Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

Meer
04 nov 2011 00:04 - 04 nov 2011 00:04 #11295 door Paul Brouwer
Hoi Hans,

Het scoopbeeld van Otto was slechts op een 15MHz scoop en zullen mijn scoopbeelden nog wel meevallen.

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 04 nov 2011 00:04 door Paul Brouwer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

03 nov 2011 21:45 #11292 door Hans van der Marel
Je kunt op een scoop het spectrum niet zien.
Als een signaal op een sinus lijkt hoeft hij dat nog lang niet te zijn.
Zeker niet op een 10 Mhz versie als de stoorfrequentie zich op 50 of hoger bevindt.

Anderzijds, als de sinus in ieder geval geen hobbels of afplattingen heeft zal het allemaal wel meevallen. Maar nog altijd geldig : metem is weten als je weet wat je meet !

Meer
03 nov 2011 15:41 #11278 door Huub
Paul handig scoopje 10 M.HTZ
Huub

Meer
03 nov 2011 14:03 #11277 door Paul Brouwer
Bij deze een paar foto's van scoopbeelden.

De draaggolf op 5 (volts/div) en .5 (time/div)

De draaggolf op 2 (volts/div) en .5 (time/div)

Groeten,
Paul
Bijlagen:

• Ed van der Weele
  • []
03 nov 2011 04:30 #11265 door Ed van der Weele
Beantwoord door Ed van der Weele in topic Re: Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

maarten schreef : Ik meen dat de CE-regelgeving uitgaat van zowel het accepteren van storing als het niet veroorzaken van storing.

Ik denk je hier EMC = Electromagnetic compatibility (link) bedoelt.
EMC gaat over unintentional generation, propagation and reception of electromagnetic energy (ik citeer de engelstalige Wikipedia). Van onbedoeld is hier geen sprake.
Dit is ook de reden dat het gebruik van een illegale zender een wetsovertreding is die per gebeurtenis bestraft wordt met een boete van € 2250,-. Twintig jaar geleden ging het er nog iets heftiger aan toe, toen was illegaal zenden een misdrijf.

Begrijp me goed, ik gun iedereen zijn plezier en daarvoor is binnen de radiohobby meer dan genoeg ruimte. Maar bezorg anderen met die hobby geen overlast of breng anderen niet in gevaar. Als je hobby autorijden is is dat nog geen aanleiding om de verkeersregels aan je laars te lappen. Die regels zijn er niet voor niets.

Ed van der Weele

Meer
03 nov 2011 02:18 - 03 nov 2011 02:29 #11264 door maarten
@Ed: Ik geef al nadrukkelijk aan dat het geen excuus is om rommel te bouwen, maar ik geloof wel oprecht dat de veroorzaakte storing redelijk in het niet valt bij de helaas al bestaande storing die eigenlijk ook niet had moeten bestaan.

Ik meen dat de CE-regelgeving uitgaat van zowel het accepteren van storing als het niet veroorzaken van storing. Dan kom ik meteen bij de opmerking van Marcel: Natuurlijk is er een vrijheid van keuze welke kennis je wel of niet opdoet (zelfs al is het opzich wel aan te raden om naar mensen te luisteren die weten waarover ze het hebben), maar van beide kanten dient niet fel of verongelijkt gereageerd te worden. De ontvanger van de kennis dient dus de aanbieders net zo goed de vrijheid te laten deze kennis aan te bieden.

@Henk: Misschien een idee om op 'e'en van de reparatiedagen (in Dordrecht zat ook alweer wat in de pen geloof ik) wat meetapparatuur mee te nemen? Er zijn vast wel mensen bereid hun zendertjes mee te brengen.
Laatst bewerkt 03 nov 2011 02:29 door maarten.

Gemaakt door Kunena