Zelfbouw
tweede zelfbouw project luidsprekers
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
17 mei 2014 14:47 - 17 mei 2014 14:49 #43196
door Tonmeister Henk
Het commentaar mbt een overkill aan laag sloeg op je idee van een systeem met 2 bombardons per kanaal . De waarheid ligt in dit geval dus echt in het midden .
HC
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
:woohoo: :woohoo: :woohoo: Een zeer goed stereo beeld ? Ga eens uit van een normaal symphonie orkest , daar staan de contrabassen rechts . Komen bij dit systeem dus uit het midden . Aangezien het filter ook nog eens een te hoge scheidingsfrequentie heeft zal er meer uit het midden komen . Komen de bassen uit de bovenste woofer dan krijg je ook nog eens bassisten die in de lucht zweven . Wil je een dergelijk systeem voor stereo gebruiken dan dient de scheidings frequentie hooguit rond de 100 Hz te liggen . Verder zal het stereobeeld ook nog eens beinvloed worden door het feit dat de beide woofers een open verbinding in de kast hebben . Dat betekent dat als je een beste laagdreun op 1 kanaal hebt de woofer van het andere kanaal een tegengestelde dreun krijgt . Als je pech hebt kan dit zelfs een van de woofers vernielen .Bert Kn schreef :
Ik
Niets van dit alles is waar het klinkt super zonder overdone is de bas weergave en met een zeer goed stereo beeld.
Het commentaar mbt een overkill aan laag sloeg op je idee van een systeem met 2 bombardons per kanaal . De waarheid ligt in dit geval dus echt in het midden .
HC
Laatst bewerkt 17 mei 2014 14:49 door Tonmeister Henk.
Onderwerp is gesloten.
16 mei 2014 13:04 - 16 mei 2014 13:05 #43168
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
Pim,
We hebben er dan ook met veel plezier aan gewerkt.
Zodra ze gelakt en van doek zijn voorzien zal ik het eindresultaat nog plaatsen.
Me zelf kennende zal dat nog wel ff duren, ik moet er nog niet aan denken dat ik ze dan een tijdje niet kan gebruiken bigfun
We hebben er dan ook met veel plezier aan gewerkt.
Zodra ze gelakt en van doek zijn voorzien zal ik het eindresultaat nog plaatsen.
Me zelf kennende zal dat nog wel ff duren, ik moet er nog niet aan denken dat ik ze dan een tijdje niet kan gebruiken bigfun
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 16 mei 2014 13:05 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
16 mei 2014 06:28 #43161
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
Hoi Bert,
een leuk en interessant project, ik volg het met veel belangstelling.
Pim.
een leuk en interessant project, ik volg het met veel belangstelling.
Pim.
Onderwerp is gesloten.
16 mei 2014 00:09 - 16 mei 2014 00:13 #43160
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Betreffende dit project afgerond op het aflakken en plaatsen van luidspreker doek na wil ik nog een opmerking plaatsen.
Toen ik een vooraankondiging van dit project plaatste kreeg ik van een mede forum lid een PM waarin aangegeven werd dat twee bombardons in een kast qua bas overdone zou zijn.
Ook werd daarin vermeld dat het totaal niet geschikt zou zijn oom een goed stereo beeld neer te zetten hetgeen hij ook over mijn AD5055's riep.
Ik nam dat met een korreltje zout omdat ik deze set al eens eerder in mono had gehoord en de AD5055's op mijn set in stereo op de AG9015.
Niets van dit alles is waar het klinkt super zonder overdone is de bas weergave en met een zeer goed stereo beeld.
Bose deed dat met zijn melk pakjes peper dure systeem niet na bigfun
Toen ik een vooraankondiging van dit project plaatste kreeg ik van een mede forum lid een PM waarin aangegeven werd dat twee bombardons in een kast qua bas overdone zou zijn.
Ook werd daarin vermeld dat het totaal niet geschikt zou zijn oom een goed stereo beeld neer te zetten hetgeen hij ook over mijn AD5055's riep.
Ik nam dat met een korreltje zout omdat ik deze set al eens eerder in mono had gehoord en de AD5055's op mijn set in stereo op de AG9015.
Bose deed dat met zijn melk pakjes peper dure systeem niet na bigfun
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 16 mei 2014 00:13 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
10 mei 2014 00:43 - 10 mei 2014 01:01 #42977
door Bert Kn
Cees,
Zo ben ik er ook mee bezig.
Ik probeer er voor mij zelf en mijn gehoor het optimale uit te halen.
Een opmerking wil ik er wel aan toevoegen.
De ontwerper van dit concept heeft het op een mono toepassing voor de AG9004/9007 ontworpen.
En binnen dat concept zoals ik het gebouwd heb presteert het op die set voor mij optimaal.
In een stereo opstelling is het een ander verhaal vandaar mijn probeersels.
Door het wat meer openmaken van de satellieten komt het midden en het stereo beeld er beter uit
Mvg.
Bert
En zo op gehoor bepalen wat hem het beste bevalt.
Succes met je zelfbouw exp Cees.
Cees,
Zo ben ik er ook mee bezig.
Ik probeer er voor mij zelf en mijn gehoor het optimale uit te halen.
Een opmerking wil ik er wel aan toevoegen.
De ontwerper van dit concept heeft het op een mono toepassing voor de AG9004/9007 ontworpen.
En binnen dat concept zoals ik het gebouwd heb presteert het op die set voor mij optimaal.
In een stereo opstelling is het een ander verhaal vandaar mijn probeersels.
Door het wat meer openmaken van de satellieten komt het midden en het stereo beeld er beter uit
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 10 mei 2014 01:01 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
10 mei 2014 00:29 - 10 mei 2014 00:32 #42975
door Cees
Beantwoord door Cees in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
Bert,
Eigenlijk is het zo, dat als je er ontluchting gaatjes in moet maken, (beter 1 groter gat)
dat de gesloten box wat te klein is. Het verschil dat je hoort zijn de midden tonen.
Het hoog zou juist een veel kleinere inhoud vragen.
Als de inhoud echt precies goed is, dan zal je geen gat of gaatjes nodig hebben.
Fabriek boxen worden vaak uit economische overwegingen iets te klein ontworpen.
Heeft een zelf bouwer geen last van. Die kan gewoon b.v een wat diepere box maken en dan
met wat meer naar binnen schuiven van de achterkant wat spelen met de inhoud.
Of je kunt dan gewoon wat kunnen exp met wat meer of minder demping watten er in.
Daar mee maak je dan de inhoud a.h.w ook wat kleiner of groter.
Eigenlijk is het zo, dat als je er ontluchting gaatjes in moet maken, (beter 1 groter gat)
dat de gesloten box wat te klein is. Het verschil dat je hoort zijn de midden tonen.
Het hoog zou juist een veel kleinere inhoud vragen.
Als de inhoud echt precies goed is, dan zal je geen gat of gaatjes nodig hebben.
Fabriek boxen worden vaak uit economische overwegingen iets te klein ontworpen.
Heeft een zelf bouwer geen last van. Die kan gewoon b.v een wat diepere box maken en dan
met wat meer naar binnen schuiven van de achterkant wat spelen met de inhoud.
Of je kunt dan gewoon wat kunnen exp met wat meer of minder demping watten er in.
Daar mee maak je dan de inhoud a.h.w ook wat kleiner of groter.
Laatst bewerkt 10 mei 2014 00:32 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
Onderwerp is gesloten.