Bandrecorders
Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
27 feb 2014 18:54 #41354
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Nou, dat stelt mij gerust. Maar nu eerst de recorder mechanisch in orde proberen te krijgen.
Het toestel is in het verleden ooit eens "gerepareerd" en sinds die tijd is er e.e.a. mis. Ik heb het idee dat er met de vele stangetjes, heveltjes, veertjes die bediend worden door het indrukken van de druktoetsen iets niet goed in elkaar zit.
Om de snaren te kunnen vervangen moet er het nodige worden gedemonteerd en ik ben bang dat het daar in het verleden is foutgegaan.......
Het wordt dus nog even puzzelen. De documentatie in de NVHR-schematheek is vrij compleet, maar helaas is niet duidelijk te zien hoe het stangenstelsel precies in elkaar hoort te zitten.
Groeten, Hans
Het toestel is in het verleden ooit eens "gerepareerd" en sinds die tijd is er e.e.a. mis. Ik heb het idee dat er met de vele stangetjes, heveltjes, veertjes die bediend worden door het indrukken van de druktoetsen iets niet goed in elkaar zit.
Om de snaren te kunnen vervangen moet er het nodige worden gedemonteerd en ik ben bang dat het daar in het verleden is foutgegaan.......
Het wordt dus nog even puzzelen. De documentatie in de NVHR-schematheek is vrij compleet, maar helaas is niet duidelijk te zien hoe het stangenstelsel precies in elkaar hoort te zitten.
Groeten, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27 feb 2014 18:29 #41353
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
De condensatoren zijn reeds folie-uitvoeringen dus qua betrouwbaarheid meer richting mosterd dan richting knol.
27 feb 2014 18:25 - 27 feb 2014 18:34 #41351
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Grundig zal voor de oxilator wel beteren gebruikt hebben
een oxilator staat in zwevende status zeg maar 180.grade precies
Als je zoo maar gaat veranderen dan doet hij het niet Of doet het wel
Maar niet precies mooi .Met Condensators met veel tollerantie en montace verandering.
Bij opname staat er ook een behoorlijke hogen stroom. De voor voormagnetisering stroom loopt eerst
Door de Wiskop .. Dus als de ocxilator stroom niet goed is dan wist de recorder ook niet goed
Veelal de ocxilator buis . slegt.
Huub
een oxilator staat in zwevende status zeg maar 180.grade precies
Als je zoo maar gaat veranderen dan doet hij het niet Of doet het wel
Maar niet precies mooi .Met Condensators met veel tollerantie en montace verandering.
Bij opname staat er ook een behoorlijke hogen stroom. De voor voormagnetisering stroom loopt eerst
Door de Wiskop .. Dus als de ocxilator stroom niet goed is dan wist de recorder ook niet goed
Veelal de ocxilator buis . slegt.
Huub
Laatst bewerkt 27 feb 2014 18:34 door Huub.
27 feb 2014 17:16 #41348
door Armand
Beantwoord door Armand in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hans,
Die ingegoten Wima's met rode en zwarte opdrukken geven weinig problemen.
Ik zie ook een aantal styroflex C's.Die zijn kwalitatief zeer goed : zeer stabiel/nauwkeurig, kleine verliezen en beperkte temperatuurcoëfficiënt.
Groeten, Armand
Die ingegoten Wima's met rode en zwarte opdrukken geven weinig problemen.
Ik zie ook een aantal styroflex C's.Die zijn kwalitatief zeer goed : zeer stabiel/nauwkeurig, kleine verliezen en beperkte temperatuurcoëfficiënt.
Groeten, Armand
27 feb 2014 15:26 - 27 feb 2014 15:28 #41344
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Als de recorder goed wist en opneemt
Dan zou ik rond het oxilatorspoel de c, niet vervangen
Het kan ook zijn als hij niet goed wist dat de EL 95 of anderen buis
Die wel eens als oxilator buis in staat niet meer zoo goed is
De C,s rondom de oxilator zijn veelal noukurig ook de
Plaatsing legging als van voorheen en lengte draden
Anders zweeft de oxilator niet goed of helemaal niet
Je kan ook meten of de wis stroom er is als hij niet opneemt
Dat is de voormagnetiserigs stroom .In opnamen stand.
Huub
Dan zou ik rond het oxilatorspoel de c, niet vervangen
Het kan ook zijn als hij niet goed wist dat de EL 95 of anderen buis
Die wel eens als oxilator buis in staat niet meer zoo goed is
De C,s rondom de oxilator zijn veelal noukurig ook de
Plaatsing legging als van voorheen en lengte draden
Anders zweeft de oxilator niet goed of helemaal niet
Je kan ook meten of de wis stroom er is als hij niet opneemt
Dat is de voormagnetiserigs stroom .In opnamen stand.
Huub
Laatst bewerkt 27 feb 2014 15:28 door Huub.
27 feb 2014 13:37 - 27 feb 2014 13:41 #41333
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Inmiddels is de set aandrijfsnaren van Electro-Andijk in huis en kan ik gaan onderzoeken wat er aan de Grundig recorder verder nog mankeert. Het eerste dat mij bij het demonteren opvalt is de gemakkelijke bereikbaarheid van de onderdelen, die in tegenstelling tot de Grundig TK5, op een uitklapbare printplaat zitten.
Wat mij ook opvalt is het grote aantal Wima en Ero condensators........ Zouden die beter van kwaliteit zijn dan de beruchte exemplaren uit de 50-er jaren? Want als ik die uit voorzorg moet gaan vervangen, dan wordt het een hele klus. Hierbij een foto van de bewuste printplaat en ik ben erg benieuwd of er onderdelen zijn die beslist moeten worden vervangen om de recorder weer betrouwbaar en bruikbaar te maken voor regelmatig gebruik.
Wat mij ook opvalt is het grote aantal Wima en Ero condensators........ Zouden die beter van kwaliteit zijn dan de beruchte exemplaren uit de 50-er jaren? Want als ik die uit voorzorg moet gaan vervangen, dan wordt het een hele klus. Hierbij een foto van de bewuste printplaat en ik ben erg benieuwd of er onderdelen zijn die beslist moeten worden vervangen om de recorder weer betrouwbaar en bruikbaar te maken voor regelmatig gebruik.
Laatst bewerkt 27 feb 2014 13:41 door Johannes. Reden: foto toevoegn