Skip to main content
Televisie tot 1970

Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?

Meer
01 apr 2012 20:24 #16080 door suuf
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieHello,

I can't remember where it was, when somebody looked for a LOPT for an early colour Philips.

I found this tonight:

( I have nothing to do with this auction, but I thought it might be of big help for somebody looking for this trafo)

Cheers,

Lars

youtube: suuf1

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mrt 2012 12:21 - 20 mrt 2012 12:37 #15677 door Roland Huisman
Hier lijkt dat historische besef toch minder. En het blijven grote bakken.
Recent nog deze Telefunken 608T opgescharreld voor een paar tientjes.
Deze stond wel in NL maar je ziet ze maar erg weinig.

Er zijn sowieso wat meer TV liefhebbers in Duitsland. (Duitsland is
ook groter natuurlijk.) Maar die vissen allemaal in dezelfde vijver.

Misschien kun je op dat forum van bovenstaande link ook wel een
gezocht advertentie plaatsen. Je weet maar nooit.

Groeten, Roland
Laatst bewerkt 20 mrt 2012 12:37 door Roland Huisman.

Meer
20 mrt 2012 11:13 #15672 door maarten
Historisch besef, heet dat ;)

Maar inderdaad, niet echt heel interessant op die manier.

Meer
20 mrt 2012 09:00 #15664 door Beeldbuisje
Al sinds ik dit topic online heb gezet, staat ebay.de ook bij mijn favorieten en van tijd tot tijd houd ik de "antieke" tv's in de gaten.

Nu staat daar geregeld wel een duits kleurenexemplaar bij, maar wat voor geld wordt daaraan gegeven zeg. Zondag nog een Grundig met schade aan de kast. 201€.

Telefunkens gaan vaak voorbij de 300€. Gewoon knettergek die Duitsers :(

Meer
09 aug 2011 09:39 #7872 door Beeldbuisje
Hoi Marcel,
Ik kom nog al eens een keer in NL. Het lijkt me leuk als ik eens een uitstapje naar NL kan combineren met een bezoek aan jou.
Bedankt trouwens voor het "aanbod" en ik laat je zeker via je website wat weten als het zover is.
Groetjes,
Gert

08 aug 2011 08:26 - 08 aug 2011 08:28 #7822 door Marcel van Grinsven
Beeldbuisje, leuk als je een keer wilt komen kijken. Ja kan mijn bereiken via mijn website, of anders via het forum.

René, meerdere Duitse tv's hebben een gelijke model afbuigjuk en trafo's, ondere andere Graetz en Saba uit die periode.
Telefunken,Blaupunkt,Siemens en Nordmende hadden hetzelfde chassis in 1967 en 1968, daarna gingen deze hun eigen weg.
Ik denk dat in het begin periode nog veel van elkaars onderdelen of leveranciers gebruikt werden. Ook de beeldbuizen waren vaak hetzelfde.

Maarten, de trafo's bij Philips gingen vaak stuk door de verkeerde afstellingen, de balance en de boosterspanning moet bij een K6 en K7 goed zijn. Vooral bij de balance spanning gaat het fout, als deze niet op 0 volt staat, dan is de spanning op de twee wikkelingen niet in balance, een wikkeling krijg te veel en de andere te weinig, hierdoor meer warmte ontwikkeling en een vroegtijdig einde. Bij de Duitse tv's is dit anders opgebouwd, vaak werden twee trafo's gebuikt, hierdoor minder problemen. Ook vocht kan een vroegtijdig eind geven. Zelfs na goed drogen gaan deze vaak stuk, meestal is de koper gaan oxideren en heeft dan de laklaag geschadigd, hierdoor krijg toch nog vonk overslag inweindig ook als de trafo goed is opgedroogd.

Groet, Marcel
Laatst bewerkt 08 aug 2011 08:28 door Marcel van Grinsven.

Gemaakt door Kunena