Skip to main content
Algemeen

Magische ogen in ogenschouw

Meer
25 apr 2013 09:28 #31311 door klaas
Beantwoord door klaas in topic Magische ogen in ogenschouw
Ik ben benieuwd! Ik ga voor de lol nog een printje maken, en aanbieden voor een liefhebber.

Ik schat de kosten op zo'n 6 euro. :thumbsup:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
24 apr 2013 22:18 - 24 apr 2013 22:32 #31297 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Magische ogen in ogenschouw
Klaas,
Plaatjes plaatsen met Firefox, daar is al eerder discussie over geweest, dus dat
werkt ook nu nog niet.
De "oogbespaarder" maakt het dus ook mogelijk om uitgebluste ogen op een veel
hogere spanning helder te laten werken.
En zo begin je dan meteen geld uit te sparen voor een duur nieuw oog.
Zelf heb ik de binnen verlichtings vertrager even uit mijn auto genomen.
Een klein plastic kastje, waar op staat Inter-Light Delay.
Er komen maar twee draadjes uit één zwart draadje gaat naar de - massa en een rood draadje gaat naar het lampje, de andere kant van het lampje zit verbonden met de + 12V. Als het deur schakelaartje "uit" staat, dan komt er via het lampje spanning op de schakeling te staan en de schakeling neemt dan de funktie van de schakelaar over. Het schakelingetje schakelt het lampje een kort tijdje aan en na korte tijd weer uit.
Er zit in het plastic kastje een heel klein printje met een simpele transistor schakeling.
Twee kleine transistors één diode en één wat grotere transistor die in geleiding staat als
het lampje brand en er zit een elcotje in.
Door er een elcotje met grotere waarde bij aan te sluiten, vergroot je de schakeltijd.
Dus de tijd dat het lampje brand. Het werkt óók als je inplaats van het lampje er een
12V relais op aan sluit. En zo zou je dus d.m.v dat relais het oog aan en vertraagt uit
kunnen schakelen. i.p.v de deur schakelaar gebruik je dan de contact veertjes die schakelen
d.m.v draaien van de afstem as waar nokjes op zitten.
Nu nog werkend maken in een radio en de analoge versie van de "oogbespaarder"is daar.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 24 apr 2013 22:32 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas

Meer
24 apr 2013 21:44 #31295 door klaas

Het totaalplaatje. De BX533 is niet een bijzonder toestel, maar hij heeft toch wel wat... En een geweldig goed geluid, voor 1953. Ook FM. Vandaar dat ik deze radio gerestaureerd heb. Mijn voorkeur gaat normaal uit naar buizenportables en jaren 30 radio's.

Nog even het volgende: Ik kan met Mozilla Firefox geen plaatjes meer uploaden, alleen met Internetexplorer... Jammer. Is er iets met de software van dit forum aan de hand?
:s
Bijlagen:

Meer
24 apr 2013 21:24 - 24 apr 2013 21:34 #31294 door klaas
Ik hoop dat er meer ideeen komen Cees. Mijn radio is weer voor jaren voorzien van een werkend "oog". Tevens heb ik alle teercondensatoren vervangen, zodat de radio weer dagelijks uren veilig kan spelen. En dat deed ie ook al zo'n 10 jaar! Dat de EM34 nu 600V voor zijn kiezen krijgt is niet erg. Snel zal hij niet slijten met enkele minuten brandtijd per dag! :woohoo: Jammer voor Achim... :banghead:

Nog wat plaatjes...

Laatst bewerkt 24 apr 2013 21:34 door klaas.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: magic-eye

Meer
23 apr 2013 23:17 #31278 door Cees
Klaas,
Inderdaad, uit meer praktische overwegingen kom je dus uit op modernere technieken,
analoog of digitaal met half geleiders er in.
Een dubbel triode schakeling, vraagt extra gloei en anode stroom, er zullen
trafo's zijn die dat net niet aan kunnen en het neemt (te) veel ruimte in beslag.
Dus jou schakeling is daarom heel bruikbaar toe te passen.
Zelf ben ik nog bezig, met een bruikbaar analoog schakelingetje te maken.
Mijn bedoeling is dat het door elke hobbyist is te begrijpen en te maken.
Ze simpel als mogelijk is.
Wellicht dat er nog anderen zijn die daar nog over willen mee denken.
Vr gr Cees.

Meer
23 apr 2013 23:00 #31277 door Cees
Ben,
De smak geld die je aan een nieuw oog b.v aan een nieuwe EM1 uit moet geven bespaar je met
met een "oogbespaarder" als die voor weinig geld gerealiseerd kan worden.
Een LED oog in een oude radio is niet aan de orde, is meer van toepassing voor zelfbouw
schakelingen.
Bij een oude radio hoort ook een ouderwets afstem oog.Maar daar willen we wel zuinig op zijn.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena