Algemeen
Magische ogen in ogenschouw
22 apr 2013 21:56 #31253
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Magische ogen in ogenschouw
Mijn "Oogbespaarder" schakeling is gereed!
In het kort hoe deze werkt:
Op de afstemas zitten twee verdikkingen waarop een schakelaartje reageert. Deze schakelaar is een maak/ verbreek contact. (foto's volgen nog)
Bij elke kwartslag van de afstem-as reageert de schakelaar met een maak of verbreek puls.
Het programma in de microprocessor werkt als volgt:
Als de radio wordt aangezet, licht de EM34 altijd op. Maakt niet uit of je aan de afstemknop draait of niet. Altijd. Dit duurt 60 seconden. Dan gaat de EM34 uit.
Als je niet aan de afstemknop draait, blijft de EM34 ook uit. Altijd!
Als je nu een kwartslag aan de afstemknop draait, gaat voor 60 seconden de EM34 aan.
Na 60 seconden dooft de EM34 weer. Deze gaat pas weer aan zodra aan de knop gedraaid wordt.
Daarna dooft hij weer. Deze tijd, 60 seconden, is natuurlijk variabel. Ik kan elk gewenste tijd invullen.
Misschien kan ik iemand van relais voorzien, of van een voorgeprogrammeerde PIC microcontroller om deze schakeling zelf na te bouwen. Hij werkt uitstekend!
Ik heb niet veel materiaal af te staan, maar een enkeling kan ik wel voorzien. Mail maar bij interesse.
: bedtime Trusten...
In het kort hoe deze werkt:
Op de afstemas zitten twee verdikkingen waarop een schakelaartje reageert. Deze schakelaar is een maak/ verbreek contact. (foto's volgen nog)
Bij elke kwartslag van de afstem-as reageert de schakelaar met een maak of verbreek puls.
Het programma in de microprocessor werkt als volgt:
Als de radio wordt aangezet, licht de EM34 altijd op. Maakt niet uit of je aan de afstemknop draait of niet. Altijd. Dit duurt 60 seconden. Dan gaat de EM34 uit.
Als je niet aan de afstemknop draait, blijft de EM34 ook uit. Altijd!
Als je nu een kwartslag aan de afstemknop draait, gaat voor 60 seconden de EM34 aan.
Na 60 seconden dooft de EM34 weer. Deze gaat pas weer aan zodra aan de knop gedraaid wordt.
Daarna dooft hij weer. Deze tijd, 60 seconden, is natuurlijk variabel. Ik kan elk gewenste tijd invullen.
Misschien kan ik iemand van relais voorzien, of van een voorgeprogrammeerde PIC microcontroller om deze schakeling zelf na te bouwen. Hij werkt uitstekend!
Ik heb niet veel materiaal af te staan, maar een enkeling kan ik wel voorzien. Mail maar bij interesse.
: bedtime Trusten...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 apr 2013 09:37 - 22 apr 2013 09:44 #31240
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Magische ogen in ogenschouw
Dat verschilt helaas per auto, en doorgaans lijkt het zelfs in 10 jaar oude auto's al zeer sterk op wat Klaas bouwt.
Ik weet slechts van 2 auto's enig detail. Bij een Twingo is het 1 lampje met een zeer duidelijk hoorbare PWM, bij een Xantia zitten er 2 lampjes die door de interieurcomputer gestuurd worden..... Die dimmen bij het uitgaan ook langzaam, vandaar de PWM die voor onze schakeling niet nodig is. In principe kan het zijn dat er bij de Twingo gewoon 2 555'jes inzitten, maar bij de Xantia zit er een flinke microcontroller achter.
Ik ben ondertussen ook aan het nadenken over iets analoogs, wat toch beter bij zo'n radio past. Dat kan simpel met een 555 of beter in het tijdsbeeld met een paar losse transistoren of helemaal ideaal met een buis.
Ik weet slechts van 2 auto's enig detail. Bij een Twingo is het 1 lampje met een zeer duidelijk hoorbare PWM, bij een Xantia zitten er 2 lampjes die door de interieurcomputer gestuurd worden..... Die dimmen bij het uitgaan ook langzaam, vandaar de PWM die voor onze schakeling niet nodig is. In principe kan het zijn dat er bij de Twingo gewoon 2 555'jes inzitten, maar bij de Xantia zit er een flinke microcontroller achter.
Ik ben ondertussen ook aan het nadenken over iets analoogs, wat toch beter bij zo'n radio past. Dat kan simpel met een 555 of beter in het tijdsbeeld met een paar losse transistoren of helemaal ideaal met een buis.
Laatst bewerkt 22 apr 2013 09:44 door maarten.
21 apr 2013 23:33 - 21 apr 2013 23:41 #31232
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Magische ogen in ogenschouw
Klaas,
Die techniek is voor mij acradaba, maar ik vermoed dat er een eenvoudiger techniek
word gebruikt in de schakeling (blokje) dat in auto's word gebruikt om de binnen
verlichting vertraagt uit te laten schakelen.
Vermoedelijk zit er in dat blokje een op-amp IC gecombineerd met een RC schakeling
en een klein relais.
Vroeger kon je zo'n schakelingetje bij Kijkschop en Autoschop kopen.
Als het contact veertje een paar seconden contact maakt is de C in de RC schakeling,
opgeladen en het in het blokje geïntegreerde relais schakelt aan en zal dan na verloop
van tijd ook weer uitschakelen.
Maar ook als het contact veertje daarna weer contact maakt schakelt het relais na
verloop van korte tijd uit.
Na dat het contact veertje onderbreekt, schakelt na een korte tijd het relais uit.
Nu is het dus de vraag: Wat zit er nou PRECIES voor schakeling in dat blokje.
Dan is het alleen nog een kwestie van het schakelingetje na maken op een klein
printje wat verstopt kan worden in de radio.
Dus: Vraag; Wat zit er in dat blokje? Wie dat denkt te weten mag het zeggen.
Vr gr Cees.
Die techniek is voor mij acradaba, maar ik vermoed dat er een eenvoudiger techniek
word gebruikt in de schakeling (blokje) dat in auto's word gebruikt om de binnen
verlichting vertraagt uit te laten schakelen.
Vermoedelijk zit er in dat blokje een op-amp IC gecombineerd met een RC schakeling
en een klein relais.
Vroeger kon je zo'n schakelingetje bij Kijkschop en Autoschop kopen.
Als het contact veertje een paar seconden contact maakt is de C in de RC schakeling,
opgeladen en het in het blokje geïntegreerde relais schakelt aan en zal dan na verloop
van tijd ook weer uitschakelen.
Maar ook als het contact veertje daarna weer contact maakt schakelt het relais na
verloop van korte tijd uit.
Na dat het contact veertje onderbreekt, schakelt na een korte tijd het relais uit.
Nu is het dus de vraag: Wat zit er nou PRECIES voor schakeling in dat blokje.
Dan is het alleen nog een kwestie van het schakelingetje na maken op een klein
printje wat verstopt kan worden in de radio.
Dus: Vraag; Wat zit er in dat blokje? Wie dat denkt te weten mag het zeggen.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 21 apr 2013 23:41 door Cees. Reden: Tekst bijgewerkt.
21 apr 2013 19:29 - 21 apr 2013 20:51 #31214
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Magische ogen in ogenschouw
Ik heb inmiddels een veerschakelaar bij de zenderzoekeras geplaatst en kleine verdikkingen op de as gelijmd zodat een registrerend systeem op de zenderzoekas is gerealiseerd. Bij elke halve omwenteling van de draaiknop klikt het schakelaartje open en dicht. :thumbsup:
Nu de programmering bedenken. Ik heb het volgende stappenplan bedacht voor het gedrag van de "oogbespaarder"...
Deze bijdrage heet "magische ogen in ogenschouw" en gaat over het verlengen van de levensduur van "magische ogen", door spanningsverhoging maar ook door het sparen van dergelijke buizen door ze gewoon niet te gebruiken als je niet constant naar de radio kijkt, maar gebruikt voor muziekweergave. Daar zijn ze ook voor bedoeld.
Er wordt een manier gezocht die duidelijk niet in het oorspronkelijke ontwerp hoort, en gemakkelijk te verwijderen is door een eventuele nieuwe eigenaar die voor originaliteit gaat. Ik bouw deze schakeling in een radio die op Marktplaats niet meer dan 20 euro op zou brengen, en veelal gratis wordt aangeboden op dit en het buur forum. Hoezo zonde?
Deze schakeling is minder geschikt in een bijzondere radio, maar dat is duidelijk. Ik zie het als hobby, tijdverdrijf en het samenvoegen van oude en moderne techniek. Dat kan ook mooi zijn. :thumbsup:
Voor de geïnteresseerden:
'****************************************************************
'* Name : Oogbespaarder.BAS *
'* Author : [A.Bergstra] *
'* Notice : Copyright (c) 2013 [A.Bergstra] *
'* : All Rights Reserved *
'* Date : 21-4-2013 *
'* Version : 1.0 *
'* Notes : *
'* : *
DEVICE 16F628A ;Ik gebruik een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE ;Alle ingangen digitaal
SYMBOL AAN = 0 ;Schakelaar aan = laag (0)
SYMBOL UIT = 1 ;Schakelaar uit = hoog (1)
SYMBOL OogTijd = 60000 ;mSec, Knipper snelheid Oog
SYMBOL Wachttijd = 5000 ;mSec, Wachttijd volgende stap
SYMBOL S1 = PORTB.0 ;Poort B.0 heeft nu de naam S1
SYMBOL OUT = PORTA.1 ;Op poort A.1 zit de OUT aangesloten
CLEAR ;Wis alle RAM geheugen
;Hoofdprogramma
START:
LOW OUT ;Low = Oog aanzetten
DELAYMS OogTijd ;Tijd dat Oog aan is
High OUT ;High = Oog uitzetten
DelayMS Wachttijd ;Wachttijd naar volgende stap
IF S1 = AAN THEN ;Als S1 aan is dan...
Goto START2
ENDIF ;Einde IF...THEN...ELSE blok van S1
If S1 = UIT Then ;Als S1 uit is dan...
GoTo START3
START2: ;Keuze optie 2
If S1 = AAN Then ;Als schakelaar dicht is, dan...
GoTo START2 ;Ga terug naar keuze optie 2
If S1 = UIT Then ;Als schakelaar open is, dan...
GoTo START ;Ga dan naar START
START3: ;Keuze optie 3
GoTo START3 ;Ga terug naar keuze optie 3
END ;Einde programma
Nu de programmering bedenken. Ik heb het volgende stappenplan bedacht voor het gedrag van de "oogbespaarder"...
Deze bijdrage heet "magische ogen in ogenschouw" en gaat over het verlengen van de levensduur van "magische ogen", door spanningsverhoging maar ook door het sparen van dergelijke buizen door ze gewoon niet te gebruiken als je niet constant naar de radio kijkt, maar gebruikt voor muziekweergave. Daar zijn ze ook voor bedoeld.
Er wordt een manier gezocht die duidelijk niet in het oorspronkelijke ontwerp hoort, en gemakkelijk te verwijderen is door een eventuele nieuwe eigenaar die voor originaliteit gaat. Ik bouw deze schakeling in een radio die op Marktplaats niet meer dan 20 euro op zou brengen, en veelal gratis wordt aangeboden op dit en het buur forum. Hoezo zonde?
Deze schakeling is minder geschikt in een bijzondere radio, maar dat is duidelijk. Ik zie het als hobby, tijdverdrijf en het samenvoegen van oude en moderne techniek. Dat kan ook mooi zijn. :thumbsup:
Voor de geïnteresseerden:
'* Name : Oogbespaarder.BAS *
'* Author : [A.Bergstra] *
'* Notice : Copyright (c) 2013 [A.Bergstra] *
'* : All Rights Reserved *
'* Date : 21-4-2013 *
'* Version : 1.0 *
'* Notes : *
'* : *
DEVICE 16F628A ;Ik gebruik een 16F628A type
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF
ALL_DIGITAL TRUE ;Alle ingangen digitaal
SYMBOL AAN = 0 ;Schakelaar aan = laag (0)
SYMBOL UIT = 1 ;Schakelaar uit = hoog (1)
SYMBOL OogTijd = 60000 ;mSec, Knipper snelheid Oog
SYMBOL Wachttijd = 5000 ;mSec, Wachttijd volgende stap
SYMBOL S1 = PORTB.0 ;Poort B.0 heeft nu de naam S1
SYMBOL OUT = PORTA.1 ;Op poort A.1 zit de OUT aangesloten
CLEAR ;Wis alle RAM geheugen
;Hoofdprogramma
START:
LOW OUT ;Low = Oog aanzetten
DELAYMS OogTijd ;Tijd dat Oog aan is
High OUT ;High = Oog uitzetten
DelayMS Wachttijd ;Wachttijd naar volgende stap
IF S1 = AAN THEN ;Als S1 aan is dan...
Goto START2
If S1 = UIT Then ;Als S1 uit is dan...
GoTo START3
START2: ;Keuze optie 2
GoTo START2 ;Ga terug naar keuze optie 2
START3: ;Keuze optie 3
GoTo START3 ;Ga terug naar keuze optie 3
END ;Einde programma
Laatst bewerkt 21 apr 2013 20:51 door klaas.
20 apr 2013 23:05 - 20 apr 2013 23:06 #31192
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Magische ogen in ogenschouw
Ja dan is degene die een oogbespaarder in zijn veel spelende radio heeft toch het beste af.
Hoeft geen smak geld te kosten.
Als er in de toekomst geen oogjes meer te koop zijn is bij hem het oog nog goed.
Niks mis mee toch?
Nu de praktische realisatie nog, van de oogbespaarder.
Wie denkt er mee?
Vr gr Cees.
Hoeft geen smak geld te kosten.
Als er in de toekomst geen oogjes meer te koop zijn is bij hem het oog nog goed.
Niks mis mee toch?
Nu de praktische realisatie nog, van de oogbespaarder.
Wie denkt er mee?
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 20 apr 2013 23:06 door Cees. Reden: fout in tekst hersteld
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
20 apr 2013 10:28 - 20 apr 2013 10:31 #31173
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Magische ogen in ogenschouw
Jammer dat ik de demo gemist heb. Niet voor in elke oude radio (toch wel voor dagelijks gebruik bij restauratieklanten tenzij die extra willen betalen om periodiek een nieuw oog te monteren), maar als opzichzelfstaande indicator wel een mooi stukje werk.
Laatst bewerkt 20 apr 2013 10:31 door maarten.