Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Riaa Actief of Passief?

Meer
13 mrt 2020 23:13 #82562 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Riaa Actief of Passief ?
Uiteindelijk is het dan toch gelukt op de PC, rechtermuisknop en dan "openen met voorvertoning" dan gaat de reader open en kun je met de pijltjestoetsen door de pagina's scrollen.

Interessant verhaal. Passieve correctie werd lang geleden al toegepast, ik kwam het bijvoorbeeld al tegen in AMI jukebox versterkers en in het boek "Het ontwerpen van versterkers" van S.J. Hellings is deze mogelijkheid tot correctie uitgebreid gesproken.
Het nadeel van tegenkoppeling is dat de open lus versterking zeer groot moet zijn om de lage tonen voldoende op te kunnen halen. Dat lukt eigenlijk alleen met op-amps, die hebben zo'n hoge versterkingsfactor (theoretisch oneindig) dat de versterking hoofdzakelijk door de tegenkoppeling bepaald wordt.

De problemen met de ingangskabel zijn op te lossen door de voorversterker in de platenspeler in te bouwen, wat steeds meer geschiedt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 mrt 2020 21:55 #82561 door FMX
Beantwoord door FMX in topic Riaa Actief of Passief ?
Begrijpelijk is dat een fabrikant zich beweegt op de bij de potentiele kopers bekende weg. Toch is het de moeite waard naar de professionele markt te kijken waarbij in de draaitafel de voor- voorversterker inclusief de correctie versterker en lijnversterker is ingebouwd. Enerzijds om de uitwisselbaarheid van draaitafels te vergemakkelijken maar ook om de gevoelige verbinding tussen het element en de voor-voorversterker zo kort mogelijk te houden.
Dat is voor gewone thuis muziekliefhebbers helaas niet weggelegd.
Voor ons knutselaars zal het echter geen probleem zijn om deze schakeling eventueel zonder voeding en zelfs beperkt tot de eerste versterker trap in de plint van onze draaitafel onder te brengen. Dat kan voor een hoogohmig md element maar zeker ook voor een laagohmig mm element.
Het resultaat is hoorbaar beter.
De wijze waarop de R.I.A.A. correctie wordt gerealiseerd , in een terugkoppel lus of passief is vaak door zuinigheid gestuurd. Kwalitatief lijkt een passieve schakeling stabieler te configureren maar het vraagt om meer componenten en maakt het eindproduct duurder. In professionele toepassingen speelt vooral de kwaliteit. Maar pas op dat het gehele ontwerp in balans blijft. Excelleren op een aspect is ongewenst, alle eigenschappen dienen in balans te zijn.
Voor mij is niet het nauwkeurig volgen vande R.I.A.A. curve primair ( een afwijking van 1 -2 dB is geen echt probleem ) maar geinteresseerd ben ik in de bevindingen van van Maanen inzake de fase gelijkheid en de invloed ervan op het (stereo) geluidsbeeld.
Frans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
13 mrt 2020 21:25 #82560 door admin
Beantwoord door admin in topic Riaa Actief of Passief ?
In de meeste browsers moet je aangeven hoe een PDF embedded kan worden weergegeven,

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
13 mrt 2020 21:13 - 13 mrt 2020 21:27 #82559 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Riaa Actief of Passief ?

Het enige dat gebeurt is dat de hele pagina verschuift.

Peter,
Hier ook op de iPad.
Op de PC werkt het wel.

Edit.
Als ik het me goed herinner heeft Philips in de AG9006 beide methodes gebruikt.
Soms actief en soms passief.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 13 mrt 2020 21:27 door Bert Kn.

Meer
13 mrt 2020 20:47 #82558 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Riaa Actief of Passief ?
Het enige dat gebeurt is dat de hele pagina verschuift.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
13 mrt 2020 20:21 #82556 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Riaa Actief of Passief ?

peter1952 schreef : Ik zie hier geen link. Waar ik ook op tik, er gebeurt niets.

Groeten,
Peter

Je kan op de foto scrollen.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena