Revisie plan AG9007.
Het ophalen van de AD5040 hoekspeaker plus een zestal EF86 buisjes NOS.
Na een korte inspectie van het inwendige van de AD5040 je weet maar nooit heb ik deze op de AG9007 aangesloten.
De eerste indruk van deze speaker waarbij ik hem schuin voor de FX995A had geparkeerd niet ideaal dus is goed.
Ten opzichte van de twee AD5046 speakers zit hij ruimer in de bas weergave wat ik door zijn grotere bas speaker en behuizing niet anders verwacht had.
Mede door de schuin opgestelde AD3700 speakers heeft hij nu al een behoorlijke ruimtelijke weergave hetgeen bij een goede hoekopstelling beter tot zijn recht zal komen.
De hoogweergave is zeker zeer goed te noemen maar van de AD5046 speakers vind ik die net een super klein tikje fijner.
Met een
Op het filter zit nog de alom bekende teerknol is het raadzaam deze te vervangen en weet iemand de waarde van deze?
Tussen de EF86 buisjes zat een EF86S exemplaar waarvan gezegd wordt dat ze minder ruis hebben.
Deze wil ik morgen eens op de AG9004 uitproberen.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De AG9004 is vormgegeven om op een dressoir e.d. te zetten en
de AG9007 een simpele technische doos om ergens anders verdekt
op te stellen. Of je het nu mooi vindt of niet (net als de AG9006),
Philips dacht in de beginjaren van zijn hifi bestaan dat de hifi
componenten er 'high tech' uit moesten zien (de EL-serie als
professionele spullen voor omroep installaties was dat immers al
Op deze bijdrage mijn visie bij deze.
Wellicht heeft Philips daarover nagedacht.
Mogelijk te vooruit strevend of meer passend bij de moderne inrichting met Rietveld stoelen e.d.
De vormgeving van de blikken dozen vind ik persoonlijk niet passen bij de inrichting van het grote publiek destijds en ook nu nog niet.
Ook bij de latere AG9015 vind ik dat het geval.
De AG9007 vind ik wel een professioneel charisma hebben.
Toen ik de AG9004 vorig jaar 6 oktober voor het eerst in levende lijve zag vond ik het maar een klein ding en had ik mijn bedenkingen.
Inmiddels ben ik er wel achter dat er in zo'n klein ding veel goeds kan zitten.
De AG9018 met bijbehorende tuner vind ik meer in het tijdbeeld daarna van het grote publiek passen.
Bert.
Mvg.
Bert
Even voor Bert: Om 50 uF bipolair te krijgen moet je twee keer 100 uF tegen elkaar in in serie zetten. Het kan natuurlijk geen kwaad de uitgangselco groter te maken, zoals Phonogram het heeft gedaan.
Peter nadat ik het blok met de zes elco's er uit had gehaald bleken ze per elco 2 x 50 Mfd te zijn.
Gezien de wijze van schakeling in mijn ogen als een non polaire van 150 Mfd in plaats van 50 Mfd.
Daarom heb ik voor de oplossing gekozen zoals omschreven.
Van de voorbereidingen van het blok heb ik nog twee foto's kunnen maken daarna was de accu van mijn toestel leeg.
Peter schreef verder.
Maar er zijn weer een aantal lieden bezig met ontwerp verbeteringen. Laat zoals het is en het gebruik van super ruisvrije buizen in de eindversterker is volkomen kolder. Laten we alsjeblieft reëel blijven.
Net wat je zegt ik kies ervoor het ontwerp te laten zoals het is.
Bert.
Mvg.
Bert
- brcf01
- [brcf01]
-
De zwakste schakel bij dergelijke minimale 'ongemakken'
ligt altijd nog bij de oude lp's, waar de set voor gemaakt was.
En toen waren de ontwerpvoorwaarden heel anders dan in latere
decennia.
Zolang de eigenschappen van de oude mono hifi set de
eigenschappen van de oude mono lp's ruim overtreft is er al heel
wat bereikt en valt er veel te genieten van historische opnames,
op fraaie authentieke wijze.
:thumbsup:
De ingangsgevoeligheid van de eindversterker is 5 V. voor volle uitsturing. Dus dat beetje ruisspanning dat in de eerste buis wordt opgewekt merk je absoluut niet.
Het is trouwens wel heel makkelijk om op een bepaalde buis te schelden wat de ruis betreft. Wat je meestal ziet in bandrecorders is dat de kathode aan massa ligt en dat de roosterlekweerstand 10 MOhm is. Wat een waanzin! Die weerstand geeft meer ruis dan de buis zelf. Waarom niet de ingang laagohmig (voor kop of microfoon) maken en een kathodeweerstand toepassen? Scheelt een stuk in het stoorniveau.
Maar er zijn weer een aantal lieden bezig met ontwerp verbeteringen. Laat zoals het is en het gebruik van super ruisvrije buizen in de eindversterker is volkomen kolder. Laten we alsjeblieft reeel blijven.
In de PU voorversterker is misschien wel verbetering te behalen, maar dan moet de rest van de componenten ook van goede kwaliteit zijn.
De EF86 werd zelfs in professionele apparatuur gebruikt, dus zo slecht is die buis ook weer niet.
Dat een MD-trap met een ECC83 stiller is komt niet door de ruisvrijheid van de buis, maar doordat de versterking nu over twee trappen is verdeeld en er sterke tegenkoppeling is toegepast.
Kijk maar naar een ontvanger: Ontvangers waar de versterking over meerdere trappen is verdeeld zijn veel rustiger dan ontvangers die minder trappen hebben met (veel) meer versterking.
Even voor Bert: Om 50 uF bipolair te krijgen moet je twee keer 100 uF tegen elkaar in in serie zetten. Het kan natuurlijk geen kwaad de uitgangselco groter te maken, zoals Phonogram het heeft gedaan.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Als deze te dicht op elkaar staan .
ook band opnamen apperaten mogen niet te
Dicht op voedingen staan de toonkop
Pikt het zoo op met brom . Ik hoe zelfs
Stroom draden met pickup draden verder
Van elkander tegen brom uit het net .
Nooit da draden bij elkander binden
Of opstellen bij elkander stroom draden lekken ook
Af en ook de afscherming van picukup draden is nooit altijd
Goed dicht tegen spoeien van AC net 220 . Huub