Skip to main content
Bandrecorders

Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder

Meer
13 apr 2014 23:22 #42431 door Cees
Ja, losse contacten, dat zijn een van de meest voor komende fouten bij reparatie werk.
Zeker bij Philips en Grundig printen. Kunnen heel hardnekkige losse contacten zijn om
te vinden. Print met goede pook bout over solderen, daarna het overtollige tin er af
zuigen en weer opnieuw goed over solderen. Tin goed laten door vloeien.
Toch mooi gelukt zo om deze hardnekkige fout op te lossen.De volhouder wint.
Berucht was een serie TV's van Sony, in de jaren '90, steeds weer opnieuw terug kerende
losse print contacten. Echt geduld werk om dat blijvend goed in orde te krijgen.
Veel fijnere printbanen als deze recorder met grove stevige printbanen.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 apr 2014 22:14 #42428 door Huub
Zoo iets komt bij printen meer voor
Gewoon met een goed warm door solderen
Huub

Meer
13 apr 2014 21:39 #42427 door Bert V.
Proficiat Hans , dan zal ook dit probleem nu wel opgelost zijn, toch jammer dat je nu niet hebt kunnen lokaliseren wáár de "onderbreking" zich bevond, echter de duurtest van vandaag geeft toch wel aan dat ook dit probleem lijkt opgelost !! beer

Groet, Bert

Meer
13 apr 2014 19:57 #42422 door Willem Roseboom
Hallo Hans,

De aanhouder wint en dat ben jij zeker. Ik heb de restoratie gevolgt en dat was leuk om mee te lezen.

Knap werk wv1

Groeten Willem

Meer
13 apr 2014 16:24 - 13 apr 2014 16:28 #42413 door Johannes
Bert, wel een goed idee, maar ik kan precies 2 maanden na de start van dit topic positief nieuws op het forum melden:
Allereerst heb ik de recorder met een kabeltje op een oude radio aangesloten, maar toen na een uurtje spelen het geluid van de recorder wegviel, werd het ook op de radio stil.... Dat betekent dat ik de fout niet in de eindtrap van de Grundig moest zoeken maar in een voorgaande trap van de versterker.

Daarna heb ik zoveel mogelijk tin bij de buisvoet-aansluitlipjes op de print weggezogen, de lipjes schoongemaakt en opnieuw vastgesoldeerd. Tevens ben ik met de soldeerbout langs de gehele gedrukte bedrading gegaan om alle overige aansluitingen door te solderen. Dat gaat erg makkelijk omdat het nog een ouderwetse grove print is en niet van dat fijne priegelwerk zoals een moderne print.

Daarna ben ik om 11 uur vanochtend begonnen met proefdraaien. Af en toe de tape omdraaien en na 7 uur zonder enig probleem was ik er van overtuigd dat ook de laatste klacht klacht eindelijk is opgelost. Dus zat er toch ergens op de print een poreuze soldering :smilythumb:
Nu kan de recorder eindelijk weer terug naar de eigenaar, natuurlijk met dank aan de experts op dit forum :)

Met vriendelijke groet, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 apr 2014 16:28 door Johannes.

Meer
13 apr 2014 13:37 #42412 door Bert V.
........en als je de motoraansluiting even losneemt (en isoleert), zodat het mechaniek stilstaat, dan kun je hem desnoods op zijn rug leggen om een en ander te proberen.....

(Let wel dat je de draadjes (kleuren) van de kop weer hetzelfde aansluit)

Bert

Gemaakt door Kunena