parr is 400 ohm .
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21 jul 2021 10:05 #91513
door Franc
Beantwoord door Franc in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Sluit er bv een of twee van 800 Ohm aan op de 70V tap, zit je zeker veilig!
Lijkt mij weinig mis te kunnen gaan.
Meer dan 15 Watt heb je immers niet en heel veel bas geeft dit versterkertje niet.
Klinkt verder wel heel redelijk!
mvg Frank
Lijkt mij weinig mis te kunnen gaan.
Meer dan 15 Watt heb je immers niet en heel veel bas geeft dit versterkertje niet.
Klinkt verder wel heel redelijk!
mvg Frank
21 jul 2021 09:46 - 21 jul 2021 09:55 #91512
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Franc .EL 6401 . PH .
gewoon PA dingetje 15 W .nuttig.. 2x EL 81
ik dacht het is toch allenmaal direkt stroom voerend hoger
De ohmse waarde weet ik wel alowel otl ook direkt is
maar ik wil de mooie 800 ohm LS niet stuk maken
Ik ga wel overtuigt aan de gang met zo iets
heb nog een aantal ben er zuinig mee
grote vol magneet . 800 ohm
legt niet opgeschept DAT weet ik vaak wel een simpel ADtje
huub
gewoon PA dingetje 15 W .nuttig.. 2x EL 81
ik dacht het is toch allenmaal direkt stroom voerend hoger
De ohmse waarde weet ik wel alowel otl ook direkt is
maar ik wil de mooie 800 ohm LS niet stuk maken
Ik ga wel overtuigt aan de gang met zo iets
heb nog een aantal ben er zuinig mee
grote vol magneet . 800 ohm
legt niet opgeschept DAT weet ik vaak wel een simpel ADtje
huub
Laatst bewerkt 21 jul 2021 09:55 door Huub.
21 jul 2021 07:28 - 21 jul 2021 07:28 #91511
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
De meeste luidsprekers voor 70/100 V. installaties gaan uit van een laagohmige luidspreker.
Door de lijntrafo van aftakkingen te voorzien kun je het opgenomen vermogen van een luidspreker bepalen. Je hoeft nu niet meer te rekenen met impedanties, je telt domweg het vermogen van alle luidsprekers bij elkaar op en dat mag niet meer zijn dan het maximum vermogen van de versterker.
De meeste 100 V. versterkers hebben flinke tegenkoppeling zodat belasting variaties weinig invloed hebben op de uitgangsspannng.
Een voordeel is ook dat de (vaak lange) leidingen dunner kunnen zijn dan bij gebruik van laagohmige luidsprekers, waar snel verlies optreedt.
Bij Seeburg kon bij gebruik van stereo luidsprekers een condensator worden tussengeschakeld om de lage tonen uit te filteren. De lage tonen kwamen dan voor rekening van de jukebox zelf, de frequenties vanaf c.a, 300 Hz werden dan weergegeven door de extra luidsprekers. Die konden dan ook kleiner zijn.
In de jukebox zat een scheidingsfilter dat je kon uitschakelen zodat de jukebox alleen de lage tonen weergaf.
Groeten,
Peter
Door de lijntrafo van aftakkingen te voorzien kun je het opgenomen vermogen van een luidspreker bepalen. Je hoeft nu niet meer te rekenen met impedanties, je telt domweg het vermogen van alle luidsprekers bij elkaar op en dat mag niet meer zijn dan het maximum vermogen van de versterker.
De meeste 100 V. versterkers hebben flinke tegenkoppeling zodat belasting variaties weinig invloed hebben op de uitgangsspannng.
Een voordeel is ook dat de (vaak lange) leidingen dunner kunnen zijn dan bij gebruik van laagohmige luidsprekers, waar snel verlies optreedt.
Bij Seeburg kon bij gebruik van stereo luidsprekers een condensator worden tussengeschakeld om de lage tonen uit te filteren. De lage tonen kwamen dan voor rekening van de jukebox zelf, de frequenties vanaf c.a, 300 Hz werden dan weergegeven door de extra luidsprekers. Die konden dan ook kleiner zijn.
In de jukebox zat een scheidingsfilter dat je kon uitschakelen zodat de jukebox alleen de lage tonen weergaf.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Laatst bewerkt 21 jul 2021 07:28 door peter1952.
21 jul 2021 01:56 - 21 jul 2021 02:09 #91510
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Peter schreef.
Amerikaanse versterkers (zoals jukebox versterkers) werken inderdaad met 70 V.
Inderdaad en dat zijn de CV aansluitingen oftewel Constand Voltage aansluiting.
Daar werden bijv, de Seeburg teardrop speakers op aangesloten.
En die hadden dan weer een laag ohmige luidspreker en een trafo om ze te kunnen gebruiken.
Inderdaad en dat zijn de CV aansluitingen oftewel Constand Voltage aansluiting.
Daar werden bijv, de Seeburg teardrop speakers op aangesloten.
En die hadden dan weer een laag ohmige luidspreker en een trafo om ze te kunnen gebruiken.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jul 2021 02:09 door Bert Kn.
21 jul 2021 00:17 #91509
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Huub, ik neem aan dat je de wet van Ohm kent. Een 800 Ohm luidspreker op een 100 v. aansluiting neemt 100 x 100 / 800 = 100 / 8 = 12,5 W. op. Als je hem op 70 V. aansluit wordt dat 70 x 70 / 800 = 49 / 8 = 6,25 W. (P = U kwadraat : R).
Een 6 W. luidspreker gaat dus prima op 70 V. Op 50 V. neemt de luidspreker ruim 3 W. op.
Zo’n box met twee maal AD3800AM heb ik er ook twee van gehad. Lekker makkelijk, heb je geen lijntrafo nodig.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Een 6 W. luidspreker gaat dus prima op 70 V. Op 50 V. neemt de luidspreker ruim 3 W. op.
Zo’n box met twee maal AD3800AM heb ik er ook twee van gehad. Lekker makkelijk, heb je geen lijntrafo nodig.
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,