Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

02 nov 2011 17:19 #11233 door Hans van der Marel
Het bedankje was een foutje....

Een GSM kan een vermogen tot 2 Watt uitstralen, dat zijn echt geen kleine zendertjes !
Iedereen kent het gereutel wel in een wat simpele radio als de GSM verbinding maakt.

De tijdsduur dat de GSM zend is maar 1 a 2 mS maar dan wel een flink aantal achter met zo'n 20 mS herhalingstijd.
De eindtrap kan ruim 2A opnemen tijdens die korte zendpulsjes.
Dat de accu het dus lang uithoudt ligt aan het comprimeren van de data ( spraak ).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 nov 2011 17:13 - 02 nov 2011 17:14 #11231 door Ouwe Schipper
Dat is ook een opvatting Henk....
Maar aan het experimenteren is onvermijdelijk verbonden dat je leert van je fouten. Als iemand kritiek heeft en je op die fouten wijst is de reactie: "Kill the messenger" nogal primitief.
Verder hanteert Ed argumenten waar ik niets tegen in kan (of wil) inbrengen. Aan het in bedrijf brengen van een zender is een verantwoordelijkheid verbonden die je alleen maar kunt dragen als je weet wat je doet. Een grondige theoretische voorbereiding is daarbij onontbeerlijk.
Het argument dat het maar over zoooo'n zwak zendertje gaat is tegenwoordig niet meer te hanteren; heb je weleens gelet op het netto zendvermogen van de gemiddelde GSM? Hoe kan de accu van zo'n ding het anders zo lang volhouden? En als je een middengolf zendertje koppelt aan een te kleine antenne worden de harmonischen juist bevoordeeld.....
Zodoende
Nico
Laatst bewerkt 02 nov 2011 17:14 door Ouwe Schipper.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten, Hans van der Marel

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
02 nov 2011 15:10 #11226 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Beste forum vrienden. De kennis waarmee we onze hobby of vak uitoefenen is gebaard op de studieboeken en de voorlopers daarvan. En deze zijn gevuld met honderden experimenten om kennis te vergaren en om de theorieen te ondersteunen en uit te breiden. En daar is Klaas ook mee bezig. ik denk niet dat hij onzorgvuldig bezig is, ook al is het gebruik van een zender wettelijk niet toegestaan.

Ook is het waar dat hij zelf verantwoordelijk is voor het gebruik. Ondanks alles kan ik het alleen maar toejuichen dat er nog geexperimenteerd wordt. Aldoende leert men de theorien in de praktijk toepassen.

Klaas : prima :

• Ed van der Weele
  • [Ed van der Weele]
Meer
02 nov 2011 05:47 #11214 door Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

klaas schreef : Ed, Nico, Tevreden?

Je hebt kennelijk helemaal niet begrepen wat er eerder in deze thread is geschreven.

Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen. Dat moet je alleen aan jezelf en als je pech hebt aan het Agentschap Telecom. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid dat je mogelijk anderen in gevaar brengt met je piratenzender.
De reden waarom ik sterk gekant ben tegen het onoordeelkundig gebruik van welke zender dan ook heb ik hierboven uitgebreid toegelicht.

Ed van der Weele

Meer
02 nov 2011 03:53 #11213 door Ouwe Schipper
Je zult me wel een zuurpruim vinden Klaas
Maar ik vind het nog te weinig op een echte sinus lijken. Daarvoor zijn de flanken me te recht, bij een goed getrokken sinus lopen die wat "boller" en op de nuldoorgangen wat steiler
Ik ga ervan uit dat je mijn mening ècht wou weten
Nico

Meer
02 nov 2011 00:35 - 02 nov 2011 00:38 #11209 door Paul Brouwer
Hallo Ed,

Waar je in elk geval mee kan beginnen zonder een extra investering te hoeven doen is het met een oscilloscoop controleren van de golfvorm van je ongemoduleerde draaggolf. Als de draaggolf zuiver sinusvormig is zoals Otto Tuil in zijn artikel over de Tweamz (LINK) laat zien is de kans op het uitzenden van harmonischen al een stuk kleiner.

Dit heb ik ook gedaan en na een kleine aanpassing van de kern in de (replica) 402-spoel tussen de twee triodesegmenten had ik een keurige sinus op de scoop staan.

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 02 nov 2011 00:38 door Paul Brouwer.

Gemaakt door Kunena