Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo

Meer
22 okt 2017 13:41 #69204 door admin
Beantwoord door admin in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
Even uit mijn hoofd, wat de decoderfunctie betreft zal het geen probleem zijn. Ik meen echter dat de aansluiting in de radio verschillend is, Noval voetje en een platte printaansluiting in de behuizing.

Henk

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 okt 2017 16:31 #69184 door Brandenburg
Dag Henk, dank voor jouw antwoord. Wat ik er als relatieve leek van begrijp is dat in de Freiburg 14 een E 1/16 decoder moet maar ik kan daar niet aankomen. Kan er ook een E 16 decoder in omdat die wat gemakkelijker verkrijgbaar zijn? Is dat inderdaad plug and play zoals men doet geloven, of is het toch wat complexer?
Gr. Jan

Meer
19 okt 2017 21:06 #69157 door admin
Beantwoord door admin in topic Saba Freiburg Vollautomatic 14 Stereo
De stereo indicator (EM87) werkt alleen als de stereodecoder gemonteerd is.

Henk van 't Kruis

Meer
19 okt 2017 10:22 #69142 door Brandenburg
Ik ben bezig met het opknappen van een Saba Freiburg 14. Rechts boven zit een stereo-indicatielamp, de EM 87. Mijn vraag is of deze lamp alleen werkt als een stereodecoder is aangesloten? In de radio zit nu geen stereodecoder en ik weet niet of de EM daardoor geen sterkte indicatie laat zien.

Meer
15 sep 2017 16:26 #68645 door aan-pierre
....maarrrrr. Die lullige dunne B&O orgelzuiltjes met wijnfles diameter speakers al zijn het er 6 op rij, kunnen het zonder subwoover ook niet. Maar dan kunnen zij weer de was van de overburen zien. Terwijl ik t raam niet meer zie ...ach ja er is ook altijd wat te zeiken. Maar met mn Saba s hoor ik tot de rijken.

Meer
15 sep 2017 16:00 - 15 sep 2017 16:09 #68644 door aan-pierre
update:......Henk belde me, en leek wel mogelijkheden te zien mn bezwaar tegemoet te komen, en ervaart mn opvatting dus gelukkig niet niet als niet ter zake redelijk, of geneuzel. Er schijnt ruimte te zijn zonder al te geforceerde modificatie toestanden wat de decoder betreft. Verbetering verwerking kanaalscheiding extern stereo aanbod maar even afwachten. Kenden ze toen al de term overspraak? Ik ken lieden die een hypermoderne set hebben en dan nóg vinden dat alle stereo kabeltjes uitelkaargetrokken moeten worden voor betere kanaalscheiding. Daar zal Saba zich echt niet mee beziggehouden hebben in een radio. Tegenwoordig moet je echt zoeken naar opnames waarbij je echt links iets anders hoort dan rechts. Op oude platen kom je nog wel eens living stereo tegen (Decca?) Niet echt t ping pong balletjes effect , maar bij na wel. zulke opnames ga ik nu afdraaien op mn radios om te vergelijken met de Saba's. Als kanaalscheiding al niet zo een item is in de kris kras zooi in een complexere buizenradio . Dan is het nog altijd intressant waarom topradio merk A meerverschil in links rechts geeft dan topradio merk b.

Trouwens ......wat echt een kick van je welste is , waar ik moderne high-end vriendjes mee gek maakte .

Als experiment had ik zondag de Saba Freiburg 9 en de Saba Freiburg 14 als monoblokken stereo laten weergeven. Links de 9 en rechts de 14 . Nou dat is bang worden als daar een trein over een brug rijdt, Terwijl Alpenkoeien klokjes klinken echt in het midden (met radios 2,5 meter uitelkaar staand, en bliksemschichten links en weer rechts bijen verjagen terwijl Heidi links jodelt en der Klaus rechts zwaar hijgt, denk ik .....ja die Saba's kunnen er wat van. Veel buizenpower dus voor belevingsstereo met slechts 2 keer 12 ? watt. En een orgie met 10 greencone speakers......ja dáar kunnen mn plano's niet tegenop. ;>)))

Dit hoorde ik als liveopname via de concertzender.
Laatst bewerkt 15 sep 2017 16:09 door aan-pierre.

Gemaakt door Kunena