Skip to main content
Televisie tot 1970

Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?

Meer
06 aug 2011 15:52 - 06 aug 2011 15:57 #7727 door maarten
Wat de reden van stukgaan is durf ik zo niet aan te geven... Maar er waren naar mijn idee meer trafofabrieken dan alleen Volt in Tilburg en Turnhout. Lijntrafo's en dergelijke uit vroeger jaren wilden ook nog wel eens een K als fabrieksletter hebben, een vrij omstreden letter omdat hij naar mijn idee op verschillende fabrieken kan slaan.

In duitse context zou je aan Krefeld kunnen denken; op tuners en afbuigspoelen van vermoedelijk Duitse herkomst heb ik die letter wel aangetroffen, zie ook de afbuigspoel op de foto hierboven. Dan zou die Duitse herkomst ook voor lijntrafo's kunnen gelden waarop ik die letter K ook al eens zag staan. Wie meer weet mag het zeggen.
Laatst bewerkt 06 aug 2011 15:57 door maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René
  • [René]
Meer
06 aug 2011 11:32 #7719 door René
Beantwoord door René in topic Re: Duitse kleurentv's. Hoe vind ik er ééntje?
Het leuke van de Duitse TV's die hier te zien zijn op deze pagina's bevatten ook hoogspanningstrafo's en afbuigspoelen en nog vele andere materialen die gewoom bij Philips en bij Volt in Tolburg gemaakt zijn.
Om dan nog maar niet te spreken over de fijne elco's die in Duitse TV's gebruikt zijn,ook in deze TV's zitten onderdelen die problemen opleveren.
Dus degene die het weet mag het zeggenwaarom de trafo's in de Philips TV's sneller stuk gaan.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met de verschillende voedingsspanningen die in de Philips kleuren TV's gemaakt worden
vanuit de hoogspanning,zodra er hier dus iets mis is gaat meteen deze trafo stuk.

Groeten René

Meer
31 jul 2011 07:53 #7376 door Beeldbuisje
Dat is nu de reden waarom ik liever de kleurenbuizen tv's eens van een Duits merk wil treffen...
Wat elco's die je overal vindt, eventueel één of andere versleten buis en daar heb ik ook nog wel wat van liggen, en tvtje is terug de "oude"
Volgens wat ik zo hoor en lees loop je zelden tegen het euvel dat na een kwartiertje spelen die hoogspanningstrafo begeeft die je dan weer heel moeilijk vindt.
Heb je één of andere K6,7,8, of KM1 die meteen goed gaat, mag je er donder op zeggen dat na enkele minuten spelen de trafo naar de haaien is. (De meesten die ik al gezien heb, hebben jaaaaaaren goed vochtig gestaan uiteraard. Zelfs goed drogen was geen optie, want na een halve maand goed droog te plaatsen zijn er menigen gesneuveld :( )

In alle geval Marcel: weer een leuk tvtje erbij. Veel plezier ermee! (Doe jij zo al eens geen rondleidingen in je collectie? ;) Op je site heb ik al vele leukertjes gezien die ik irl ook wel eens graag zou bewonderen )

30 jul 2011 18:08 #7347 door Marcel van Grinsven
Vandaag met de Loewe bezig geweest.
Met de variac langzaam opgestart, en even later was er beeld.
De rode kleur was wat minder, een elco in de R-Y versterking was defect.
De beeldbuis is nog prima, een goede grijsschaal van donker naar wit.
Nu nog een paar elco's controleren en de kast wat opknappen.

Groet, Marcel

Bijlagen:

Meer
28 jul 2011 14:35 - 28 jul 2011 14:36 #7241 door Beeldbuisje

Michiel schreef : Duitse KTV's kan je inderdaad het beste in Duitsland halen, ook al moet je er soms ver voor rijden :)

En veel voor betalen :banghead:

Als ik morgen zo'n goeduitziende Loewe zoals die van Marcel nu voor een prikje desnoods helemaal in het oosten van Duitsland kan ophalen, maak ik er meteen een weekendje van.
Maar niet tegen zo'n prijzen gelijk laatst de Telefunken op duitse Ebay, sjonge : mmm :
Laatst bewerkt 28 jul 2011 14:36 door Beeldbuisje.

Meer
28 jul 2011 14:24 #7239 door Michiel
Ha die Marcel,

Ben benieuwd naar het beeld.
Een byzonder toestel wat je niet vaak (of nooit) ziet, zeker niet in Nederland.
Heb je hem al geprobeerd?
Ik begreep van Robert dat hij het nog deed.
Duitse KTV's kan je inderdaad het beste in Duitsland halen, ook al moet je er soms ver voor rijden :)

Groeten,

Michiel

Gemaakt door Kunena