Zelfbouw
Dubbele HF10
14 nov 2018 01:10 #73978
door Martin21
Beantwoord door Martin21 in topic Dubbele HF10
Kijk. Dat bedoel ik nu met het ultieme openhaardgevoel. Prachtig Bert, wat een afwerking. Maar jij bent waarschijnlijk van een nieuwe aluminium plaat uitgegaan, en niet een die al jaren rondzwierf....
En EL34 zijn natuurlijk geweldige buizen.
En EL34 zijn natuurlijk geweldige buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14 nov 2018 00:49 #73977
door Bert Kn
Klopt Cees en dat resultaat beluister ik hier nog regelmatig op mijn trots, de Goldline GV240, ik laat hem nog even zien.
Ik ben nu 7 jaar met pre pensioen en kan wat François zegt wel beamen, ik kom tijd tekort. :lol:
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Dubbele HF10
Franc en Bert hebben beide dit resultaat beluisterd .
Klopt Cees en dat resultaat beluister ik hier nog regelmatig op mijn trots, de Goldline GV240, ik laat hem nog even zien.
Ik ben nu 7 jaar met pre pensioen en kan wat François zegt wel beamen, ik kom tijd tekort. :lol:
Mvg.
Bert
13 nov 2018 21:49 #73973
door Martin21
Dat hoor ik nou van iedereen!
Dus een hele goede reden om nog even door te gaan...........
Dus een hele goede reden om nog even door te gaan...........
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
13 nov 2018 20:16 #73971
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Dubbele HF10
Echt met pensioen om meer tijd te hebben.
Ik ervaar dit anders!!!!

François
Ik ervaar dit anders!!!!
François
13 nov 2018 20:13 - 13 nov 2018 20:16 #73970
door Martin21
Geen paniek boys. Om te beginnen, wat het leuke van zo een projectje is is dat er totaal geen deadlines zijn, en dat je toch altijd weer wat opsteekt.
Ten eerste, die EF 86 als triode schakelen en de tegenkoppeling aanpassen lijkt mij een strak plan. Ik gebruik namelijk nooit een toonregeling. Ten tweede, helemaal eens, bedrading en geen aardlussen is het aller- aller belangrijkst. Daarom hou ik de originele opstelling zo veel mogelijk aan, iemand heeft ooit een foto van de onderkant geplaatst eens van een originele HF10, en ik heb die oorspronkelijke bouwbeschrijving waarvoor nogmaals dank.
En over dat DC verhaal. Ik heb ook nog een mooi ringkern trafootje liggen, afgewikkeld tot rond de 13volt, en ik maak het zo dat ik het niet veel moeite is die gloeidraden in serie te zetten. Keurig getwist. En dan ben ik razend benieuwd of er verschil te horen is. ik heb het trafootje er ff bij gelegd voor het idee, maar die moet er er dan onder.
En verder is het verloren uurtjes werk. Nog steeds nog maar 5 gaten omdat ik het razend druk heb op het moment. Ik zou eens echt met pensioen moeten gaan
Ten eerste, die EF 86 als triode schakelen en de tegenkoppeling aanpassen lijkt mij een strak plan. Ik gebruik namelijk nooit een toonregeling. Ten tweede, helemaal eens, bedrading en geen aardlussen is het aller- aller belangrijkst. Daarom hou ik de originele opstelling zo veel mogelijk aan, iemand heeft ooit een foto van de onderkant geplaatst eens van een originele HF10, en ik heb die oorspronkelijke bouwbeschrijving waarvoor nogmaals dank.
En over dat DC verhaal. Ik heb ook nog een mooi ringkern trafootje liggen, afgewikkeld tot rond de 13volt, en ik maak het zo dat ik het niet veel moeite is die gloeidraden in serie te zetten. Keurig getwist. En dan ben ik razend benieuwd of er verschil te horen is. ik heb het trafootje er ff bij gelegd voor het idee, maar die moet er er dan onder.
En verder is het verloren uurtjes werk. Nog steeds nog maar 5 gaten omdat ik het razend druk heb op het moment. Ik zou eens echt met pensioen moeten gaan
Laatst bewerkt 13 nov 2018 20:16 door Martin21.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
13 nov 2018 17:52 - 13 nov 2018 17:52 #73965
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Dubbele HF10
@Maurice,
We zitten Martin aan te vallen over DC gloeidraad escapades hier, Maar dat stukje schakeling welke je bekritiseerde was van mijn hand.
En wil dit hier toch even rechtzetten:
Gloeidraden trekken 0,6 A totaal uit deze trafo,de 4 elko's zijn elk 4700uF ,dus je kan uitrekenen hoe klein de 100Hz zaagtand is.
Door een statisch scherm in de trafo al weinig hf op de brugcel.
c'tje van 100nf zit dicht tegen de spanningsregelaar,net als de 2 stuks 10uf elko's om
oscillaties te voorkomen, conform datasheet LM350.
Inderdaad ,met die 4 condensatoren op de brugcel zou meer hf onderdrukking mogelijk geweest zijn. die trouwens wel op de hoogspannings brugdioden zijn toegepast.
Franc en Bert hebben beide dit resultaat beluisterd . :radio:
We zitten Martin aan te vallen over DC gloeidraad escapades hier, Maar dat stukje schakeling welke je bekritiseerde was van mijn hand.
En wil dit hier toch even rechtzetten:
Gloeidraden trekken 0,6 A totaal uit deze trafo,de 4 elko's zijn elk 4700uF ,dus je kan uitrekenen hoe klein de 100Hz zaagtand is.
Door een statisch scherm in de trafo al weinig hf op de brugcel.
c'tje van 100nf zit dicht tegen de spanningsregelaar,net als de 2 stuks 10uf elko's om
oscillaties te voorkomen, conform datasheet LM350.
Inderdaad ,met die 4 condensatoren op de brugcel zou meer hf onderdrukking mogelijk geweest zijn. die trouwens wel op de hoogspannings brugdioden zijn toegepast.
Franc en Bert hebben beide dit resultaat beluisterd . :radio:
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 13 nov 2018 17:52 door Cees PA1DBA.