Skip to main content
Televisie tot 1970

Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?

Meer
14 jun 2011 10:44 - 14 jun 2011 10:46 #5656 door Beeldbuisje
Hoe vind je een Duitse televisie, in Duitsland natuurlijk.

LOL ;) daarom dat ik ook al even vroeg of er buiten Ebay in Duitsland nog andere veilingsites zijn... En eigenlijk heb ik daar nog geen tips omtrend gekregen : waardeloos

Laatst een Loewe Opta F900 gevonden, ver in Duitsland in het voormalige DDR. Hoe doe jij dat toch?: mmm :
Via via komt deze tv bij mij terecht over een paar weken.
Wel toevallig dat er in deze tread een folder van deze televisie zichbaar is.
Deze loewe Opta F900's zijn moeilijk te vinden, zeker buiten Duitsland.
Hierboven een foto van de televisie in Duitsland.

Hihi, en het ligt een beetje aan mij dat die folder hier zichtbaar is ;).
In alle geval vroeg ik het me al bijna mijn hele leven (?!) af dat Loewe ook kleuren tv's met buizen gemaakt heeft en intussen is het wel bevestigd.
Niet wetende dat het zo'n zeldzame toestellen zijn was het toch al een hele tijd mijn natte droom om zo eentje vast te krijgen.
Grundig net hetzelfde. Die heb ik nooit in het echt gezien, dus daar droom ik gewoon van om één van deze eens ergens vast te krijgen (Dus hoe meer Duitse veilingsite's ik vind hoe beter zeker...).

Nu, Marcel, hopelijk krijg je hem snel te pakken en komt hij met foto's en al op je site. Ik ben toch wel eens mega benieuwd hoe dat binnenwerk eruit ziet. (Hoewel de voorkant me aan één van jouw SABA's doet denken. Lijkt me ook zo'n systeem met 4 presets voor VHF en 4 voor UHF...)

Dit topic begint leerrijk te worden... Nu weet ik eindelijk na al die jaren het verhaaltje rond SEL, Schaub-Lorenz, ITT,... En ook hoe het komt dat je soms plots Finlux en Salora (nog zoiets dat je hier in België al wel eens zag) en al dat gedoe plots terug ziet met zo'n onnozel kl*rebinnenwerk in.
Laatst bewerkt 14 jun 2011 10:46 door Beeldbuisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2011 22:03 - 13 jun 2011 22:12 #5654 door maarten

Beeldbuisje schreef : @Henkk: In die tijd was ik nog niet uit de rode kolen gekropen, maar die binnenwerken van Graetz (of was het nu ITT, of Schaub-Lorenz welke de eigenlijke producenten waren) werden ook gebruikt in het huismerk van GB hier in België. Ofschoon ze eigenlijk wel tamelijk goed speelden stonden ze blijkbaar te koop als budget kleurentv in die tijd zoals jij ook al zei.

De werkelijke producent was rond die tijd al Standard Elekrik Lorenz (SEL), onderdeel van ITT. De talloze omzwervingen (*) van een hele groep Duitse en Scandinavische fabrikanten, uiteindelijk rond 2006 gezamenlijk aan hun einde kwamen met het opdoeken van Finlux, zouden zich uitstekend lenen om in een aantal opelkaar gestapelde en met pijlen verbonden tijdlijnen af te beelden.

Voor de oplettende lezertjes: Er worden onder ongeveer alle betrokken merken helaas nog steeds televisies aangeboden. Deze worden hoofdzakelijk door de ramsjfabrikanten Vestel en Profilo-Telra gefabriceerd. Zelfs vóór 2006 (ik vermoed vanaf 1998) lagen de merkrechten van onder andere Finlux al niet meer exclusief bij Finlux zelf.

(*) waaronder: overnames, afsplitsingen, wisselende samenwerkingsverbanden, investeringsmaatschappijen, faillisementen, vermoedelijk wel ongeveer alles wat je op dat gebied kan verzinnen.
Laatst bewerkt 13 jun 2011 22:12 door maarten.

13 jun 2011 18:30 - 13 jun 2011 18:32 #5647 door Marcel van Grinsven

Hoe vind je een Duitse televisie, in Duitsland natuurlijk.

Laatst een Loewe Opta F900 gevonden, ver in Duitsland in het voormalige DDR.
Via via komt deze tv bij mij terecht over een paar weken.
Wel toevallig dat er in deze tread een folder van deze televisie zichbaar is.
Deze loewe Opta F900's zijn moeilijk te vinden, zeker buiten Duitsland.
Hierboven een foto van de televisie in Duitsland.

Groet, Marcel
Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jun 2011 18:32 door Marcel van Grinsven.

Meer
13 jun 2011 18:24 #5646 door Beeldbuisje
@Henkk: In die tijd was ik nog niet uit de rode kolen gekropen, maar die binnenwerken van Graetz (of was het nu ITT, of Schaub-Lorenz welke de eigenlijke producenten waren) werden ook gebruikt in het huismerk van GB hier in België. Ofschoon ze eigenlijk wel tamelijk goed speelden stonden ze blijkbaar te koop als budget kleurentv in die tijd zoals jij ook al zei.

Och de goede oude tijd, maar op die van Hugo Sneyers na heb ik er nog geen...
Niemand nog tips voor verdere veilingsites in Duitsland?

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
13 jun 2011 17:48 #5644 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?
Das toch leuk, al die oude TV info weer eens de reveu zien passeren, ga zo door.

Gr. Henk

Meer
13 jun 2011 09:14 #5635 door henkk
Dag Hugo,

het chassis in jouw tv is in ieder geval van Greatz,het was een van de laatste met buizen,ik
heb er nog menigeen gerepareerd,meestal waren ze met 51 of 56 cm beeldbuis.
Het waren toen zo'n beetje de goedkoopste kleurentv's die je kon krijgen maar er zat toch een
fabelachtig mooi beeld in,dat kon je wel aan Greatz toevertrouwen.
Ze waren natuurlijk zo goedkoop omdat er voor begin jaren 70 al sterk verouderde technologie
in zat.

Henk

Gemaakt door Kunena