Reparatie en Restauratie tip's
Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Minder
Meer
14 sep 2017 17:37 - 14 sep 2017 17:41 #68632
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Afijn.....ik tel dus 124 onderdelen. Maal 2 pootjes maakt 248 soldeerpunten. Maal tunerblok , maal filter, maal etcetera....moet Henk meer dan 300 keer gesoldeerd hebben. Komt nog t monnikken werk bij van die hele kelere mechaniek weg halen om bij schroevje zo en zo te zijn om 1 ding te meten. Etc etc etc...
Ik kan alleen top dankbaar zijn dat de 14 niet als onderdelen voorraad verder is gegaan .
Ik heb besloten Henk s naam maar te blijven eren als ik naar de radio kijk. Daarom maar een nieuw logoplaatje laten ontwerpen in de kleur v t doek . (o ja... Doek Ook nog s extra nabesteld)
Zie foto 's.....
Wordt vervolgt
Ik kan alleen top dankbaar zijn dat de 14 niet als onderdelen voorraad verder is gegaan .
Ik heb besloten Henk s naam maar te blijven eren als ik naar de radio kijk. Daarom maar een nieuw logoplaatje laten ontwerpen in de kleur v t doek . (o ja... Doek Ook nog s extra nabesteld)
Zie foto 's.....
Wordt vervolgt
Laatst bewerkt 14 sep 2017 17:41 door aan-pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
14 sep 2017 17:09 #68631
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Veel gebeurd sinds april. Veel gebeurd sinds juni 2016!
Henk had de Saba toen opgehaald. Ik had hem achterlijk duur gekocht op ebay. Bleek in wrakstatus te zijn. FM onbruikbaar. Onbalans kanalen. Aan uit schakelung defect. Henk nam m toch maar in genade aan. Meelij als hij had dat ik zo een pech had voor 550 euro. Gedurende een jaar bleeeeeeef ik maar bestellen. Een motorpoti blok a 45 euro. Een tuner blok a ( laat maar) een filter , kelere lastig te vinden lampjes. Een latje op maat v t front. 2 decoders ( donors van elkaar) een remote had ik er bijgekocht ( bleek de verkeerde ) ....dus moest ik ook daar weer een passendeSaba bijkope. Weeeer een draad afst bed besteld. Etc......
Henk moet gedacht hebben ...waar ben ik aan begonnen met Pierre s Saba .
Afgelopen zaterdag kwam Henk na 16 ? maanden sisyphus arbeid zonder ooit te klagen ,zonder met een wals over de radio te gaan, terug met de verloren zoon.
Een doos met onderdelen en nog een totaal gevulde zak met donor spul en door Henk uitgewisselde buizen hoorden erbij.
Toen ik 1 van de zakjes in de doos opende kon ik de verleiding niet weerstaan om de mierenhoop aan kondensatoren te tellen .
Wordt voortgezet.....
Henk had de Saba toen opgehaald. Ik had hem achterlijk duur gekocht op ebay. Bleek in wrakstatus te zijn. FM onbruikbaar. Onbalans kanalen. Aan uit schakelung defect. Henk nam m toch maar in genade aan. Meelij als hij had dat ik zo een pech had voor 550 euro. Gedurende een jaar bleeeeeeef ik maar bestellen. Een motorpoti blok a 45 euro. Een tuner blok a ( laat maar) een filter , kelere lastig te vinden lampjes. Een latje op maat v t front. 2 decoders ( donors van elkaar) een remote had ik er bijgekocht ( bleek de verkeerde ) ....dus moest ik ook daar weer een passendeSaba bijkope. Weeeer een draad afst bed besteld. Etc......
Henk moet gedacht hebben ...waar ben ik aan begonnen met Pierre s Saba .
Afgelopen zaterdag kwam Henk na 16 ? maanden sisyphus arbeid zonder ooit te klagen ,zonder met een wals over de radio te gaan, terug met de verloren zoon.
Een doos met onderdelen en nog een totaal gevulde zak met donor spul en door Henk uitgewisselde buizen hoorden erbij.
Toen ik 1 van de zakjes in de doos opende kon ik de verleiding niet weerstaan om de mierenhoop aan kondensatoren te tellen .
Wordt voortgezet.....
26 apr 2017 19:26 #66615
door bvdkruijt
Beantwoord door bvdkruijt in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Wat betreft lijm, ik ken een hele goede 2k lijm genaamd 3M weld.
Deze lijm word echt heel erg hard en hecht ook bijzonder goed, een nadeel is dat het niet heel goedkoop is.
Bastiaan
Deze lijm word echt heel erg hard en hecht ook bijzonder goed, een nadeel is dat het niet heel goedkoop is.
Bastiaan
26 apr 2017 19:22 #66613
door hkruis
Wat kan er mooier zijn, dan een gloeiende radiobuis.
Beantwoord door hkruis in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Zelden gewerkt aan zo een complex toestel als deze Saba. De meeste problemen zijn nu opgelost. Veel werk gehad aan alle contactjes van de relais. Nog een spanning probleem met de 2 FF89 Buisjes, alle spanningen liggen 20% te laag. De spanning +5 is als begin spanning al te laag.
Als laatste de afstandbediening gerepareerd en nagezien. Vergelijk ook de metingen van de condensator eens tussen de oude en nieuwe. Je ziet dat de waarde erg varieert, ook met andere frequentie en hoe de D en Q waarde ontzettend afwijkt.
Als laatste de afstandbediening gerepareerd en nagezien. Vergelijk ook de metingen van de condensator eens tussen de oude en nieuwe. Je ziet dat de waarde erg varieert, ook met andere frequentie en hoe de D en Q waarde ontzettend afwijkt.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
12 apr 2017 09:34 #66304
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
100% , Henk dat is mooi !
waar het verstand ophoud begint siliconenkit
waar het verstand ophoud begint siliconenkit
Cees- pa1dba
11 apr 2017 20:24 #66292
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Lijmen zie ik als laatst mogelijke oplossing. Het is een zeer fraai filter en heel precies af te regelen.
Het komt heel precies om het staafje er probleeml;oss weer in te krijgen. Het goede nieuws is, dat er een vervangend filter is gevonden en is onderweg.
Verder is het ook nog zo, dat er ontzettend veel tijd in gestoken is en zoektochten naar ook andere onderdelen dat ik het niet af zou willen ronden met een oplossing die niet 100% is.
Het staafje D is gebroken en het fixeer puntje is weg.
Het komt heel precies om het staafje er probleeml;oss weer in te krijgen. Het goede nieuws is, dat er een vervangend filter is gevonden en is onderweg.
Verder is het ook nog zo, dat er ontzettend veel tijd in gestoken is en zoektochten naar ook andere onderdelen dat ik het niet af zou willen ronden met een oplossing die niet 100% is.
Het staafje D is gebroken en het fixeer puntje is weg.