Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

Meer
02 nov 2011 22:09 - 02 nov 2011 22:12 #11259 door Paul Brouwer
Hoi Maarten,

Ik heb vanmiddag een de proef op de som genomen en mijn TWEAMZ-variant aan mijn nieuwe scoop gehangen. De scoop gaf bij weergave van de ongemoduleerde draaggolf een keurige sinus weer zonder ook maar de geringste afwijking of vervorming erin.

Om dit voor elkaar te krijgen heeft het mij veel 'experimenteren' en proberen gekost, soms zelfs tot woede van beter wetende raadgevers maar heb het uiteindelijk wel voor elkaar gekregen.

Of ik er deze week nog tijd voor vind is nog onzeker maar als ik er de tijd voor heb, wil ik wel proberen een foto van het scoopbeeld te maken en hier te plaatsen. (fotograferen is niet mijn beste kwaliteit) :)

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 02 nov 2011 22:12 door Paul Brouwer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 nov 2011 21:57 #11258 door Marcel L
Geachte heren,

Uw kennis en in zekere mate uw mening en visie delen met anderen is prachtig: daar is dit forum o.a. voor bedoeld.
Wat iemand anders daar vervolgens van meeneemt is aan ieder persoonlijk. Dat is een vrijheid die we allemaal hebben en waar we zuinig op moeten zijn.
Ik hoop dat we elkaar die vrijheid kunnen blijven geven.

Groeten van Marcel - Forumbeheer

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
02 nov 2011 21:46 - 02 nov 2011 21:47 #11257 door Laurens
Uitzendingen via een antenne zijn niet overbodig. Ik heb meer dan één radio die ik wel eens wil gebruiken. Een centraal antennesysteem aanleggen gaat een beetje ver. Ik heb al een hekel aan alle voedingskabels die hier liggen/hangen en aan de audiokabels van m'n audiogebeuren...

.
Laatst bewerkt 02 nov 2011 21:47 door Laurens.

• Ed van der Weele
  • []
02 nov 2011 21:42 #11256 door Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

maarten schreef : De nuancering die ik wilde aanbrengen was overigens dat het sterft van de storingsbronnen met vergelijkbare vermogens en spectra. Absoluut geen excuus om slechte apparatuur te bouwen, maar wel een reden om aan te nemen dat het in de praktijk meestal nog wel los zal lopen zolang je het vermogen maar laag houd.

Het argument "omdat er al zoveel rommel is kan dit er ook nog wel bij" (enigszins gechargeerd, ik weet het) is hier niet van toepassing. De meeste man-made-noise wordt veroorzaakt door schakelende voedingen, spaarlampen e.d. Die dingen worden nu eenmaal helaas zo te koop aan geboden. Daar heeft de gebruiker geen invloed op. Iemand die echt serieus met de radiohobby bezig is kan door zijn handelen echter wél invloed uitoefenen op de storing die hij veroorzaakt en is daar ook persoonlijk verantwoordelijk voor. Met name als hij is gewaarschuwd door anderen zal hij nog eens moeten nadenken of zijn plan wel zo'n goed idee is.

Bedenk daarbij ook dat het beoefenen van de hobby zonder zulke hulpmiddelen steeds moeilijker zal worden.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is heel goed mogelijk om een RF-modulator te maken die via een coaxkabel op de antenne-ingang van een ontvanger wordt aangesloten, zoals dit bij videorecorders als sinds het eerste begin wordt gedaan.
Een zender die een relatief groot vermogen (relatief groot t.o.v. zo'n videomodulator) via een antenne uitzendt is volkomen overbodig.

Ed van der Weele

• hkruis
  • []
02 nov 2011 19:51 - 02 nov 2011 21:47 #11249 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

maarten schreef : Overigens misschien ook wel leuk als iemand met een spectrumanalyser de verschillende thuiszendertjes eens wil bekijken. Diverse TWEAMZ-uitvoeringen maar ook de PLL-zenders van Otto. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.

Kijk Maarten, dat vind ik een goed idee, Ik heb kort geleden een MG zendertje overgenomen van een mede forumlid. Het is de eerste OT versie. Dit ga ik van het weekend eens aan de analyser hangen en zal hier de bevindigen hier neerzetten. ik zal ook het bereik eens testen met een lange antennes.

Gr. henk
Laatst bewerkt 02 nov 2011 21:47 door Marcel L.

Meer
02 nov 2011 18:33 - 02 nov 2011 18:38 #11241 door maarten
Ik snapte de aangevallen reactie van Klaas, die zelf aangeeft dat hij wil bijleren, ook niet. Op het NFOR zei iemand dat dit geen experimenteren meer was, maar zoals Henk hierboven aangeeft is het dat juist wel dus dat vond ik duidelijk te kort door de bocht. Ook omdat de aangehaalde woordenboekdefinitie het daar gewoon mee eens is. Zolang de bereidheid maar blijft bestaan om bij te leren en zich niet af te sluiten van kritiek en theoretische onderbouwing die inhoudelijk gewoon solide is.

De nuancering die ik wilde aanbrengen was overigens dat het sterft van de storingsbronnen met vergelijkbare vermogens en spectra. Absoluut geen excuus om slechte apparatuur te bouwen, maar wel een reden om aan te nemen dat het in de praktijk meestal nog wel los zal lopen zolang je het vermogen maar laag houd. Bedenk daarbij ook dat het beoefenen van de hobby zonder zulke hulpmiddelen steeds moeilijker zal worden.

Wat betreft de golfvorm: ik meende in de flanken wat knikjes te zien. Ook dat zijn harmonischen. Er zit dus, zoals al gezegd werd, ruimte voor verbetering in.

Overigens misschien ook wel leuk als iemand met een spectrumanalyser de verschillende thuiszendertjes eens wil bekijken. Diverse TWEAMZ-uitvoeringen maar ook de PLL-zenders van Otto. Ik ben benieuwd wat dat oplevert.
Laatst bewerkt 02 nov 2011 18:38 door maarten.

Gemaakt door Kunena