Reparatie en Restauratie tip's
Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
01 nov 2011 22:45 - 01 nov 2011 22:52 #11207
door klaas
Beantwoord door klaas in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Laatst bewerkt 01 nov 2011 22:52 door klaas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ouwe Schipper
- [Ouwe Schipper]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
01 nov 2011 08:49 #11180
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
"Een zender die zo'n draaggolf uitzendt betekent uithuilen en opnieuw beginnen"
Juist, en die zaagtand op het scope- scherm was nou net mijn motief om te vragen waar de probe van de scope was aangehangen. En de instelling van de tijdbasis had duidelijkheid gegeven over de frequentie.
Als het eindbuisje inderdaad in klasse A werkt (zoals ergens aan de orde kwam) had ik na de oscillator ook veel liever een afgestemde kring gezien dan een weerstand met koppelcondensator.
Aangezien het hele ontwerp bedoeld is om VFO te functioneren zal dat wel te ingewikkeld gevonden worden. Een triode in klasse A, met voor en achter een afgestemde kring heeft wel èrg veel neiging om zelf te gaan oscilleren....
Nico
Juist, en die zaagtand op het scope- scherm was nou net mijn motief om te vragen waar de probe van de scope was aangehangen. En de instelling van de tijdbasis had duidelijkheid gegeven over de frequentie.
Als het eindbuisje inderdaad in klasse A werkt (zoals ergens aan de orde kwam) had ik na de oscillator ook veel liever een afgestemde kring gezien dan een weerstand met koppelcondensator.
Aangezien het hele ontwerp bedoeld is om VFO te functioneren zal dat wel te ingewikkeld gevonden worden. Een triode in klasse A, met voor en achter een afgestemde kring heeft wel èrg veel neiging om zelf te gaan oscilleren....
Nico
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Minder
Meer
01 nov 2011 01:19 - 01 nov 2011 01:22 #11177
door Ed van der Weele
"Nauwelijks" kan echter net voldoende zijn om een van levensbelang zijnd gesprek te verstoren. Meneer Murphy is dol op toevalligheden, vooral als ze bijzonder ongelegen komen.
Waar je in elk geval mee kan beginnen zonder een extra investering te hoeven doen is het met een oscilloscoop controleren van de golfvorm van je ongemoduleerde draaggolf. Als de draaggolf zuiver sinusvormig is zoals Otto Tuil in zijn artikel over de Tweamz (LINK) laat zien is de kans op het uitzenden van harmonischen al een stuk kleiner.
De golfvorm zoals Klaas dit laat zien bij zijn eerste pogingen om een oscillator (LINK) te laten werken is vragen om moeilijkheden. Het aantal harmonischen dat hier wordt geproduceerd zal gigantisch zijn, net als de niveaus van die harmonischen.
Een zender die zo'n draaggolf uitzendt betekent uithuilen en opnieuw beginnen. Of eigenlijk, er direct mee stoppen.
Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Paul Brouwer schreef : Jij hebt mij nu wel heel nieuwgierig gemaakt. Ik ga toch eens op zoek naar een spectrumanalyzer om te kunnen zien wat mijn huiszendertje zoal in de ether slingert. Echt bang hoeft men niet te zijn; ik gebruikt hem nauwelijks.
"Nauwelijks" kan echter net voldoende zijn om een van levensbelang zijnd gesprek te verstoren. Meneer Murphy is dol op toevalligheden, vooral als ze bijzonder ongelegen komen.
Waar je in elk geval mee kan beginnen zonder een extra investering te hoeven doen is het met een oscilloscoop controleren van de golfvorm van je ongemoduleerde draaggolf. Als de draaggolf zuiver sinusvormig is zoals Otto Tuil in zijn artikel over de Tweamz (LINK) laat zien is de kans op het uitzenden van harmonischen al een stuk kleiner.
De golfvorm zoals Klaas dit laat zien bij zijn eerste pogingen om een oscillator (LINK) te laten werken is vragen om moeilijkheden. Het aantal harmonischen dat hier wordt geproduceerd zal gigantisch zijn, net als de niveaus van die harmonischen.
Een zender die zo'n draaggolf uitzendt betekent uithuilen en opnieuw beginnen. Of eigenlijk, er direct mee stoppen.
Ed van der Weele
Laatst bewerkt 01 nov 2011 01:22 door Ed van der Weele.
31 okt 2011 23:02 #11174
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Hallo Nico,
Dank voor deze info.
Groeten,
Paul
Dank voor deze info.
Groeten,
Paul
- Ouwe Schipper
- [Ouwe Schipper]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
31 okt 2011 10:00 #11147
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Een spectrum analyser is wel een instrument waarvan je precies dóór moet hebben hoe het werkt. Voordat je er een koopt kun je (op een nogal primitieve manier) zelf experimenteren om er iets van te begrijpen. Daarvoor heb je een meetzender nodig, een EB91 in kombinatie met een laagdoorlaat filter (30Khz) en een oscilloscope. De diode gebruik je als mengbuis; zodra het verschil tussen de frequentie uit de meetzender en het te testen signaal kleiner wordt dan 30 Khz zie je het mengresultaat op de scope.
De hoofdbestanddelen van een spectrum analyser zijn een wobbelzender die gestuurd wordt door de tijdbasis van de oscilloscope
Nico
De hoofdbestanddelen van een spectrum analyser zijn een wobbelzender die gestuurd wordt door de tijdbasis van de oscilloscope
Nico
30 okt 2011 23:35 #11136
door Paul Brouwer
Beantwoord door Paul Brouwer in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Hallo Ed,
Jij hebt mij nu wel heel nieuwgierig gemaakt. Ik ga toch eens op zoek naar een spectrumanalyzer om te kunnen zien wat mijn huiszendertje zoal in de ether slingert. Echt bang hoeft men niet te zijn; ik gebruikt hem nauwelijks.
Groeten,
Paul
Jij hebt mij nu wel heel nieuwgierig gemaakt. Ik ga toch eens op zoek naar een spectrumanalyzer om te kunnen zien wat mijn huiszendertje zoal in de ether slingert. Echt bang hoeft men niet te zijn; ik gebruikt hem nauwelijks.
Groeten,
Paul