Skip to main content
Televisie tot 1970

Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?

Meer
17 mei 2011 14:58 #4536 door Roland Huisman
Ebay Duitsland... The place to be.

En als je een kleine én hele oude kleuren TV wilt, die zijn tijd
zeeer ver vooruit was, zoek dan een Kuba Porta-color.

www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=69856

Groeten, Roland

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mei 2011 13:53 #4535 door Beeldbuisje
@Maarten: Eigenlijk zolang het maar kleurentv is met buizen. Zal dus einde jaren '60, begin jaren '70 zijn. Hoe ouder hoe beter natuurlijk (zie mijn K6), maar ik besef ook wel dat er sowiso van de beginjaren van buizenkleurentv minder zullen te vinden zijn dan bvb begin jaren 70 toen de buizentechniek op zijn laatste pootjes liep.

@huub: Wat jij zegt weet ik maar al te goed. Zelfs op heden ben ik een Philips fan in hart en nieren. Ondanks ik nog maar 28 jaar ben vind ik het al meer dan 20 jaar super om aan tv's te sleutelen (weliswaar in mijn kindertijd samen met mijn vader) en heb al meerdere keren oude duitsers onder ogen gehad.
Ik heb alleen maar geweldig veel bang om met volle moed aan een K7 of K8, of KT1 te beginnen en zoals zo vaak weer tegen een kapotte hsp.trafo te stoten die je dan zeer moeilijk vindt. Bij de duitsers heb ik zo het idee dat je makkelijker slechte condensators en die dingen hebt ipv hoogspanningstrafos.
Dat herinner ik toch van vroeger en wordt bevestigd als je eens grasduint op de mooie website van Marcel van Grinsven.: prima :
(Op die zijn collectie ben ik toch jaloers hoor)

Uiteindelijk doe ik het ook om eens wat anders te hebben, want toegegeven Philips vind je toch tamelijk "veel" uit die tijd.

Meer
17 mei 2011 13:23 - 17 mei 2011 13:25 #4533 door Huub
Wat ik van duitsen TV weet van uit die tijd van sevice mensen
En heb dat ook wel gezien ,Dat deze Niet service vriendelijk zijn
Er zijn merken bij daar moet men absoluut print dummy verleng
Stukken bij hebben .Anders kan je er niet bij om temeten
Als je de philipsen zie met die scharnierende print deuren
Je kan gewoon overal bij .En alles staat goed gelijk vermelt
Philips is gewoon veelal sevice vriendelijk .En nog heel goed ook
Huub
Laatst bewerkt 17 mei 2011 13:25 door Huub.

Meer
17 mei 2011 12:48 #4532 door maarten
Hoi Gert,

Duitse toestellen zijn hier toch altijd wat zeldzamer dan Philips... Uit welke tijdperken zoek je toestellen?

Meer
17 mei 2011 11:53 #4530 door Beeldbuisje
Hoewel ik nauwelijks of niet post op dit forum volg ik het wel en valt het me op dat er weinig gevraagd/geschreven wordt over buizenkleuren tv's en zeker de Duitse.

Van kindsbeen af interesseren me die toestellen enorm. Zeker zoals bij Grundig en Nordmende welke dan nog eens vaak voor de kanaalaanduiding met Nixiebuisjes werken. Een streling voor het oog :smilythumb:.

Nu heb ik al diverse zwart/witjes staan uit de fifties. Gaande van een TX500 tot een 23tx371 (maar in SBR vorm). Door plaatsgebrek moet ik het verzamelen van de zwart/wit toestellen stilaan staken. Echter een 21TX170 en een 21TX100 staan nog wel op mijn verlanglijstje. (Mocht er iemand één teveel hebben staan, ik houd me zeker aanbevolen...;) :whistle: )

Qua kleurentoestellen stopt het met één van de allereerste K6-en. Bij toeval heb ik daar een "nieuwe" hoogspanningstrafo voor gevonden en mits nog wat knutselen komt dat ding wel terug voor elkaar.
Verder heb ik het met de buizenkleurentv's van Philips wel even gehad. K7s en K8en heb ik vroeger wel genoeg gezien met hun slechte hsp-trafo's (wat niet wegneemt dat ik zal opspringen als er één mijn pad moest kruisen). Maar de duitse kleurentoestellen zoals Telefunken, Grundig, Nordmende, Loewe,... zijn, ondanks ik ze tot 20 jaar geleden al wel eens zag, blijkbaar niet meer te vinden.

Ondanks ik de Duitsers vroeger vaker spelend kreeg als neem nu Philips, mocht ik ze van mijn ouders nooit houden. Dolgraag zou ik aan mijn collectie nog eens een paar Duitse kleurentv's met buizen toevoegen.
Wie o wie heeft er de gouden tip hoe ik daar best naar zoek... Ik ben al een tijdje belgische en nederlandse veilingsites aan het volgen, maar tot nog toe zonder succes :(

Wat ik me ook afvroeg is dat Loewe eigenlijk ooit kleurentv's met buizen heeft gemaakt? Nog nooit heb ik daar een foto of een foto van een binnenwerk van gezien. Ben daar wel eens nieuwsgierig naar eigenlijk... Wie weet hier meer van?

Super hard bedankt!: prima :
Gert

Gemaakt door Kunena