HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Revisie plan AG9007.
23 jun 2013 21:30 #33236
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Revisie plan AG9007.
Hoi Bert,
ik zie dat de batterij elko's bipolaire typen zijn.
Maar 2 keer 100uF tegengesteld aangesloten kan gerust.
Neem wel types voor minimaal 350V dan zit je goed.
En bezuinig hierop niet, hier gaat het geluid direct doorheen.
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele versterker.
Een batterijtje met MKT kondensatoren, zou dat niet passen?
Overbrug anders de elko,s met een goede folie C van 1uF 400V.
Scheelt iets in de hogetonen weergave.
Er zal nog wel ruimte voor over zijn.
Groet Frank
ik zie dat de batterij elko's bipolaire typen zijn.
Maar 2 keer 100uF tegengesteld aangesloten kan gerust.
Neem wel types voor minimaal 350V dan zit je goed.
En bezuinig hierop niet, hier gaat het geluid direct doorheen.
Maar dat geldt eigenlijk voor de hele versterker.
Een batterijtje met MKT kondensatoren, zou dat niet passen?
Overbrug anders de elko,s met een goede folie C van 1uF 400V.
Scheelt iets in de hogetonen weergave.
Er zal nog wel ruimte voor over zijn.
Groet Frank
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 jun 2013 15:08 #33203
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Revisie plan AG9007.
Volgens het schema zou deze batterij aan elco's C14 moeten zijn welke in het schema de waarde 50 heeft.
Zover ik kan beredeneren hebben ze deze batterij aan c's als een non polaire c geschakeld.
De min aansluitingen zijn doorverbonden en nergens op aangesloten.
6 plus aansluitingen zijn doorverbonden en gaan naar een van de uitgang aansluitingen (gele draad)
De andere doorverbonden 6 plus aansluitingen zijn aangesloten op R32 47K D van de voeding en de gele draad naar de tweede uitgang aansluiting.
Volgens het schema gaat een aansluiting naar de beide gele uitgang aansluitingen en de andere kant inderdaad naar R32 en D van de voeding.
Mijn vraag.
Kan ik voor dit geheel twee 100Mfd elco's met de min aan elkaar gebruiken waarbij een plus aansluiting naar de uitgangen gaat en de andere plus aansluiting naar R32 en aansluiting D van de voeding.
Voor de statistieken nog even een foto van het serienummer gemaakt.
Bert.
Zover ik kan beredeneren hebben ze deze batterij aan c's als een non polaire c geschakeld.
De min aansluitingen zijn doorverbonden en nergens op aangesloten.
6 plus aansluitingen zijn doorverbonden en gaan naar een van de uitgang aansluitingen (gele draad)
De andere doorverbonden 6 plus aansluitingen zijn aangesloten op R32 47K D van de voeding en de gele draad naar de tweede uitgang aansluiting.
Volgens het schema gaat een aansluiting naar de beide gele uitgang aansluitingen en de andere kant inderdaad naar R32 en D van de voeding.
Mijn vraag.
Kan ik voor dit geheel twee 100Mfd elco's met de min aan elkaar gebruiken waarbij een plus aansluiting naar de uitgangen gaat en de andere plus aansluiting naar R32 en aansluiting D van de voeding.
Voor de statistieken nog even een foto van het serienummer gemaakt.
Bert.
Mvg.
Bert
22 jun 2013 16:50 #33124
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Henk.
ik heb nog even in de grabbel bak gekeken.
Op de 10Mfd exemplaren na zijn alle waardes die ik heb 105 ºC
Bert.
ik heb nog even in de grabbel bak gekeken.
Op de 10Mfd exemplaren na zijn alle waardes die ik heb 105 ºC
Bert.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
22 jun 2013 16:33 - 22 jun 2013 16:33 #33123
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Inmiddels heeft de versterker er na de opstart van gisteren 8 uur op zitten.
De TV moest aan dus uit met de pret
.
Deze heeft zich al aardig gezet.
De lichte vervorming bij hoger volume welke hij na de opstart had is volledig weg.
Naast de CD speler had ik de Lenco L75 met shure M44-7 aangesloten het resultaat mag er zijn.
Na morgen nog een dag ingespeeld te hebben ga ik verder met de revisie en mag hij zijn waren kunnen tonen.
Naast de genoemde componenten wil ik ook de diode welke in de versterker zit vervangen welk type is daarvoor het meest geschikt
Bert.
De TV moest aan dus uit met de pret
Deze heeft zich al aardig gezet.
De lichte vervorming bij hoger volume welke hij na de opstart had is volledig weg.
Naast de CD speler had ik de Lenco L75 met shure M44-7 aangesloten het resultaat mag er zijn.
Na morgen nog een dag ingespeeld te hebben ga ik verder met de revisie en mag hij zijn waren kunnen tonen.
Naast de genoemde componenten wil ik ook de diode welke in de versterker zit vervangen welk type is daarvoor het meest geschikt

Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 jun 2013 16:33 door Bert Kn.
22 jun 2013 16:16 #33122
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Revisie plan AG9007.
Bert, voor kwaliteits elco's kies te typen van 105oC.
Elco's hebben zelfherstellende eigenschappen. Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektrolyt weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet. Het elektrolyt kan verdampen door de jaren heen. In dat geval zakt de capaciteit tot vrijwel nul.
De snelheid waarmee het elektrolyt naar buiten diffundeert gaat voor elke 10 ºC hogere temperatuur twee maal zo snel. Kwaliteitselco's hebben een levensduur van 10.000 uur bij 105 ºC. Goedkope kleine elco's slechts 1000 uur bij 85 ºC. Omdat elco's meestal bij veel lagere temperaturen gebruikt worden, is de werkelijke levensduur veel langer.
Henk
Elco's hebben zelfherstellende eigenschappen. Als het oxide is beschadigd (te dun geworden) wordt het vanuit het elektrolyt weer aangevuld als er een voldoende hoge spanning op de elco wordt gezet. Het elektrolyt kan verdampen door de jaren heen. In dat geval zakt de capaciteit tot vrijwel nul.
De snelheid waarmee het elektrolyt naar buiten diffundeert gaat voor elke 10 ºC hogere temperatuur twee maal zo snel. Kwaliteitselco's hebben een levensduur van 10.000 uur bij 105 ºC. Goedkope kleine elco's slechts 1000 uur bij 85 ºC. Omdat elco's meestal bij veel lagere temperaturen gebruikt worden, is de werkelijke levensduur veel langer.
Henk
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
22 jun 2013 12:57 - 22 jun 2013 13:04 #33114
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Frank.
Het wisselen van de eindbuizen zal ik gaan uitproberen.
De spanning op de voeding elco's kloppen deze ga ik na indraaien nogmaals meten.
Bij de set heb ik een duidelijk schema downloaden is dus niet nodig.
Om een indruk te krijgen van hoe hij zijn tanden na de revisie laat zien laat ik hem nog even lekker draaien.
Inmiddels staat hij vanaf half elf vanochtend te spelen.
De achterstand ten opzichte van de AG9015 heeft hij wat ingelopen klinkt al beter dan na de start van gisteren.
Na nog twee dagen draaien begin ik met de koppel C's en kleine elco's
Verder nog een vraagje loont het om uit te zien naar kwalitatief goede elco's
of voldoen de exemplaren welke de Jukebox-Revival verkoopt.
Deze laatste heb ik in mijn assortiment.
Wordt vervolgd.
Bert.
Het wisselen van de eindbuizen zal ik gaan uitproberen.
De spanning op de voeding elco's kloppen deze ga ik na indraaien nogmaals meten.
Bij de set heb ik een duidelijk schema downloaden is dus niet nodig.
Om een indruk te krijgen van hoe hij zijn tanden na de revisie laat zien laat ik hem nog even lekker draaien.
Inmiddels staat hij vanaf half elf vanochtend te spelen.
De achterstand ten opzichte van de AG9015 heeft hij wat ingelopen klinkt al beter dan na de start van gisteren.
Na nog twee dagen draaien begin ik met de koppel C's en kleine elco's
Verder nog een vraagje loont het om uit te zien naar kwalitatief goede elco's
of voldoen de exemplaren welke de Jukebox-Revival verkoopt.Deze laatste heb ik in mijn assortiment.
Wordt vervolgd.
Bert.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 22 jun 2013 13:04 door Bert Kn.