Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

Meer
28 okt 2011 16:07 #11021 door pieterv
Stoppen met de discussie is prima. Het blijft moeilijk discussieren op het forum.

mvg, Pieter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 okt 2011 15:06 #11020 door Ouwe Schipper
@ Pieter:

Wat je vertelt is grotendeels gesneden koek; vooral als je het over 't geringe vermogen hebt. De onderdrukking van harmonischen bij een zender is nu eenmaal een stokpaard van mij.
Maar als je over een blokgolf begint als modulatie- signaal sla je een punt over dat er toch echt wel toe doet! Om de flanken behoorlijk steil te krijgen moet je met een véél grotere bandbreedte werken dan de 9 KHz van de middengolf. Daar is de max. modulatie frequentie 4500 Hz; om een 500 Hz blokgolf goed weer te geven moet je veel meer meesturen dan de oneven harmonischen 1500 - 2500 - 3500 - 4500 dus dat gaat in een normale omroep ontvanger ook de mist in.
Maar verder heb ik eigenlijk een beetje genoeg van deze dialoog
Nico

Meer
28 okt 2011 11:41 #11018 door Marcel L
Deze discussie wijkt te veel af voor het oorspronkelijke onderwerp in de draad Zelfbouw MG zender, bij het begin beginnen.... en is derhalve verplaatst naar een nieuwe draad.

Groeten van Marcel - Forumbeheer ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
28 okt 2011 11:00 - 28 okt 2011 11:02 #11017 door pieterv
Beste Nico,

Als jij schrijft over professionele zenders met flink vermogen dan is het vanzelfsprekend dat je de modulatie- en eind-buizen klasse C laat werken en zorgt voor een flinke harmonischen onderdrukking aan de uitgang van de zender.

Maar met deze mini zendertjes speelt het rendement helemaal geen rol. Om bijvoorbeeld 50 milliwatt AM op te wekken, verbruikt een zendertje als de TWEAMZ ca. 5 watt. Dus wat mij feitelijk nastrevenswaardig lijkt, is om de modulatie buis lineair (klasse A) te laten werken, aangestuurd met een sinus met lage vervorming. Dan is er ook geen krachtige filtering nodig aan de zender uitgang na de modulatie buis.

Daarnaast is het mijn ervaring dat uitgangskring juist een niet al te hoge Q moet hebben. Het lang naslingeren van de kring (als gevolg van een te hoge Q) geeft vervorming van de AM. Moduleer maar eens met een blokgolf. In het scoop beeld van de gemoduleerde draaggolf zie je zo in de staprespons het naslingeren van de uitgangskring. Ook bij gebrek van een alle energie uitstralende aangepaste antenne, demp ik daarom doelbewust de Q van de uitgangskring.

Op een of andere manier zullen de ontwerpers van professionele zenders er ook mee te maken hebben: voldoende Q realiseren om de harmonischen goed te onderdrukken en toch de vervorming van de AM beperkt houden. Dat is filtertechniek welke een simpel mini AM zendertje te boven gaat. Bovendien is bij professionele zenders het gebruik van een optimaal aangepaste antenne vanzelfsprekend, maar niet bij de mini zendertjes.

met vriendelijke groet, Pieter.
Laatst bewerkt 28 okt 2011 11:02 door pieterv. Reden: taalfouten

Meer
28 okt 2011 11:00 #11016 door Ouwe Schipper
Je maakt een redeneerfout Sieme
"Met andere woorden 2 keer zo hoge Q is 2 keer zo hoge kringstroom
is 4 keer zo grote verliezen."

Dat verhaal gaat niet op want hogere Q betekent minder kringweerstand en in dit geval (waar de kring dient voor vermogensoverdracht) wordt de kringstroom maar zeer ten dele bepaald door de Q- factor.
Laat ik er verder maar van uit gaan dat je niet weet wie en wat meneer Sietsma was.
Maar deze dialoog is eigenlijk nogal zinloos, Klaas schiet er niets mee op en jij overtuigt mij toch niet.
Nico

Meer
28 okt 2011 09:14 #11014 door sieme
Beantwoord door sieme in topic Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Beste Nico,
Je kunt het de oude Sietsma niet meer vragen natuurlijk,
maar je kunt er m.i. van uitgaan dat de kringverliezen voornamelijk
bestaan uit I kwadraat R .
Met andere woorden 2 keer zo hoge Q is 2 keer zo hoge kringstroom
is 4 keer zo grote verliezen.
We hebben het hier over de belaste Q van een op energieoverdracht
ontworpen schakeling.
Sietsma bedoelde (wederom mijns inziens) dat goede kwaliteit onderdelen
de verliezen beperken maar de dimensionering van de kring is
een compromis is tussen filtering en efficiëntie.
Zelfs vfo kringen werden op lage Q ontworpen om thermisch
verloop tegen te gaan.
Sieme
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Gemaakt door Kunena