Skip to main content
HIFI apparatuur

AG9013 met weinig geluid, suggesties?

Meer
21 jan 2021 20:46 #88400 door Cees PA1DBA

Peter zij : spreekspoel van de 800 Ohm luidspreker heeft 10 x zo weinig windingen als die van de 8 Ohm luidspreker

Bedoel je niet meer ?

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jan 2021 19:09 #88396 door Jan Bus
John Hupse geeft echter op zijn site aan dat het rendement van de hoogohmige 9710's lager is dan het laagohmige type (2,8 resp. 4,5 %). Dat zou kunnen betekenen dat ze anders klinken. Iets dergelijk neem je ook waar bij bv. de AD2800M en AD3800M.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
21 jan 2021 18:22 #88393 door peter1952
Dag Cees, de stroom is bij een 800 Ohm luidspreker natuurlijk veel kleiner dan bij een 8 Ohm luidspreker.
Het opgenomen vermogen zal ongeveer hetzelfde zijn.
De " trafoverhouding" tussen de twee luidsprekers zal (wortel uit) 800/8 = 10 zijn, oftewel de spreekspoel van de 800 Ohm luidspreker heeft 10 x zo weinig windingen als die van de 8 Ohm luidspreker.
Als de stroom in de 800 Ohm luidspreker 10 x zo klein is, zal het aantal amperewindingen hetzelfde zijn.
Het zou zodoende niets uitmaken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 jan 2021 18:10 #88392 door Cees PA1DBA
Wat ik mij wel afvraag betreffende 800 Ohm luidsprekers of het grotere aantal windingen van de spreekspoel (ampèrewindingen ) een grotere magnetische veldsterkte geeft ,en daardoor een gunstiger rendement ,bij gelijk vermogen ?

Cees- pa1dba
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952, Bert Kn

Meer
21 jan 2021 15:58 - 21 jan 2021 16:42 #88387 door Bert Kn
Met je eens Peter.

Daarbij komt dat niemand voor een ander gaat bepalen dat hij/zij hoog ohmige luidsprekers op zijn OTL versterker moet aansluiten.
Mijn ervaringen met ringkerntrafos op de AG9006 en AG9007 zijn uitermate goed waarvan eerder verslag hier.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 21 jan 2021 16:42 door Bert Kn.

Meer
21 jan 2021 11:44 #88382 door peter1952
Ik vraag me nu toch af wat slechter klinkt: Een 9710M met een goede uitgangstrafo of een AD3700AM of AD3800AM met uitgedroogde en slapgeworden randen uit een uitgeleefde plano.
Als je nu eens de moeite neemt de reacties te lezen van anderen die goede ervaringen hebben met uitgangstrafo's dan zal je zien dat je verhaal niet klopt.
Ik zie hier zinsnedes in die vast niet van jezelf zijn.
Vervorming en verzadiging? Verzadiging gebeurt bij een te kleine uitgangstrafo met een enkele eindbuis, waarbij door de anodestroom min of meer verzadiging optreedt. En gelijkstroom loopt er bij deze versterker niet door.
Vervorming? Ja als de trafo te licht is.
Een alternatief voor een 9710AM is misschien een 9754A met hogetonen luidspreker zoals die in de OTL  radio's voorkomen.
Natuurlijk is directe energie overdracht beter, maar zo slecht is het met uitgangstrafo's ook weer niet, mits ze van goede kwaliteit zijn.
En als zelfs bij Phonogram de AG9007 met laagohmige luidsprekers werd gebruikt via een uitgangstrafo zal het allemaal wel meevallen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, Bert Kn, Cees PA1DBA

Gemaakt door Kunena