Algemeen
Magische ogen in ogenschouw
06 apr 2013 22:58 #30575
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Magische ogen in ogenschouw
Duidelijk;dan zal het oogje ca 350V A spanning krijgen.
Op zich ook best wel pittig veel.
Het zal nu werken zolang het nog duurt.
Eigenlijk zou er een techneut moeten zijn die het zo zou maken, dat als de
afstemknop draait het oog aan schakelt en als hij op zender staat, dus die knop
niet meer draait, het oog afschakelt.
Misschien iemand die daar een idee over heeft.
De naam voor die schakeling heb ik al bedacht n.l:
"De oogbespaarder". Dan hoeven er geen oogjes meer in de magnetron.
Vr gr Cees.
Op zich ook best wel pittig veel.
Het zal nu werken zolang het nog duurt.
Eigenlijk zou er een techneut moeten zijn die het zo zou maken, dat als de
afstemknop draait het oog aan schakelt en als hij op zender staat, dus die knop
niet meer draait, het oog afschakelt.
Misschien iemand die daar een idee over heeft.
De naam voor die schakeling heb ik al bedacht n.l:
"De oogbespaarder". Dan hoeven er geen oogjes meer in de magnetron.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 apr 2013 11:02 #30540
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Magische ogen in ogenschouw
Cees,
Mogelijk heb ik mij in mijn bijdrage te summier uitgedrukt. Ik bedoel natuurlijk dat je met de twee silicium diodes een "center tapped" gelijkrichter maakt parallel met de AZ buis gelijkrichter. De AZ buisgelijkrichter voorziet de radio van stroom, de Si-diode gelijkrichter (met bijbehorende kleine afvlak condensator voorziet alleen in spanning voor het oog.
mvg, Pieter.
Mogelijk heb ik mij in mijn bijdrage te summier uitgedrukt. Ik bedoel natuurlijk dat je met de twee silicium diodes een "center tapped" gelijkrichter maakt parallel met de AZ buis gelijkrichter. De AZ buisgelijkrichter voorziet de radio van stroom, de Si-diode gelijkrichter (met bijbehorende kleine afvlak condensator voorziet alleen in spanning voor het oog.
mvg, Pieter.
05 apr 2013 22:12 #30529
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Magische ogen in ogenschouw
2x250 V ~ is als je het gelijk richt 500V~ x 1,4=700V=afgevlakte gelijk spanning.
Is een beetje boel te veel van het goede. Zal niet erg lang duren en dan is het
oogje blind.
Vr gr Cees.
Is een beetje boel te veel van het goede. Zal niet erg lang duren en dan is het
oogje blind.
Vr gr Cees.
05 apr 2013 17:22 #30515
door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Magische ogen in ogenschouw
Dat gesleten afstem ogen (zoals de EM4) weer meer licht geven bij hogere voedingsspanning was mij al bekend. Maar de spanning verdubbelende schakeling van Klaas is niet altijd nodig. Als je bijvoorbeeld met twee silicium diodes (1N4007) en een elko van 2 to 5 microfarad de 2*250 volt van de voedingstrafo gelijkricht en deze spanning alleen gebruikt voor het oog, heb je daarop al gauw ruim 300 volt staan.
Vaak komt de voedingsspanning op het oog, wanneer gebruikelijk aangesloten, niet boven de 220 volt. Dat kan ook zijn door een versleten gelijkrichtbuis of een teveel stroom trekkende eindbuis (lekkende stuurrooster condensator van die eindbuis).
Op zich is een lagere spanning voor het oog gunstig want dan is ook het bombardement van elektronen op de lichtgevende laag minder. Het inbouwen van een schakelaar om het oog te sparen is een mogelijkheid. Maar men kan ook een spaar schakeling inbouwen door simpelweg een weerstand van 5 watt 3900 of 4700 ohm in serie met de middenaftak van de 2*250 volt wikkeling op de voedingstrafo naar massa te plaatsen. Door de spaar weerstand in te schakelen zakt de voedingsspanning voor de buizen naar zo een 14o volt en dat is gunstig voor de levensduur van het oog.
Zo een spaar schakeling werd in het verleden ook al toegepast bijvoorbeeld in de Philips 768A en in Waldorp radio's met het Siera S144 chassis (o.a. Waldorp 168 en Oost-West). Het tweede contact van de schakelaar om de spaarweerstand in te schakelen werd gebruikt om de schaalverlichting uit te schakelen. Misschien werd deze verduistering aangebracht in verband met de toen heersende wereldoorlog 2.
mvg, Pieter.
Vaak komt de voedingsspanning op het oog, wanneer gebruikelijk aangesloten, niet boven de 220 volt. Dat kan ook zijn door een versleten gelijkrichtbuis of een teveel stroom trekkende eindbuis (lekkende stuurrooster condensator van die eindbuis).
Op zich is een lagere spanning voor het oog gunstig want dan is ook het bombardement van elektronen op de lichtgevende laag minder. Het inbouwen van een schakelaar om het oog te sparen is een mogelijkheid. Maar men kan ook een spaar schakeling inbouwen door simpelweg een weerstand van 5 watt 3900 of 4700 ohm in serie met de middenaftak van de 2*250 volt wikkeling op de voedingstrafo naar massa te plaatsen. Door de spaar weerstand in te schakelen zakt de voedingsspanning voor de buizen naar zo een 14o volt en dat is gunstig voor de levensduur van het oog.
Zo een spaar schakeling werd in het verleden ook al toegepast bijvoorbeeld in de Philips 768A en in Waldorp radio's met het Siera S144 chassis (o.a. Waldorp 168 en Oost-West). Het tweede contact van de schakelaar om de spaarweerstand in te schakelen werd gebruikt om de schaalverlichting uit te schakelen. Misschien werd deze verduistering aangebracht in verband met de toen heersende wereldoorlog 2.
mvg, Pieter.
03 apr 2013 12:32 - 03 apr 2013 12:33 #30433
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Magische ogen in ogenschouw
Hoe kan ik die nou vergeten... De 6e oplossing! Of eigenlijk de 5e in volgorde van weinig werk naar meer werk gerangschikt. Ik vind het toch leuk dat iedereen zo actief is met ogen.
Laatst bewerkt 03 apr 2013 12:33 door maarten.
03 apr 2013 12:01 #30431
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Magische ogen in ogenschouw
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.