Zelfbouw MG zender, kring na eindbuis
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Ouwe Schipper schreef : Jouw benadering Ed...
Is zelfs nog strenger dan de mijne...
Omdat ik uit ervaring weet welke ernstige gevolgen het kan hebben als een ambulance, brandweervoertuig of politiepatrouille geen verbinding kan maken met hun meldkamer omdat een onnadenkende hobbyist zo'n leuk zendertje in elkaar heeft geprutst.
En de "leuke" hobbyzendertjes zijn helaas niet de enige apparaten die storing op de radionetten van hulpverlenende instanties veroorzaken, ook professioneel bedoelde apparatuur is niet altijd vrij van ongewenste hoogfrequentemissie.
Het is echter heel eenvoudig te voorkomen dat je ernstige verstoringen veroorzaakt als je aan het hobbyen bent door even heel goed na te denken of je wel de kennis en kunde bezit om zoiets als een zender in elkaar te zetten.
Ed van der Weele
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar op een gegeven moment kreeg ik ook bezoek van
De toemalige RCD .men had in die tijd nog wel eens
electr orgels in huis staan .en de buren hoorden
Daarop de zender plaatjes . dat krijgt men met
geen goede zender .Het is toen nog goed afgelopen
Met de RCD . ik heb ook alles verwijdert ,
Nu is zijn werk al jaren lang Telecom werk maar
Dat is modern .En daar moet men ook Jaaaaren lang voor doorleren
En men blijft doorleren .ook in het buitenland . Dat is de moderne tijd
: prima : Huub
- Ouwe Schipper
- [Ouwe Schipper]
-
Onderwerp Auteur
Is zelfs nog strenger dan de mijne... : FYI :
Maar ik ga er niets tegen in brengen : prima :
Eindelijk iemand die weet waarover hij 't heeft
Nico
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Paul Brouwer schreef : Tja. Een spectrumanalyzer heb ik niet en deze apparaten liggen niet bepaatd voor het oprapen.
Dan is het nogal voorbarig om te vertellen dat er nauwelijks of geen ongewenste harmonischen en spurious uit het zendertje komen.
Twee keer ben ik door de Radio Controle Dienst (tegenwoordig heet het Agentschap Telecom) op mijn vingers getikt omdat een zender die ik onder mijn beheer had vreemde producten uitzond. Ik had met de mij ter beschikking staande middelen die zenders gerepareerd en volgens de voorschriften afgeregeld. Maar ik beschikte op dat moment niet over een spectrumanalyzer om ook te kunnen controleren of er nog iets anders dan de gewenste frequentie werd uitgezonden.
Als je het per se wilt is een spectrumanalyzer altijd tweedehands te vinden. Zo'n apparaat kost iets meer dan een paar tientjes en je moet ook de meetresultaten nog weten te interpreteren.
Mijn advies: gewoon niet beginnen met het bouwen van een zender als je over onvoldoende kennis en meetinstrumenten beschikt. Het kan een heleboel ellende voor anderen voorkomen.
Ed van der Weele
Om te kunnen constateren of een zender wel precies doet wat je ervan verwacht heb je op zijn minst een spectrumanalyser nodig. Alleen daarmee is vast te stellen wat voor rommel (daar vallen o.a. de harmonischen onder) de zender de ether in slingert.
Met een paar milliwatt kan onder gunstige omstandigheden een grotere afstand worden overbrugd dan je je kunt voorstellen. Met een "natte vinger" en een portable radio zijn nooit de metingen uit te voeren die nodig zijn om te controleren of een zender(tje) een of andere officiële gebruiker, zoals een hulpdienst, stoort of niet.
Tja. Een spectrumanalyzer heb ik niet en deze apparaten liggen niet bepaatd voor het oprapen.
Groeten,
Paul
- Ed van der Weele
- [Ed van der Weele]
-
Maar we hebben het hier over een klein zendertje. Als je de uitgangskring goed afstemt op de oscillatorfrequentie heb je al enige onderdrukking. Als je er bovendien geen goede antenne aan hangt, is het uitgestraalde vermogen nihil en de kans op storing dus ook.
Ik blijf me verwonderen over de stelligheid van zulke uitspraken. De praktijk bewijst namelijk het tegendeel.
Twee voorbeelden (er zijn er veel meer) die ik in mijn loopbaan als onderhoudstechnicus van radiocommunicatieapparatuur heb meegemaakt:
Een Wang mini-computer (model forse koelkast) die in gebruik was bij een notariskantoor legde in een straal van 800 meter rond het kantoor de communicatie van de hulpdiensten plat. Die computer was beslist niet gebouwd om te kunnen zenden, maar door de aanwezige oscillators en de externe bekabeling straalde hij voldoende hoogfrequentsignaal uit om het mobilofoonverkeer te verstoren.
Een bepaald type portofoon was voorzien van een ontvangeroscillator die, bij het aansluiten van een meetsnoer van de universeelmeter, het basisstation van een mobilofoonnet op een kilometer afstand plat legde. Die portofoons mochten daarom alleen in de kooi van Faraday worden gerepareerd.
Nu gaat het bij deze voorbeelden over VHF en niet over Middengolf, maar de principes blijven gelijk. Zonder dat er op de juiste wijze met de juiste meetinstrumenten is gemeten mag je er niet vanuit gaan dat hetgeen je veronderstelt ook wáár is.
Niets is zeker, en zelfs dát niet!
Ed van der Weele