Skip to main content
Zelfbouw

tweede zelfbouw project luidsprekers

Meer
15 mrt 2014 01:11 - 15 mrt 2014 01:35 #41866 door Bert Kn
Frank.
Als het Bose melkpak systeem niet op een zwevende uitgang van twee versterker kanalen gekoppeld kan worden volgens het schema wat ik in gedachte heb ga ik het filter alsnog splitsen.
Als het probleem in de gemeenschappelijke - aansluiting van het dubbel filter zit hoor ik dat graag van je.
Met de AB 13's met gescheiden filters parallel geschakeld met de AD5055's op de twee 9007's ging het goed.
De dremel heb ik alvast opgezocht bigfun .
Mg.
Bert.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 01:35 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
15 mrt 2014 00:51 #41865 door Franc
Beantwoord door Franc in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
Hoi Bert,

Ik denk dat een Bose melkpak systeem niet op een zwevende uitgang van twee versterkerkanalen gekoppeld kan worden.
Maar ik wacht je schema even af, ben wel benieuwd.

Groet Frank
Onderwerp is gesloten.
Meer
15 mrt 2014 00:21 - 15 mrt 2014 00:36 #41863 door Bert Kn
Frank,
Het splitsen van het filter is een fluitje van een cent, heb ik in de akoestische boxen 13 ook gedaan.

Zover ik beredeneer hoeft het filter in dit geval (het wordt een soort Bose systeem toegepast) niet gesplitst te worden ik zal morgen een aansluit schemaatje daarvan plaatsen hoe ik dat in gedachte heb.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 15 mrt 2014 00:36 door Bert Kn.
Onderwerp is gesloten.
Meer
15 mrt 2014 00:07 #41861 door Franc
Beantwoord door Franc in topic tweede zelfbouw project luidsprekers
Hoi Bert,

De twee kanalen gewoon splitsen van elkaar.
Dan heb je het probleem ook niet mocht de uitgang van je versterker niet aan de min liggen.
En bij mono gebruik worden ze vanzelf met elkaar verbonden, bv op een enkele AG9007.
Maar je wilt voor stereo gaan, de twee AG9007's staan er immers niet voor de kat zijn viool.

En het filter laat zich toch gemakkelijk splitsen, niet?
Het wordt vast een goeie, da is zeker!

Groet Frank
Onderwerp is gesloten.
Meer
14 mrt 2014 22:34 #41858 door Bert Kn
Peter.
De mogelijkheid tot onderling doorverbinden van de uitgangen van een stereo versterker deed mij al zoeken naar een andere oplossing.
Zelf dacht ik eraan de schakelaar weg te laten en de twee aansluitingen richting versterker parallel op de versterker te schakelen hetgeen op de AG9007 makkelijk gaat vanwege zijn twee aansluitingen.
Het inbouwen van het schakelaartje zoals jij omschrijft is een welkome aanvulling hetgeen het makkelijker maakt hem ook op bijv. de AG9006 aan te sluiten.
:thumbsup:

Mvg.
Bert
Onderwerp is gesloten.
Meer
14 mrt 2014 22:24 #41856 door peter1952
Bekend schema. :lol: Ik zou alleen de mono/stereo schakelaar anders aansluiten. Nu loop je de kans dat je de uitgangen van een stereo versterker onderling doorverbindt als de schakelaar op "mono" staat.
Als je de schakelaar nu als volgt aansluit: Het moedercontact verbind je met de rechter ingang van het filter, het contact "m" verbind je met de linker versterker ingang en het contact "s" met de rechter versterker ingang. Dan schakel je de rechter ingang van het filter a.h.w. tussen de linker (mono) versterker ingang en de rechter versterker ingang (stereo).

Pas alleen op bij stereo gebruik: Allebei de luidspreker uitgangen moeten aan één kant aan massa liggen. Dat is bij bijv. een AG9006 of AG9006 niet het geval! Deze uitgangen zijn symmetrisch en liggen dus niet aan één kant aan massa. Je mag dus de uitgangen op geen enkele manier aan elkaar doorverbinden.

Met bijv. een AG9014, AG9015 of AG9018 gaat het wel goed.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Onderwerp is gesloten.
Gemaakt door Kunena