Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis

Meer
28 okt 2011 07:45 - 28 okt 2011 07:54 #11013 door Ouwe Schipper
@ Sieme:

Ik verzin niet zomaar iets m'n beste....
Deze boeken zijn voor mij zoiets als een bijbel!
De gekopieerde pagina's 125 en 126 uit deel 2 behandelen een kleine amateurzender

De oude heer Sietsma draait zich om in z'n graf als je een hoge Q- factor associeert met grotere verliezen

@ Klaas:
Ik heb heel duidelijk gemaakt dat de aanwezigheid van harmonischen in de oscillator- en andere voortrappen er niet toe doet. De anodestroom van de eindbuis mag er nèt zoveel bevatten als je maar wilt! Een blokgolf als anodestroom is juist gunstig vanwege de geringere verliezen in de eindbuis. Wel blijft belangrijk dat de "tank- kring" (die de eindbuis en de antenne met elkaar koppelt) al die harmonischen er weer uit filtert.

Nico
Bijlagen:
Laatst bewerkt 28 okt 2011 07:54 door Ouwe Schipper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 okt 2011 21:26 - 27 okt 2011 21:27 #11007 door sieme
Beantwoord door sieme in topic Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
Nou Nico,
Zo hoog hoeft de Q van een tankkring helemaal niet te zijn.
Hoge Q is hoge kringstroom is hoge verliezen.
Bovendien hoeft ie niet voor selectiviteit te zorgen
als bv een ontvangerkring.De dichtstbijzijnde weg te filteren
frequentie is de 2de harmonische,
Sieme
Laatst bewerkt 27 okt 2011 21:27 door sieme. Reden: ondertekenen

Meer
27 okt 2011 19:03 #11001 door Ouwe Schipper
Nou Pieter.....
Een zender- eindtrap met een triode werkt zo goed als àltijd in klasse C en bovendien wordt die triode ook nog eens flink in de roosterstroom gestuurd. Dit wordt "oversturen" genoemd wat heel gebruikelijk is in de zender- techniek.
Het resultaat is dus hoe dan ook een blokgolf als anodestroom; mijn belangstelling ging er in de eerste plaats naar uit wáár in dat zendertje de meting gedaan werd en ik maakte dus geen aanmerking over de golfvorm. Op de roosterkring van de oscillator verwacht ik wèl een redelijke sinus. Bovendien zou ik in de anodeleiding van de oscillatorbuis een HFsmoorspoel hebben geschakeld en geen weerstand.
Zoals ik al eerder aangaf: de kring tussen eindbuis en antenne is het àllerbelangrijkste onderdeel van elke zender. Moet een hele hoge Q- factor hebben zodat je verliezen beperkt blijven en harmonischen uitgefilterd worden tot een aanvaardbaar niveau. Maar: als je met werkelijk gróte vermogens bezig bent (100 KW en meer) en je onderdrukt je harmonischen voor 99,5 % sta je nog steeds 500 Watt harmonischen uit te zenden.....
Nico

Gemaakt door Kunena