Skip to main content
Zelfbouw

Dubbele HF10

Meer
14 nov 2018 18:28 - 14 nov 2018 18:29 #73995 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Dubbele HF10
Martin,

Niet gek dat je moeder kwaad werd.
Wie kocht er dan ook tijden de Cuba crisis een Cuba bandrecorder?:P

Verder leuk verhaal!

Groet Frank
Laatst bewerkt 14 nov 2018 18:29 door Franc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 nov 2018 15:27 - 14 nov 2018 15:29 #73984 door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Dubbele HF10
Ik heb er even een nieuwe topic over gemaakt.

Pa's bandrecorder.
Laatst bewerkt 14 nov 2018 15:29 door Martin21.

Meer
14 nov 2018 12:28 #73982 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Dubbele HF10
zeer oude recorders kunnen van rechts naar links draaien. Zo is dat ontwerp. Heb ook een zeer oude Kontakt bandrecorder en draait ook van rachts naar Links.

Meer
14 nov 2018 10:44 - 14 nov 2018 10:45 #73981 door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Dubbele HF10
Ja kijk, als ik zo wat rondkijk bij de profielen hier zijn we allemaal zo voor of achter in de zestig of daar tussen in. En voor ons is buizenapparatuur een onderdeel van onze jeugd.
Ik heb hier nog de buizen Cuba bandrecorder van mijn vader staan, in zelfs nog redelijk maar niet werkende staat. Draait achteruit!

Mijn moeder is daar lang kwaad over geweest, mijn vader was namelijk wetenschappelijk ambtenaar en die verdiende werkelijk haast niks na de oorlog en zij vond het een zeer onverantwoorde uitgave . Het was toen armoe troef eigenlijk. Maar ik heb er wel herinneringen aan!
Net zoals de twee radio's die plechtig werden opgesteld voor de eerste stereo uitzending in Nederland, van de Matheus Passion. Het ene kanaal op de ene zender, en de andere op de andere zender.
Of de Cuba crisis en de lanssering van de eerste Sputnik. Mijn ouders zaten aan de radio gekluisterd!

Dat opwarmen, en dan keek je door de gaatjes aan de achterkant naar binnen en zag die magische buizen.

En toen kwamen de Amroh pakketjes van mijn oudste broer, dus het was heus wel een ding toen.
Bovendien was een radio voor mijn ouders extra bijzonder omdat tijdens de oorlog ze verboden waren, en alles wat verboden was of is is altijd extra lekker....
Laatst bewerkt 14 nov 2018 10:45 door Martin21.

Meer
14 nov 2018 02:25 - 14 nov 2018 02:37 #73980 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Dubbele HF10

Kijk. Dat bedoel ik nu met het ultieme openhaardgevoel. Prachtig Bert, wat een afwerking. Maar jij bent waarschijnlijk van een nieuwe aluminium plaat uitgegaan, en niet een die al jaren rondzwierf....

Martin,
Deze DIY versterker is door Cees PA1DBA ontworpen en de eerste buiten het prototype om aan mij geleverd.
De kit was compleet incl. de plaat bouw beschrijving houten zijstukken en de voetjes die er onder zitten.
De gaten in de plaat zijn er met laser techniek in gemaakt als ik me niet vergis.
De Crédit voor de mooie plaat gaat dus naar Cees.
De plaat die jij gebruikt kan naar mijn mening door met schuurpapier naar super fijn waterproof schuurpapier en polijsten ook glimmen als een ..... in de maneschijn als je begrijpt wat ik bedoel.
Het plaatje van het eindresultaat heb ik al laten zien, hoe het in onderdelen begonnen is dan toch ook maar even.
Het is geen Velleman plug en play kit, maar met enige kennis van zaken met name het afregelen van de bias van de eindpitten en gelijk gloeispanning van de stuurbuizen goed te doen.

Het ultieme openhaardgevoel heeft wel wat, maar de vintage uitstraling van een HF10 as is tja daar kick ik toch ook wel op.:)

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 14 nov 2018 02:37 door Bert Kn.

Meer
14 nov 2018 01:19 #73979 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Dubbele HF10
Beste Cees,
Ok helder.
Maar met ca 20.000uF heb je er ook weer een probleem van grote laadstroom pieken bij.
De beredenering klopt dan wel met de formule
C = Ic · 0,01 / dU (bij 50Hz dubbele gelijkrichting)
Gerekend met 1A stroom en 0,5V rimpel spanning toelaatbaar kom je aan die 20.000uF.
Blijf het voor een gloeispanning vrij grof vinden.
En volgens mij komt er meer bij kijken ivm de stroom levering voeding en weerstanden van bv de diodes waardoor je spanningsvariaties krijgt.
Shotky diodes dan al bv een verbetering.

Algemeen is voor een fatsoenlijke voeding de regel 1000uF per 1 Ampère voldoende.

De afscherming trafo helpt natuurlijk in de HF onderdrukking.
Als je verder ook de overige maatregelen treft om te voorkomen dat er meer "troep" je versterker binnen sluipt.

Net zoals het een week iedere avond vijlen of 1x 15 euro uitgeven aan een handige stappen boor en in een kwartiertje klaar zijn.
Maar de lol van bouwen is soms vaak groter dan het gebruik er van.

Gezegd lijkt me het voorkomen van brom door foutieve opbouw, als gevolg van te lange draden, foutief geplaatste onderdelen veel belangrijker.
Foutief plaatsen in de zin van bv te ver van de buishouder monteren.
enz.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena